Voor jezelf beginnen als freelancer? Start hier

Voor jezelf beginnen? Leuk! Spannend ook, want dat betekent dat je je eigen geld zult moeten verdienen, verzekeringen moet regelen en ook je eigen belasting moet fixen. Toch is er geen betere tijd om voor jezelf te beginnen dan nu. Er is meer (gratis) informatie beschikbaar dan ooit en het aantal platforms dat (zelfstandig) ondernemers faciliteert is afgelopen jaren enorm gegroeid.

Als je voor jezelf begint zijn er eigen drie soorten ondernemingen die je doorgaans start:

  1. Freelancen
  2. Dienstverlening met team
  3. Productverkoop (fysiek of digitaal)

In dit artikel lees je meer over hoe je start als freelancer, maar ook hoe je producten maakt of verkoopt. Dit laatste kan als side-business of als volledig bedrijf. 

Wil je lezen hoe ik voor mezelf begon, mijn inkomen in jaar 1 verdrievoudigde, locatie-onafhankelijk kan werken en elk jaar ben gegroeid? Check dan mijn boek SUPERFREELANCER.

Dus. Voor jezelf beginnen? Lees dit artikel.

Bepaal je specialisatie

Het lokt waarschijnlijk om naar de KvK te gaan, je in te schrijven en op Linkedin te gooien dat je beschikbaar bent voor allerlei klussen. Dit is wat veel mensen doen die voor zichzelf beginnen. Ze meten zichzelf een algemene rol als marketeer aan en starten. Of erger nog: ze meten zichzelf vijf specialismen aan om ‘zo de kansen te spreiden’. 

In principe is er niet iets mis met generalist zijn, of enkele diensten aanbieden, maar je wilt een glasheldere propositie hebben. 

Je specialiseert je het beste in iets dat de juiste combinatie is van deze drie factoren:

  • Wat je leuk vindt
  • Waar je goed in bent
  • Waar je voor betaalt kunt krijgen

Schrijf bijvoorbeeld alle diensten uit die je aan kunt bieden. Schrap vervolgens alle diensten waar je geen 8+ op scoort uit bovenstaande drie factoren.

Twijfel je nog over wat overblijft? Bel dan eens een paar potentiële klanten en vraag waar ze de meeste behoefte naar hebben. 

Meer over hoe je jezelf specialiseert lees je in dit artikel.

Specialist versus generalist

Er is vaak discussie over wat beter is: generalist zijn of specialist zijn. Ik heb daar wel wat over te zeggen.

Als je voor jezelf begint, is het prima om als generalist te starten, maar mijn advies is om richting een specialisatie te werken. Zelf begon ik direct als Google Ads specialist. De redenen waarom ik meer geloof in specialiseren:

  1. Je wordt steeds beter in één ding
  2. Je bouwt daarmee autoriteit op
  3. Je kunt meer geld verdienen
  4. Je vindt makkelijker klussen
  5. Je hebt meer rust in de toko
  6. Je werkt makkelijker samen

Dit laatste is vaak superwaardevol als je voor jezelf begint. Als generalist zit je een beetje in iedereens vaarwater. Als specialist kun je samenwerken met iedere generalist, maar ook aanvullende specialisten. Zo werk ik samen met SEO-specialisten, Social-Ads specialisten en contentmarketeers bijvoorbeeld.

Meer over de voor- en nadelen van generalist zijn versus specialist zijn lees je in dit artikel.

Kies je rechtsvorm

Als je voor jezelf begint, start je vaak in je eentje. Toch, als je producten gaat verkopen of later een team wilt opbouwen is de voor de hand liggende eenmanszaak niet altijd de beste optie. Het kan handig zijn om een bv te overwegen als rechtsvorm. 

Bij een eenmanszaak ben je zelf namelijk hoofdelijk aansprakelijk. Dit betekent dat bij conflicten en schulden, jezelf privé kunt opdraaien voor de kosten.

Voordelen eenmanszaak:

  • Snel te starten
  • Administratie is simpel
  • Goedkoop om mee te beginnen
  • Voordelige optie tot ‘omslagpunt’

Voordelen bv:

  • Je bent niet hoofdelijk aansprakelijk (er zijn uitzonderingen)
  • Voordeliger om zakelijk kapitaal op te bouwen
  • Fiscaal voordeliger van het ‘omslagpunt’
  • Handiger om business mee uit te breiden

Meer verschillen tussen beide rechtsvormen lees je in dit artikel.

Regel je tools

Je kunt niet een tafel maken zonder gereedschap. Als freelancer heb je ook gereedschap nodig. Wat je nodig hebt is natuurlijk erg afhankelijk van je dienst. Een aantal zaken heeft iedereen nodig. Laten we deze zaken eens doornemen.

Online tools

Boekhoudprogramma

Iedereen heeft een boekhoudprogramma nodig. Boekhouder zelf is optioneel. Je kunt gaan prutsen in Excel, maar geloof mij, voor een paar euro per maand is het een no-brainer om een boekhoudprogramma aan te schaffen. Ik gebruik zelf al jaren Moneybird, lees hier mijn review.

Projectmanagement

Je krijgt te maken met een lading todo’s die je zult moeten managen. Voor jezelf, maar ook voor klanten. Hier zijn handige tools voor. Ik raad Trello of Asana aan.

Wachtwoordmanagement

Nee, hetzelfde wachtwoord voor elke login kan niet. En nee, een documentje met alle wachtwoorden is ook niet veilig. Wat je nodig hebt is een tool waarin je je wachtwoorden beheert. Zoek naar een ‘password management tool’ en kies degene die bij jou past.

Meer online tools voor freelancers lees je in dit blog.

Offline tools

Naast software heb je ook ‘offline tools’ nodig. Denk aan een bureau, bureaustoel, auto en koptelefoon. Wil je mijn top-10 offline tools lezen, bezoek dan dit artikel.

Netwerk slim

Een belangrijk onderdeel van freelancen is netwerken. Door de juiste mensen te leren kennen word je zelf slimmer, krijg je nieuwe samenwerkingen en komen leads zich melden via jouw contacten.

Maar hoe netwerk je nou slim als freelancer? Helemaal als je net voor jezelf begint heb je niet alle tijd om te investeren in elke netwerkborrel of evenement. 

Dit is wat ik aanraad om te doen als starter:

Connect met complementaire freelancers

Als jij een copywriter bent voor landingspagina’s, kun je perfect samenwerken met een specialist die designs maakt voor landingspagina’s. 

Maak een lijst van specialisaties die aansluiten bij die van jou. Zoek vervolgens naar specialisten of bureau-eigenaren die deze specialisaties aanbieden en connect met ze. Wat ik aanraad is om jezelf te pitchen bij deze partijen. Wat ik zelf doe, en jou ook aanraad, is om 10% commissie te bieden voor leads die deze personen naar jou sturen die klant worden. Zo besteed je een groot deel van je sales al uit en bouw je een stroom van leads op.

Connect met overeenkomende freelancers

Ook raad ik aan, als je voor jezelf begint, om met ervaren specialisten te connecten die dezelfde dienst aanbieden. In de praktijk zie je namelijk vaak dat ervaren specialisten vol met klussen zitten en soms klussen moeten afslaan. Dit is waar jij als starter om de hoek komt kijken. Bied ook deze specialisten een commissie voor leads die ze naar jou sturen.

Connect met partijen die jouw klanten spreken

Misschien zijn er ook andere partners die waardevol zijn. Bekijk met welke partijen jouw ideale klanten spreken en connect met deze partijen. 

Meer over efficiënt netwerken lees je in dit artikel.

Zoek je volk

Iets dat ik enorm aanraad is om je te omringen met de juiste personen. Je kent vast het gezegde ‘you’re the average of the five people you spend the most time with’. Dit is echt waar. Wat je wilt doen is zorgen dat je likeminded mensen om je heen verzamelt met dezelfde mindset en doelen.

Hier drie ideeën om dit op gang te krijgen:

Overweeg een mastermind

Een snelle manier om je ‘in te kopen’ in een netwerkje van mensen is door bij een mastermind-clubje te gaan. Samen ga je dan leren van elkaar. Meestal staat er wel een investering tegenover, maar dat zorgt wel weer ervoor dat je dit serieus neemt.

Meng je in een online community

Samen met zo’n 15 marketeers run ik met een ‘collega’ een Slack community. Hierin bespreken we tactieken, wisselen we leads uit en maken we afspraken voor meetups. Ook zit ik in een grotere Discord server met 2.000+ Google Ads specialisten over de hele wereld. Continu vind je hier oplossingen voor gezamenlijke problemen en nieuwe informatie die je verder helpt als marketeer.

Ga op workation met een groep ondernemers

Is een kantoor delen een stap te ver? Ga dan eens op een workation met likeminded ondernemers. Dit kun je zelf initiëren of je kunt je aansluiten bij een van de vele georganiseerde workations. Deze vinden plaats over de hele wereld en brengen je in contact met continu nieuwe mensen.

Meer tips over hoe jij je omringt met de juiste personen lees je in dit blog.

Maak een website

Tegenwoordig is een eigen website niet perse een must meer. Je kunt prima een profiel op Linkedin of Instagram hebben en vanuit daar mensen converteren tot lead. Toch zitten er voordelen aan een eigen website. 

Word vindbaar in zoekmachines

Als je wat content maakt voor je site, ga je zichtbaar worden in zoekmachines. Sowieso op je eigen naam, maar hopelijk ook rondom de diensten die jij aanbiedt. Stel je bent een lifecoach in Leeuwarden, dan kun je vrij snel scoren als mensen op letterlijk ‘lifecoach leeuwarden’ zoeken in Google. 

Adverteren is praktischer

Als je een eigen site hebt, kun je ook adverteren in zoekmachines, maar ook op social media platforms. Dit hoeft ook niet perse duur te zijn, helemaal niet als je hyperlokaal adverteert, bijvoorbeeld in een straal van 10 kilometer rondom je locatie.

Je bent eigenaar van de content

Zelf vind ik het belangrijk om eigenaar te zijn van mijn content. Als je al je tekst en video op externe sites zet, verleg je ook het eigenaarschap. Wat als de site offline gaat, of jij wordt verbannen van een extern platform? Heb je je eigen site, ben je in controle.

Aan de slag met je eigen site? Lees ‘hoe maak je een website als freelancer’.

Regel klussen

Netwerken is goed om te doen, maar niet de enige manier om klussen te krijgen. Vooral als je start zul je proactief te werken moeten gaan om je portfolio gevuld te krijgen. Laten we een paar opties bijlangs gaan hoe je klussen krijgt als je voor jezelf begint.

Zet je netwerk in

Zoals hierboven genoemd, je netwerk is goud waard. Om klussen te krijgen zou je netwerk de primaire focus moeten hebben in het begin. Als jij een specialisme hebt bepaald, rekening houdend met of er vraag naar is, zou je uit je directe netwerk je eerste klus moeten kunnen krijgen. Bel 50 – 100 mensen in je directe netwerk en pitch je dienst. Komt hier niks uit, dan moet je overwegen of je dienst voldoende in trek is. 

Er is ook niets mis mee om je eerste klussen gratis of goedkoop aan te bieden. Als jij daarmee portfolio opbouwt, ervaring opdoet en ‘een voet tussen de deur krijgt’, prima.

Reageer op platforms

Tegenwoordig zijn er tig van platforms waarop je je kunt inschrijven als freelancer en waar opdrachtgevers klussen plaatsen. Zoek een paar platforms uit die passen bij jouw specialisme en zoek de klussen uit die bij je passen. Zorg wel voor persoonlijke berichten die de ontvanger écht overtuigen om in gesprek te gaan. Een veelgemaakte fout is standaard berichten copy-pasten die niemand overtuigen. Leer in dit artikel meer over welke platforms er zijn.

Deel je kennis op socials

Als je je ideale klant wilt aantrekken, zul je jezelf moeten laten zien. Deel je consistent jouw kennis, dan bouw je een doelgroep op en groot je jouw bereik en impact. Zelf post ik elke dag op Linkedin bijvoorbeeld. De kansen die het mij oplevert zijn enorm. Ben je klaar om jezelf te laten zien? Lees in dit artikel mijn personal branding stappenplan voor Linkedin.

Ga bloggen

Bloggen is niet de snelste manier om klussen te krijgen. Maar toch, als jij content genereert voor social media, kun je dit ook omzetten naar blogs. Het grote voordeel is dat je vindbaar gaat worden in zoekmachines. Daar is weer het voordeel van dat je gratis verkeer aantrekt waar je niet actief aan hoeft te werken. Ok, soms moet je blogs updaten en nieuwe schrijven, maar you get the point. 

Meer lezen over hoe je online freelance klussen vindt? Lees dit artikel

Start een podcast

Is schrijven niet echt je ding? Dan kun je ook een podcast starten. Het voordeel is dat je luisteraar vaak 30+ minuten naar je luistert. Een social media post krijg je luttele seconden aandacht op. Een podcast is ook veel persoonlijker, wat de afstand tot klant worden verkleint. Hoe je een podcast start lees je in dit artikel.

Pak je sales professioneel aan

Als je jouw netwerk hebt geïnformeerd, een website hebt en jezelf zichtbaar maakt op social media, is het een kwestie van tijd tot er zich leads gaan melden bij je. Dat was wanneer je sales zult moeten doen. Als je voor jezelf begint is dit vaak een onderdeel waar je geen ervaring mee hebt. 

Ik ga je een paar tips geven die veelgemaakte fouten gaan voorkomen. Ook raad ik je aan mijn interview met salesman Jeroen Mahler te lezen.

Luister en pareer

Het belangrijkste is dat je niet een salesgesprek voert, waarin jij alleen maar praat. Nummer 1 meestgemaakte fout. 

Wat je wilt doen is vragen stellen aan je lead, zoals:

  • Wat wil je bereiken door mijn diensten in te zetten?
  • Wat heb je tot nu toe geprobeerd?
  • Wat werkte wel en wat werkte niet?
  • Hoevaak zou je contact wensen?
  • Wanneer moet het af zijn?
  • Wat zijn de budgetten die beschikbaar zijn?
  • Et cetera.

Beantwoordt je lead een vraag, en jij kunt daarmee verder, laat dan weten hoe jij het antwoord interpreteert en hoe jij invulling geeft aan de zaken. 

Bouw rust in gesprekken

Als jij iets vertelt, bouw rust in. Maar ook als de lead iets zegt waar je even over moet nadenken, bouw een rustmoment in. Vul niet elke stilte met gepraat. Zo krijg je een rustig gesprek, waarbij je nadenkt over wat, en hoe, je communiceert. 

Ook als iemand iets vraagt aan jou waar je niet direct antwoord op hebt, laat een rustmoment vallen. Het is niet erg om te zeggen “hier moet ik even over nadenken en kom ik morgen op terug”, als het een lastige vraag is, of jij datgeen niet hebt kunnen voorbereiden.

Vraag door tot je alle informatie hebt

Laat je jouw gesprekspartner in de lead, kan het zijn dat je onvoldoende hebt gevraagd. Dan voelt het gesprek als prettig of efficiënt, maar zit je de volgende dag een offerte te maken en heb je allemaal punten waar je niet de juiste informatie voor hebt.

Vraag dus door. Hoe specifieker jij wordt in je vragen, des te meer geïnteresseerd kom je ook over. Zegt je lead dat hij 20% meer omzet wil maken volgend jaar, en jij zit aan tafel als marketeer, vraag dan door. Uit welke bron moet de groei komen? Is het de bedoeling dat de groei uit bezoekers komt, of conversiestijging? Welke bronnen worden nog niet ingezet? Et cetera.

Schrijf winnende offertes

Hoe jammer is het dat je veel tijd besteedt aan marketing en sales, en mensen nog afhaken op je offerte? Doodzonde. Wat veel beginnende freelancers vaak vergeten is dat ook je offerte nog een salesmoment is. Ook in je offerte wil je de lezer overtuigen om de handtekening te zetten. Dat betekent dat je:

  • Bewijs wilt opnemen van je kunnen
  • Social proof wilt toevoegen, ofwel reviews
  • Wilt laten zien dat je echt begrijpt wat de problemen zijn
  • Overtuigende oplossingen moet bieden voor deze problemen

Hoe je winnende offertes schrijft? Ik heb een gratis e-book over dit onderwerp geschreven, waarin je ook mijn eigen offerte-template vindt, die je zo mag kopiëren. Verkrijg je e-book via deze pagina.


Heb je nog veel vragen over hoe je start als freelancer en zoek je meer advies? Check dan mijn boek SUPERFREELANCER. Hierin lees je mijn lessen uit tien jaar freelancen.