Vijf alternatieven voor uurtarieven

Laten we eerlijk zijn, niemand houdt van uren bijhouden. Of überhaupt uren verkopen. Andersom houdt je opdrachtgever óók niet van uren kopen. Die zoekt een concrete oplossing tegen voorspelbare kosten. Daarom zijn er vaak betere verdienmodellen dan uurtje-factuurtje. Maar welke kun jij inzetten?

In dit artikel laat ik je vijf verdienmodellen zien die een alternatief kunnen bieden.

Een performance based commissiemodel

Als jij gelooft in jouw prestaties, overweeg eens een commissiemodel. Voor elke €1.000 omzet krijg jij bijvoorbeeld 5%. Dit kan ook een bonusmodel zijn. Dus je gaat iets lager in je uurtarief, maar spreekt een bonus af op basis van commissie. Zo kun je alsnog (ver) boven je reguliere uurtarief verdienen.

Waar je op moet letten is welke afhankelijkheden er zijn. Hoe erg je ook in je eigen kunnen gelooft, je bent afhankelijk van wat voor kattenkwaad je klant uithaalt. Wat als zij ineens de prijzen verhogen? Of de website omgooien en de resultaten inkakken? Zorg dat je duidelijke afspraken opstelt, helemaal als je jouw commissie voor 100% laat afhangen van het resultaat.

Zorg ook voor duidelijke contracten als het gaat om duur van de samenwerking. Als jij extreem goed presteert, ziet de opdrachtgever ineens een forse kostenpost ontstaan. Ironischerwijs kan het dan aantrekkelijk zijn om jou te vervangen door iemand die op uurtje-factuurtje werkt.

Voor wie kan dit interessant zijn?

  • Social media marketeers
  • Conversiespecialisten
  • Business coaches
  • Webdesigners
  • Copywriters

Een abonnement met vaste maandprijs

Jouw opdrachtgever wil duidelijkheid en jij wilt een voorspelbaar inkomen. De oplossing kan een abonnement zijn op je diensten. In plaats van €85 per uur designwerk doen, bied je bijvoorbeeld voor €1.500 een abonnement aan. Opdrachtgevers kunnen zelf kiezen hoe ze dit besteden: 15 blogafbeeldingen, 5 e-bookdesigns of 3 landingspagina’s. Of een combinatie.

Voor wie kan dit interessant zijn?

  • Allround marketeers
  • Virtual assistants
  • Video editors
  • Fotograven
  • Designers

Een staffel op basis van resultaat

In plaats van harde commissies, kun je ook een staffelmodel hanteren op basis van resultaat. Wanneer een opdrachtgever opschaalt qua omzet, kunnen ze ook meer in jouw investeren. Hoe mooi dat je daar niet extra voor hoeft te onderhandelen? Dus als de omzet vorige maand €5.000 is, ga jij bijvoorbeeld voor €500 werk verzetten deze maand. Bij €10.000 omzet, ga je voor €1.000 werk verzetten. Zo schaal je mee met je opdrachtgever.

Zelf hanteer ik dit model voor mijn Google Ads diensten. Ik spreek targets af met klanten en als die gehaald worden, gaat (meestal) het budget omhoog, waar mijn fee aan is gelinkt.

Voor wie kan dit interessant zijn?

  • Allround PPC marketeers
  • Google Ads specialisten
  • E-mail specialisten
  • CRO specialisten
  • SEO specialisten

Een totaalprijs voor een project

Zoals ik zei: opdrachtgevers willen duidelijkheid. Een website laten maken voor €100 per uur verkoopt moeilijker dan een website verkopen voor €5.000. Helemaal als jij je efficiënter acht dan je concurrentie is een totaalprijs voor beide partijen een win.

Voor wie kan dit interessant zijn?

  • Socia media trainers
  • Business strategen
  • Websitebouwers
  • Copywriters
  • Coaches

Retainers

Een retainer is een vast bedrag dat je opdrachtgever betaalt. In tegenstelling tot een regulier abonnement is een retainer meer vrijblijvend. Je vraagt bijvoorbeeld €1.500 per maand en het is aan de opdrachtgever om aanspraak te maken op jouw diensten. Het is ook gangbaar dat retainers verrekend kunnen worden. Dus de ene maand wordt je retainer misschien niet gebruikt, maar de volgende maand kun je wellicht dubbel werk verwachten.

  • Content creators
  • Programmeurs
  • Webdesigners
  • Copywriters
  • Coaches

Wil je meer tips over ondernemerschap, freelancen en financiën? Check dan:

  1. Mijn nieuwsbrief
  2. Mijn podcast
  3. Mijn boek