Selecteer een pagina

Hoe netwerk je efficiënt als freelancer?

Netwerken. Niet mijn hobby. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het altijd leuk om interessante mensen te leren kennen en te hangen met gelijkgestemde freelancers en ondernemers. Toch is het woord netwerken geladen, voor mij, met het beeld van netwerkborrels, evenementen en grote groepen mensen. Als introvert persoon zijn dit niet dingen waar ik energie van krijg.

Gelukkig vond ik andere manieren om te netwerken. Manieren die in mijn ogen voor freelancers veel efficiënter zijn dan met hagel schieten op grote evenementen met honderden mensen.

Dit zijn manieren om te netwerken die voor mij afgelopen tien jaar goed hebben gewerkt.

Ontmoet freelancers die iets verder zijn

Toen ik voor mezelf begon sprak ik direct af met zo’n drie andere freelance marketeers. Ik vroeg ze vragen over de markt, hun aanbod, hoe ze zichzelf vermarkten en wat hun tarieven waren. Het resultaat was niet alleen veel inzicht, maar vooral connecties waar ik jarenlang plezier van heb gehad. En andersom, want ik denk altijd graag mee over iemands business.

Hoe je zulke freelancers of ondernemers vindt? Dit zijn wat ideeën:

  • Kijk wie in jouw regio graag kennis deelt op bijvoorbeeld Linkedin
  • Zoek proactief op Linkedin op <jouw expertise> + <jouw regio> + “freelance”
  • Vraag in je netwerk wie je zou moeten spreken die voldoet aan jouw beschrijving

Stuur deze personen een berichtje. Maak hierbij niet de fout om alleen maar te komen halen. Wil je met iemand afspreken, beantwoord dan de What’s In It For Me voor de ander. Bijvoorbeeld:

Hey Karel, ik kreeg via Jantje jouw naam door. Ik ben nu een jaar actief als freelance copywriter en wil groeien in expertise en klanten. Van Jantje begreep ik dat jij het vrij druk hebt. Misschien dat jij me wat tips kunt geven tijdens een lunch, en in ruil kan ik wat werk voor je uit handen nemen tegen bijvoorbeeld 10% commissie voor leads. 

Natuurlijk hóef je niet zo direct te zijn en met commissies aan te kloppen. Maak er je eigen pitch van, maar zorg dat je iets meebrengt aan tafel.

Ontmoet freelancers die hetzelfde doen

Mijn kantoor deel ik met drie andere freelance marketeers met precies dezelfde expertise. Hier zitten een paar voordelen aan:

  • Heeft iemand het te druk? Is er meteen iemand die een lead kan oppakken.
  • Een vraag over een campagne? Drie hulplijnen in je directe omgeving.
  • Probleem met een klant? Even overleggen hoe iemand anders dit zou aanpakken.

Naast ons kantoor hebben we ook nog een Slack met daarin 15 marketeers, waaronder ook freelancers die precies hetzelfde doen als wij. Dit zorgt voor de nodige interactie, kennisdeling en leaduitwisseling.

Hoe we dit zo voor elkaar hebben gekregen?

Dit begon een paar jaar geleden toen mijn kantoorgenoot Marc destijds voor zichzelf begon en mij een telefoontje deed. Zijn pitch was niet heel goed en ik ging er initieel niet op in, waar hij een Linkedin post ook over schreef. Toch belde ik hem terug, want ik had het druk en kon hem wel gebruiken. Ook gaf ik hem de tip om zijn pitch aan te scherpen.

We besloten een kantoor te gaan delen om zo kennis en kunde uit te wisselen. Omdat Marc ook na drie maanden vol zat, vonden we het tijd om uit te breiden. Op Linkedin vroegen we aan freelance marketeers die kantoor wilden delen om ons te contacten. Wat volgde was een reeks van gesprekken waaruit twee freelancers kwamen die een match met ons waren. Toen waren we met vier.

Ditzelfde kunstje doen we regelmatig als we onze Slack willen aanvullen.

Dus zoek jij mensen om mee te sparren, brainstormen of kantoor mee te gaan delen? Zet je gedachten op Linkedin. Zoek likeminded freelancers en bel ze op. Toon initiatief en deel je wensen in je netwerk. Zo kom je in contact met freelancers die ongeveer hetzelfde doen met wie je kunt optrekken.

Ontmoet freelancers die aanvullend zijn

Als je een duidelijke specialisatie hebt, doe je niet te veel dingen. Dat bied de kans om met andere freelancers te samenwerken. Ben jij een copywriter, kun je met SEO-specialisten samenwerken. Ben je social media specialist, kun je met SEA-specialisten zoals ik samenwerken. De voordelen van zulke samenwerkingen:

  • Je kunt klanten een compleet team van specialisten bieden.
  • Je helpt freelancers uit je eigen omgeving aan leuke klussen.
  • Vraag je een kickbackfee of commissie, verdien je zelf een extra zakcentje.

Hoe ik aanvullende freelancers vind is vooral door ook weer op Linkedin te zoeken naar freelance specialisten in mijn regio. Dan plan ik een hangout of kopje koffie en tip ik ze eens bij een klus. Krijg ik goede feedback, komt deze freelancer vanzelf in onze Slack vol met andere freelancers marketeers terecht.

Ontmoet mensen die jouw verder kunnen helpen

Een grote fout van mij is geweest dat ik altijd alles zelf heb willen oplossen. Soms zat ik jarenlang met een probleem, waarvan de oplossing niet zo complex was als ik dacht. Zo zat ik bijvoorbeeld twee jaar vast in een routine van alleen maar meer werken, meer stress hebben en geen uitweg zien. Na een paar maanden had ik gewoon iemand om help moeten vragen.

Bij het schrijven van mijn boek maakte ik deze fout niet nogmaals en schakelde ik een schrijfcoach, redactrice en vormgever in.

Je kent vast de uitspraak wel “if you’re the smartest person in the room, find a new room”. Heb jij niemand om je heen die verder is dan jij, dan ben je zelf het wiel continu opnieuw aan het uitvinden.

Vind een new room. Zoek mensen met wie je kunt optrekken die wat verder zijn dan jij.

Dat kun je offline doen, maar ook zeker online. Er zijn honderden mensen die dagelijks hun kennis delen in jouw vakgebied die meer vlieguren hebben. Volg deze mensen. Abonneer je op hun nieuwsbrief. Omring je digitaal met deze senioren aan jou.

Ontmoet freelancers die junior aan jou zijn

Andersom geldt ook dat het goed is om je te omringen met mensen die juist minder lang freelancen. Niet alleen is het leuk om kennis te delen en anderen verder te helpen, je krijgt zo ook nieuwe inzichten uit je markt. Ook merk ik dat je zo in andere netwerken komt van jong talent, waar je normaal niet terecht komt.

Misschien zit je zelfs al in de positie dat je wat coaching kunt bieden.

Zoals je leest is netwerken niet meer naar grote events gaat, saaie borrels of kaartjes uitdelen. Voor mij is efficiënt netwerken vooral 1 op 1 connecties vinden. Heeft dit artikel je geholpen? Misschien is dit artikel ook leuk voor je: 7 struggles en oplossingen voor freelancers.