In 2007 ging ik werken bij een webbureau. We gingen specialiseren in e-commerce. Ook nog eens in één CMS. Dat zorgde voor hevige discussies.
In 2012 begon ik voor mijzelf. Het eerste jaar deed ik van alles. Ik wilde mij specialiseren, maar durfde dingen niet los te laten.
Afgelopen tien jaar heb ik tientallen freelancers gesproken over specialisaties. Veel van hen voelen een angst om te specialiseren.
Maar weet je wat?
Het webbureau werd een e-commercebureau en groeide in drie jaar van 7 naar 25 man.
Ik groei als Google Ads specialist elk jaar in inkomen, omdat ik beter en efficiënter word.
Freelancers om mij heen die focus durfden te kiezen gingen van niks naar €20k per maand binnen een jaar.
Er schuilt namelijk kracht in specialisatie.
Waarom en wanneer is specialiseren goed om te doen?
Er zitten een aantal voordelen in specialisatie. Door te specialiseren:
- Word je steeds beter in wat je doet. Doe je namelijk van alles wat, ga je nooit echt de diepte in. Kies je ervoor om nog maar één ding te doen, dan ga je de kracht van standaardisatie en herhaling ervaren. Je wordt efficiënter, vindt nieuwe manieren om je werk te doen en je niveau stijgt.
- Werk je makkelijker samen met mensen, in plaats van dat je met ze concurreert. Wanneer je bijvoorbeeld copywriter bent, maar ook social media posts schrijft en boeken corrigeert, dan sluit je mensen die dit werk ook doen uit als partner. Maar stel jij specialiseert jezelf als E-mail Copywriter, dan kunnen alle andere tekst-specialisten aanvullende partner worden van je. Dan kun je naar social media copywriters toe met het voorstel om te gaan samenwerken, misschien zelfs om leads naar elkaar door te spelen met een commissie.
- Krijg je bekendheid als “die Google Ads kerel” of “die personal branding dame”. Hoe specifieker jij je specialiseert, des te makkelijker het wordt om bekend te raken als autoriteit op je gebied. En dat werkt nogal in je voordeel. Je naam gaat rondzingen en mensen gaan je aanbevelen, omdat ze weten dat jij die specialist bent.
- Hierdoor stijgt het aantal leads. De drie redenen hierboven zorgen voor meer bekendheid, partners en kwaliteit. Werk je consistent aan deze zaken, dan zal het aantal leads op den duur gaan stijgen.
- Waardoor je je tarieven kunt verhogen. Hoe meer leads, des te hoger je je tarief kunt inzetten. Helemaal wanneer je significant meer leads krijgt dan je aankunt, wordt het tijd om eens naar je tarieven te kijken. Blijkbaar ben je zo in trek dat mensen waarschijnlijk wel iets extra’s willen betalen voor je diensten. Ook is dit het punt dat je leads kunt doorspelen naar leads, en hier commissie voor kunt vragen.
OK, maar als er zoveel voordelen zitten in specialiseren, waarom is het dan zo moeilijk?
Nadelen van specialisatie en waarom het moeilijk kan zijn
Om je te specialiseren moet je iets loslaten. En iets opgeven is moeilijk.
Nadelen die mensen ervaren bij specialisatie:
- Niet weten of het leuk genoeg is. Op papier kan specialiseren dé oplossing lijken, in de praktijk is het maar de vraag of je voor een onbekend aantal jaar wilt toespitsen op één specifieke dienst.
- Niet iets willen laten vallen. Vóór iets kiezen, is ook iets niet kiezen. Ofwel: je moet iets laten vallen om je te specialiseren. En dat is vaak lastig. De negativiteit van het loslaten overwint het vaak van het onbekende dat je in potentie kunt winnen. We zijn risico-avers van nature.
- Bang zijn om gevangen te raken. Als je je specialiseert, is de kans aanwezig dat je een funnel ingaat en een steeds kleiner aanbod diensten levert. Voor veel mensen voelt dit beperkend. Er kan een gevoel gaan ontstaan dat je gevangen raakt in je eigen specialisatie.
Dit zijn allemaal niet onterechte zaken. Zelfs al weet je dat je je moet specialiseren, is het in de praktijk brengen niet altijd eenvoudig. Gelukkig zijn er ook manieren om je te specialiseren, zonder dat je (heel erg) aan je dienstverlening hoeft te sleutelen
Je kunt je ook specialiseren los van je specialisme
Het kan logisch lijken dat je als copywriter bijvoorbeeld denkt aan een specialisatie als copywriter voor productpagina’s. Je dienstverlening is de open deur naar specialisatie. Toch kan het ook anders. Je kunt je ook specialiseren in:
- De branche waarin je opereert. Nemen we het voorbeeld van de copywriter, dan kun je dus je in de diepte specialiseren, maar misschien wil je dat helemaal niet. Misschien vind je het leuk om allerlei soorten copywriting-klussen te doen. Toch kun je je dan specialiseren. Misschien heb je wel iets met duurzaamheid. Dan kun je je specialiseren als copywriter voor duurzame bedrijven. Misschien heb je wel iets met planten, woninginrichting of auto’s. Allemaal branches waarin jij je kunt specialiseren.
- De specifieke klant waarvoor je werkt. Dit werkt ook een niveau specifieker, bijvoorbeeld door alleen copywriting te doen voor een specifieke type klant. Bijvoorbeeld voor bedrijven die een Nederlands product wereldwijd willen vermarkten. Of voor eenmansbedrijven, zodat je altijd samenwerkt met andere ondernemers.
- Je geografische locatie. Je kunt ook lokaal specialiseren. Door bijvoorbeeld copywriting te doen voor lokale bedrijven. Zo bouw je een hecht lokaal netwerk op.
- Bepaalde demografische kenmerken van je klant. Wat je veel ziet is bijvoorbeeld dat er vrouwelijke business coaches zijn die alleen andere vrouwen coachen. In mijn boek SUPERFREELANCER lees je tips van Lieke Nusteling, die specifiek financiële tips deelt voor millennials.
Hoe specialiseer jij je?
—
In mijn boek SUPERFREELANCER ga ik uitgebreid in over hoe je een specialisatie kiest en wat de vervolgstappen zijn.