Hoe specialiseer je jezelf als freelancer?

Beginnende freelancers worstelen veel met de titel die ze zichzelf aanmeten. Het effect? Een opsomming van vaardigheden en geen focus. Kijk maar eens naar de Linkedin titel van een aantal freelancers. Vaak zie je dan iets als:

SEO, SEA en Social Media specialist

Of

Marketing Consultant, E-mail Marketing Specialist, Business Coach

Leuk en aardig, maar zulke titels maken je een generalist, niet een specialist. Nu is een generalist zijn niet perse erg, maar er schuilt wel een gevaar in jezelf niet specialiseren. Namelijk:

  • Doe je alles, ben en word je nergens echt goed in.
  • Het is lastig samenwerken met andere partijen, als je ook hun specialisme uitvoert.
  • Klanten zoeken vaak een specifieke specialist voor een klus, een generalist slaan ze over.

Nu hoef je jezelf dus niet perse te specialiseren in één vakgebied, je kunt je ook specialiseren in doelgroep, geografie of budget. Zo kun je ook jezelf online marketeer voor duurzame startups noemen en je bent een stap verder in je specialisatie, zonder de generalistische rol op te geven waar je veel plezier uithaalt.

Dit is hoe ik er in sta: iets doen wat niemand doet bevrijdt

Het is heerlijk als je geen concurrentie hebt

Zonder concurrentie:

  • bepaal je je eigen tarief
  • ben je direct autoriteit in je branche
  • komen klanten automatisch bij jou uit

De truc is natuurlijk iets te doen waar wel vraag naar is.

Toen ik voor mezelf begon koos ik vrij snel het specialisme “Google Ads marketeer”. De reden was tweeledig:

  1. ik voorspelde een enorme groei in vraag
  2. niemand werd destijds opgeleid tot marketeer, laat staan Google Ads specialist

Let wel, bovenstaande zijn alleen gelinkt aan de vraag van je specialisatie. Dat is maar één van de drie factoren die meespelen in het bepalen van je specialisme. Je wilt namelijk iets doen:

  • Waar vraag naar is
  • Wat je leuk vindt om te doen
  • Waar je goed in bent

Maak niet de fout door iets te doen waar enorm veel vraag naar is, maar waar je geen plezier uithaalt en waar je helemaal niet goed in bent.

Terug naar mijn ervaring met specialiseren – de theorie over de stijgende vraag bleek correct. Vanaf 2012 explodeerde de online advertising space en marketeers waren niet aan te slepen. Als freelancer zat ik op de goeie plek op het goeie moment.

Het probleem was dat in 2017 nog steeds niet online marketeers in schoolbanken werden opgeleid. Voor scholen is het namelijk lastig de snelheid bij te benen van de ontwikkelingen. Niet alleen constateerde ik dit punt, ik besloot mee te helpen aan het creëren van de Online Marketing Minor voor de Hanzehogeschool. Een paar jaar later en gesprekken zijn gaande een Major te maken o.a. dankzij het lesmateriaal dat ik ontwikkeld heb. Dat vind ik fantastisch.

Anyway – het effect van mijn specialisatie is afgelopen tien jaar een goedgevuld portfolio en respectabel inkomen.

Ik geloof dat iedereen een dusdanige specialisatieslag kan maken.

  • Ben je marketeer? Word marketeer voor duurzame bedrijven.
  • Ben je copywriter? Word copywriter specifiek voor productpagina’s.
  • Ben je business coach? Word business coach voor digitale nomaden.

Als jij je nog meer wil specialiseren, welke titel meet jij jezelf aan? Merk je dat je het lastig vindt om jezelf te specialiseren? Lees dan mijn blog over specialisatie-angst.