Selecteer een pagina

Specialiseren versus Generalist zijn

De een zegt: specialiseren. De ander zegt: de wereld heeft meer generalisten nodig. Wie heeft gelijk? Wat zijn voor- en nadelen van beide? En wat past bij jou? Dit zijn de vragen die ik voor je probeer te beantwoorden in dit artikel.

Ken je mijn verhaal en heb je mijn boek gelezen, dan weet je dat ik veel voordelen zie in specialiseren. Ik schreef eerder ook een artikel over hoe je je specialiseert. Zelfs als je specialisatieangst ervaart, heb ik tips voor je.

Toch krijg ik veel pushback wanneer ik de voordelen van specialiseren opnoem. Veel freelancers zitten namelijk in een rol als generalist en vinden dat eigenlijk wel fijn. Dat is helemaal prima. Zolang je bewust kiest voor je rol en weet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen.

Maar ook zijn er veel freelancers die onbewust in een generalistische rol zijn beland. Misschien door alles aan te nemen. Misschien door niet hard te kiezen. Misschien omdat ze een interimklus in die rol kregen en zijn blijven hangen.

Laten we daarom beginnen met wat contextvorming.

Wat zijn generalisten?

Een generalist is iemand die een jack of all trades is. Iemand die van alles een beetje weet en vaak overzicht houdt over meerdere gebieden. Vaak zijn ondernemers ook generalisten, die voor specialistische zaken iemand in dienst hebben of inhuren. Vaak zijn bij kleinere bedrijven ook veel generalisten te vinden. Mensen die een diversheid aan taken hebben op verschillende gebieden. Denk aan een office manager die planten water geeft, maar ook social media kanalen onderhoudt. Of een project manager, die ook de lead designer is én sollicitatiegesprekken voert.

Freelancers die bewust kiezen voor een rol als generalist doen dit omdat ze zo met meerdere expertises tegelijk bezig zijn. Verveling wordt zo voorkomen. Of het kan zijn dat deze freelancers graag werken voor kleine opdrachtgevers die meerdere expertises zoeken in één persoon. Zo werken veel allround marketeers voor kleine bedrijven, zodat ze met elk facet van marketing aan de slag kunnen.

Voor de duidelijkheid: ben je een generalist, claim dan ook die rol. Vermarkt je als generalist, niet als specialist op 4 vakgebieden. Dit is een veelgemaakte fout die ik op Linkedin mensen zie maken.

Voordelen van generalist zijn

Laten we starten met de voordelen van generalist zijn:

  1. Flexibiliteit. Je kiest niet voor één specialisme, dus bent flexibel in welke klussen je oppakt en taken je uitvoert.
  2. Minder verveling. Sommige mensen willen niet specialiseren, omdat ze zich snel vervelen. Als generalist doe je meer dingen, waardoor de kans op verveling kleiner is.
  3. Groei op strategisch niveau. Je legt connecties, hebt een helicopterview op bepaalde zaken. Dit zorgt ervoor dat je kennis groeit op strategisch vlak. Dit kan er tot leiden dat je een betere ondernemer wordt of op hogere managementrollen ingezet kunt worden.

Nadelen van generalist zijn

Zit je als freelancer in een rol als generalist, zijn er ook nadelen:

  1. Makkelijker vervangbaar. Omdat je niet een specifieke skill hebt, ben je eenvoudiger vervangbaar.
  2. Onrust in je toko. Als generalist probeer je bij te blijven op meerdere expertises, wat voor onrust kan zorgen.
  3. Moeilijker te vermarkten. Als specialist doe je één ding en daar sta je snel bekend om. Als generalist kan het lastiger zijn om jezelf te vermarkten.

Voordelen van specialist zijn

Zelf ben ik een specialist, al tien jaar lang. Ervoor was ik vijf jaar lang een generalist. De keus om specialist te worden was bewust. Toen ik bij het bureau in dienst was vijf jaar lang, waren we als collectief ook generalist. Het bureau bouwde websites, deed marketing, gebruikte diverse CMS’en en maakte ook webshops. De aandacht was verspreid en er heerste veel onrust.

Tot het bureau ging specialiseren in het maken van webshops in één systeem (Magento).

Wat ontstond waren precies de voordelen die je als specialist ervaart:

  1. Groei in autoriteit. Door consistent één ding te doen, groeit je autoriteit.
  2. Meer samenwerkingen. Als specialist kun je samenwerken met specialisten in aanvullende expertises.
  3. Hoger inkomen. Over het algemeen heb je als specialist een meer waardevolle skillset en meer kans op hoger inkomen.
  4. Meer rust in de toko. Als je maar één ding doet, hoef je je ook maar op alleen dat vakgebied top of je game te blijven.
  5. Groei in bekendheid. Net als autoriteit, stijgt op den duur ook je bekendheid als je goed wordt in jouw specialisme. Dit zorgt weer voor meer en betere leads via je (indirecte) netwerk.

Nadelen van specialist zijn

Ik ken freelancers die specialist zijn en ook freelancers die generalist zijn. Ook voer ik regelmatig de discussie op Linkedin over dit onderwerp. De nadelen die ik zelf ervaar en mensen met wie ik spreek rondom specialisatie:

  1. Je werk kan saai(ig) worden. Eén ding doen kan leiden tot een bore-out. Ofwel: je gaat je vervelen en niet meer lekker voelen in je rol.
  2. Je bent minder flexibel. Als generalist kun je wat hoppen tussen rollen. Als specialist doe je vooral je trucje en kun je niet zomaar iets anders doen.
  3. Je kunt overbodig raken. Generalisten zijn altijd nodig, maar jouw specialisme kan minder populair worden.

 

Voor- en nadelen dus. Het meestgehoorde nadeel is toch wel dat veel mensen meerdere interesses hebben en één ding doen saai vinden.  Hoe ik daar zelf mee omga is door wel heel duidelijk een specialisme als freelancer te hebben, maar als solopreneur meerdere projecten te doen. Ik ben dus Google Ads specialist, maar daarnaast:

  • Schreef ik het boek SUPERFREELANCER
  • Heb ik meerdere webshops gehad, waaronder een zeepshop
  • Ben ik investeerder in een affiliate site: tinylivinglife.com
  • Geef ik soms trainingen over Google Ads
  • Bouw ik dagelijks aan mijn personal brand op Linkedin, met als doel in de toekomst producten te vermarkten

Verveling is er niet. En specialiseren hoeft dus ook niet te betekenen dat je nog maar één ding doet.

Ben je een generalist of specialist?

Goed, nu heb je de nodige informatie. Maar hoe bepaal je nu of je generalist of specialist bent? Dit zijn de stappen die ik overwoog en je ook kunt toepassen.

Wil je rust, groei en duidelijkheid?

Dan is jezelf als freelance specialist aanbieden de logische keus. Specialisten bakenen hun expertise af en groeien meestal gestaag in hun kennis en inkomen.

Wil je breed inzetbaar blijven?

Vind je het juist leuk om meerdere dingen te doen, en misschien zelf specialisten in te schakelen? Dan is de rol als generalist wellicht voor jou. Je weet nu de nadelen, als die niet opwegen tegen de voordelen, is dit je rol.

Kun je van rol veranderen?

Tuurlijk! Niets staat vast tot in de oneindigheid. Als generalist is het vrij makkelijk om bepaalde zaken te droppen en je te focussen op één ding. Als specialist kun je altijd ook expertises erbij doen. Ook kun je als specialist itereren. Begin je als copywriter voor blogs, maar schrijf je liever e-mail funnels? Dan is het een kwestie van jezelf rebranden en na een paar weken ben je op je nieuwe pad.

Belangrijk is ook om te beseffen dat wat je ook kiest, niet definitief is. Vooral iets laten vallen in je aanbod is psychologisch vaak moeilijk, want dat betekent dat je iets verliest. Besef je dan: krijg je daar later spijt van, kun je het altijd weer herintroduceren in je aanbod.

En vind je het andersom moeilijk om je specialisme te bepalen als freelancer? Druk jezelf dan in de juiste richting, ook al is het nog niet 100% helder waar je naartoe wilt. Wil je je specialiseren in een specifiek vakgebied, begin dan met een aantal klussen te zoeken die in die richting te zijn. Je komt er vanzelf achter waarnaar de vraag in de markt is en waar je zelf blij van wordt qua werk.

Meer leesvoer over dit onderwerp: