Gefaald project: Kaarsenshop
Van 2010 tot 2012 had ik een shop in kaarsen. Ik werkte bij een e-commerce bureau en hielp klanten met een webshop. Nu vond ik dat wel interessant, maar mijn gedachte was waarom zet ik mijn kennis niet in voor een eigen project? Wat ik wilde was een kleine shop met beperkt assortiment. De producten mochten niet onderhevig zijn aan trends of over datum gaan. Kaarsen leken me een mooi product.
De les: lage marges en hoge verzendkosten… niet optimaal
Gefaald project: Drooma
Ik besloot van de kaarsenshop een woonaccessoire-shop te maken. Exclusievere items die je niet overal vond. Echter zat er geen zoekvolume op deze producten en kreeg ik geen tractie met mijn marketing. De kaarsenshop scoorde organisch in Google wel goed, maar dit wist ik niet te reproduceren met Drooma. Ook waren de mogelijkheden qua social media niet zo uitgebreid als ze nu zijn en ik zag geen kans de shop te laten groeien. Ook zat al mijn geld in de voorraad en was ik praktisch blut.
De les: je moet je shit kunnen vermarkten
Gefaald project: E-commerce Academy
In 2014 bedacht ik met een compagnon de e-commerce academy, waar mensen in een paar avonden zelf een shop konden opzetten. Veel mensen wilden een shop, maar wilden niet duizenden euro’s voor de ontwikkeling betalen. We bedachten dat iedereen een WooCommerce-shop zou krijgen met een vast thema. Na een paar avonden inrichten zou dan de shop live kunnen. Nog steeds een mooi concept om startende webwinkeliers op gang te helpen volgens mij.
Gefaald project: Whitespace
Samen met een designer bedachten we Whitespace, een premium notebook. We mistten namelijk beide een notitieblok naar onze wensen. Wat we beide zochten in een notitieblok was een notitieblok met de afmeting van een laptop (handig voor schetsen + past dan perfect in laptoptas) en met blanco pagina’s. Alle notitieblokken hebben eigenlijk strepen en zijn gericht puur om in te schrijven.
De les: begin eerder met een business case
Gefaald project: Vikingr
Met dezelfde designer wilden we een podcast voor freelancers maken. Maar we staken er geen tijd in. Het bleef bij een idee. Eigenlijk jammer. Het was namelijk 2015, net voor de big bang van de podcasts.
De les: wil je iets realiseren, moet je bereid zijn tijd te investeren.
Gefaald project: Marketingbureau
Tot tweemaal toe heb ik geprobeerd een marketingbureau te starten. Ik heb namelijk vanaf het begin meer leads dan ik zelf aankan en ik zie bijna alle bureaus dezelfde fouten maken. Ik had zelf echter geen zin om ‘in’ een bedrijf te werken. Daarom besloot ik een compagnon te zoeken. Tweemaal toe was dit iemand die ook niet in een bedrijf wilde werken, dus beide keren zochten we een directeur. Iemand die met ons wilde ondernemen.
De les: het is lastig een extern persoon te vinden die jouw idee wil en kan uitvoeren.
Gefaald project: Google Ads cursus
In 2020 wilde ik een Google Ads cursus maken. Ik maakte alle sheets, nam zelfs twee keer het materiaal op en was klaar om te publiceren. Echter, toen ik bijna klaar was, waren dingen al verouderd. Motivatie – weg.
De les: tijdsgevoelige informatie verkopen is tricky en kan demotiverend zijn
Gefaald project: Gyld
Ik investeerde in een startup dat een soort Airbnb voor kappers was. Je boekt een kapper online en ze komen naar je toe. Concept was tof, marketing half.
De les: kijk niet alleen naar het team en het idee bij een investering.
Gefaald project: E-book Huis Verkopen In Spanje
Een vriend van me had een ebook over hoe je je huis verkoopt, in Nederland. Dit liep goed. Ik maakte een deal dat ik dit in Spanje wilde proberen en we de opbrengst zouden splitten. Kreeg 0 verkocht. De vraag was er niet of mensen zochten gewoon niet online.
De les: lastig om iets te verkopen als je de markt en taal niet kent.
Gefaald project: E-book Tourist Tips Holland
Zo had ik zelf ook een ebook met tourist tips gemaakt en probeerde deze via advertenties te verkopen. Er waren namelijk nog niet veel producten die hapklare tips gaven voor toeristen in Nederland. Dit was 2012, dus voor alle Tripadvisor sites echt groot waren. Het project lukte niet, inkoop van kliks was te duur en conversie te laag.
De les: eerst kijken of je mensen kunt aantrekken en overtuigen, dan pas het product maken.
Binnenkort maar een lijstje wel-gelukte projecten…