Copywriting: de #1 skill die mij een betere ondernemer en marketeer maakte

Welke #1 skill mij een betere ondernemer en marketeer maakte?

Copywriting.

Ik deed een marketingstage bij een festival. Mijn schrijfskills leidden tot een communicatiebaan bij een ziekenhuis. Ik leerde schrijven voor online en kreeg een baan bij een webbureau. Vanuit daar schreef ik mee aan een boekenreeks over online marketing. Vorig jaar schreef ik mijn eigen boek. 

Copywriting heeft mij letterlijk (hehe) kans na kans opgeleverd.

Waarom copywriting zo belangrijk is

Of je nu marketeer bent of niet. Iedereen schrijft. Mails. Linkedin posts. Teksten voor je website. 

Laten we eerst even wat jargon tackelen. 

Schrijven – wat je doet als je je moeder een kerstkaart stuurt
Copywriting – wat je doet als via een offerte een lead wilt converteren naar een klant 

Heb je nooit gewerkt aan de laatste? Gemiste kans. Waarom werken aan je copywriting ook jou een betere ondernemer maakt:

  • Je wordt beter in overtuigend schrijven, wat helpt leads te overtuigen.
  • Je schrijft betere posts voor op social media, waardoor je meer bereik creëert en impact maakt.
  • Je werkt aan een skill die je in elke toekomstige rol kan gebruiken, het kan zelfs een (side)business worden, door bijvoorbeeld copywriting voor e-mails te gaan doen.

Het mooie aan copywriting is ook dat je nooit uitgeleerd bent. Er zijn altijd nieuwe dingen te leren en een volgend niveau om te bereiken.

Vijf copywriting tips

Ik deel vijf copywriting tips met je die ik 15 jaar geleden leerde en nog steeds bewust toepas. Wil je nu echt eens wat reacties op je posts? Doe dit:

1. Schrijf kort

Op school moest je verplicht 5.000 woorden schrijven voor een voldoende. Tijd om dat af te leren. Schrijf korte zinnen, korte alinea’s en korte mails. Hoe efficiënter jij je punt maakt, des te beter. 

2. Schrijf voor je lezer

Pak je website er eens bij. Schrijf je vanuit “wij” of “ik”, of spreek je de lezer aan? Copywriting is niet schrijven wat jij wil zeggen, maar wat de lezer wil lezen. 

3. Voordelen, geen features

Wat is sterker: “Ik schrijf een artikel van 2.500 woorden met korte alinea’s rekening houdend met SEO” of “Je ontvangt een artikel dat mensen overtuigt van je dienst én bezoekers aantrekt uit Google”? Focus in je teksten op voordelen. 

4. Schrijf actief

Wil je mensen overtuigen? Moet je niet aankomen met verzwakkende woorden als “kunnen”, “zouden” en “zullen”. Dus niet: “Ik kan je helpen met copywriting tips”, maar “ik help je met copywriting tips”. 

5. Skip de bijwoorden

Als je denkt dat je leuke bijwoordjes helpen mooie teksten te maken die heel erg goed werken om nieuwe leads efficiënt te overtuigen, dan heb je het goed mis.Streep nu alle bijwoorden van de vorige zin door en je snapt wat ik bedoel. 

Hoe word je beter in copywriting?

Ben je ervan overtuigd dat copywriting ook een skill is waar jij beter in wilt worden? Mooi! Ik deel een paar resources met je waar je terecht kunt om kennis op te doen.

  • Koop een boek met bewezen autoriteit op het gebied van copywriting waar jij beter in wilt worden. Toen ik mijn boek ging schrijven, kocht ik bijvoorbeeld het boek “On Writing Well” van William Zinsser. Wil je beter worden in het schrijven van e-mail, zou ik aanraden te zoeken naar een boek specifiek over dit onderwerp.
  • Volg een cursus over copywriting, bijvoorbeeld op Udemy
  • Lees blogs over het specifieke soort copywriting waarin jij beter wilt worden.
  • Volg mensen op Linkedin die specialist in copywriting zijn en daar regelmatig inzichten over delen.
  • Maar vooral: doe! Inzichten haal je uit externe bronnen, maar als je niet regelmatig schrijft, word je niet beter.

Hopelijk helpt deze informatie je op weg om beter te worden in copywriting. Jouw beurt nu, hoe ga je zorgen dat je beter wordt in copywriting?