Hoe maak je een website als freelancer?

Als freelancer heb je niet perse een website nodig. Soms is wat lokale bekendheid, een Linkedin account en een Instagram voldoende. Toch. Is je personal branding echt compleet zonder eigen website? Ben je nog in dubio of je tijd en wellicht geld gaat investeren in een eigen website? Dan som ik eerst wat voordelen voor je op.

Voordelen van een eigen website als freelancer

Er zitten nogal wat voordelen aan een eigen website.

Professionaliteit

Laten we starten met een inkoppertje. Heb je een eigen website, draagt dat bij aan je professionaliteit. Het laat zien dat je committed bent aan je rol als ondernemer en je freelancen niet iets is voor erbij. Combineer je site met professionele foto’s, en je komt lekker binnen bij potentiële opdrachtgevers.

Verkeer uit zoekmachines

Heb je een eigen website, met daarop waardevolle content, zoals dit blog? Dan gaan zoekmachines je website waarderen en tonen bij relevante zoekopdrachten. Dit zorgt voor verkeer uit zoekmachines, waarvan een deel leads zullen zijn voor je freelance business.

Mogelijkheid om te adverteren

Zonder website kún je adverteren, maar niet in bijvoorbeeld Google Ads. Daar heb je echt een eigen domein voor nodig. Nu is dit niet het eerste waar je misschien aan denkt, maar het kan erg lucratief zijn om in zoekmachines te adverteren. Zo kun je bijvoorbeeld advertenties tonen binnen een straal van vijf kilometer rondom je locatie, wat zal zorgen voor hyperlokaal relevant verkeer.

Baas over je eigen content

Linkedin is fantastisch, want je creëert daar veel interactie en hebt al snel veel bereik. Hetzelfde met Instagram of YouTube. Zelfs door te gastbloggen kun je een plek op het web bemachtigen. Maar allemaal hebben deze platformen iets in gemeen: jij bent niet de eigenaar van de content. Gaat een platform failliet of beslissen ze dat jouw content niet gewenst is? Dan is al je tijd voor niets geïnvesteerd. Een eigen website geef je een plek op het web waar je 100% eigenaar van bent.

Uitbouwmogelijkheden

Neem mijn site. Sinds ik mijn boek heb, is mijn site uitgebreid met een module om producten mee te verkopen. Ook zit ik te denken aan een module die automatisch reviews verzamelt en een module die automatisch affiliates van mensen kan maken. Een groot voordeel van een eigen website is dat je onbeperkt en ongeremd verder kunt bouwen aan jouw digitale domein.

Hoe pak je het aan?

Als je je kunt vinden in de voordelen, is het tijd voor actie. Laten we de stappen doorlopen die nodig zijn om van jouw website een succes te maken.

Leg een domeinnaam vast

Allereerst heb je een eigen domeinnaam nodig. Tegenwoordig betaal je een paar Euro per jaar voor een domein, dus om de kosten hoef je het niet te laten. Maar hoe kies je een domein? Ik raad aan de volgende zaken te overwegen:

  • Richt je je op een Nederlands publiek? Overweeg een .nl domein
  • Houd het kort. Liever: “edwinsdesign.nl” dan “edwiniseendesigner.nl”
  • Check op concurrentie. Bekijk altijd of er al iets op een vergelijkbaar domein staat. Bestaat de site “edwindesign.nl” al, dan zou ik een andere url kiezen dan uit het bovenstaande punt.
  • Heb je internationale ambities? Kijk dan of de .com ook beschikbaar is.

Blijkt dat het .nl domein niet beschikbaar is? Dan is een andere goede optie een .com domein. Ook kun je gaat voor een meer exotisch domein, zo zijn .io domeinen populair tegenwoordig. Het nadeel is dat voor zoekmachines deze domeinextensies nog steeds niet optimaal werken, zo blijkt uit diverse SEO (search engine optimization) experimenteren.

Zelf gebruik ik Transip om mijn domeinnamen mee te beheren.

Schakel optioneel een webdesigner in

Zie je het echt niet zitten om zelf aan de slag te gaan met techniek, design en koppelingen? Kijk dan eens naar het inhuren van een webdesigner. Bij voorkeur iemand met ook wat technische ervaring. Veel webdesigners maken hun designs tegenwoordig direct in het systeem, dat scheelt je kosten. Voorheen gingen designers iets op maat maken en het dan met passen en meten op je CMS (Content Management Systeem) proberen te leggen. Dat is een tijdrovend en dus duur grapje.

Een goede webdesigner kan je ook vertellen welke systemen er allemaal op de markt zijn om websites in op te zetten en welke goed past bij een freelancer zoals jij.

Kies de techniek achter je website

Websites worden gebouwd op een systeem. Zo’n systeem heet dus een CMS. Er zijn twee soorten CMS’en:

  1. SaaS CMS – alle techniek is centraal geregeld op een externe server, waar jij per maand een bedrag voor betaalt.
    • Voordeel: minder kans op technische fouten
    • Voordeel: geen zorgen over updates
    • Voordeel: simpel en goedkoop
    • Nadeel: beperkt in uitbreiding
    • Nadeel: afhankelijk van externe partij
  2. Custom CMS – je installeert het CMS op je eigen server en hebt zelf de controle over je techniek.
    • Voordeel: onbeperkte uitbouwmogelijkheden
    • Voordeel: meestal geen maandelijkse kosten
    • Voordeel: 100% controle over techniek
    • Nadeel: je moet zelf updaten
    • Nadeel: technische fouten moet je zelf oplossen

Voorbeelden van SaaS CMS’en:

  • Wix
  • Kajabi
  • Shopify (vooral als je iets wil verkopen)

Voorbeelden van een Custom of Stand Alone CMS:

  • WordPress
  • Joomla
  • Drupal

Zelf gebruik ik WordPress. Liever zou een SaaS oplossing gebruiken, maar ik heb nog niet de oplossing gevonden die alles biedt wat ik zoek in een website.

Regel de hosting

Bij een SaaS CMS hoef je zelf niet de hosting te regelen, die zit bij de prijs in. In andere gevallen zul je zelf een hostingpartij moeten zoeken. In veel gevallen kan je webdesigner ook helpen hiermee. Ook bij Transip kun je hosten, mocht je hier je domeinnaam vastgelegd hebben. Er zijn inmiddels vrij veel hostingpartijen die tegen aantrekkelijke tarieven voor freelancers wel deals hebben. Denk aan spelers als:

  • Transip
  • Keuringonline
  • Yourhosting

Het liefst kies je een speler die al langer meegaat en iets van omvang heeft. Het laatste dat je wilt is een langzame hosting of slechte support of erger: dat de business omvalt en je hosting niet meer werkt.

Kies een template of designer

In zowel een SaaS CMS als een Stand Alone CMS werk je vaan met thema’s. Natuurlijk kun je kiezen voor een volledig custom design van een webdesigner, maar dat is vaak duur en niet perse nodig. Mijn website draait bijvoorbeeld in WordPress op het Divi-theme van Elegant Themes. Binnen Divi zitten weer diverse templates, waar mijn webdesigner een van heeft uitgekozen. Die is een beetje aangepast om al mijn wensen binnen in aan te brengen. Easy.

Focus design en tekst op je doel

Voordat je aan de slag gaat met het concrete design of tekst, raad ik aan je te verdiepen in tactieken om het maximale uit je site te halen. Populaire principes zijn die van Robert Cialdini. Hij staat bekend om zijn zeven principes van beïnvloeding, die je in al je marketing kunt toepassen. Ik som ze op, geef een concreet voorbeeld van wat je ermee kunt doen, maar raad je vooral aan je te verdiepen in deze theorie.

De zeven principes van Cialdini:

  • Wederkerigheid – geef een gratis e-book weg en je bezoeker zal eerder geneigd zijn zelf ook iets te geven.
  • Consistentie – mensen zijn graag consistent in hun gedrag. Vraag ze of ze beter willen worden in bijvoorbeeld schrijven, en als ze “ja” zeggen, bied ze een gratis e-book. Sluit het e-book weer af met de vraag “wil je nog beter worden in schrijven?”, en bied dan een upsell naar een betaald programma.
  • Social proof – mensen gaan niet in een leeg restaurant zitten als er een vol restaurant naast zit. Dit pas je toe in je website door reviews te tonen van klanten waarmee je hebt gewerkt.
  • Sympathie – mensen houden van vriendelijkheid. Zet bijvoorbeeld een video op je website waarin je vriendelijk uitlegt wie je bent en wat je doet.
  • Autoriteit – het helpt als je autoriteit uitstraalt op je website, dus dat je laat zien dat jij als freelancer weet waar je het over hebt. Dit doe je door bijvoorbeeld te laten zien wat je hebt bereikt in je freelancecarrière.
  • Schaarsheid – wanneer de voorraaf beperkt is, kopen mensen eerder. Pas dit toe door te noemen dat je nog ruimte hebt voor 1 of 2 klanten.
  • Eenheid – mensen horen graag bij een groep. Schrijf je bijvoorbeeld teksten voor duurzame bedrijven, speel dan in op het ‘wij’ versus ‘hen’. Schrijf dat je als groene activist schrijft voor andere groene activisten en tegen milieuonvriendelijke partijen schrijft.

Schrijf je content

Een website zonden content zal niet zoveel opleveren. Welke pagina’s je minimaal wilt schrijven:

  • Een homepage
  • Een pagina voor elke dienst die je levert als freelancer
  • Een ‘over mij’ pagina

Optioneel kun je deze content schrijven:

  • Blogposts
  • Landingspagina’s over specifieke onderwerpen
  • Een contactpagina

Zorg ook dat je goede Calls-To-Action schrijft, ofwel: overtuig mensen met je teksten en spoor ze aan tot actie met een CTA. Een CTA is bijvoorbeeld: “Heb je interesse om samen te werken? Stuur me een berichtje via het contactformulier”.

Breng de techniek op orde

Dit betekent ook dat je contactformulier moet werken. Test dit. Hier een lijstje van welke technische zaken je minimaal wilt regelen:

  • Contactformulieren die werken.
  • Een webanalysepakket. Bijvoorbeeld Google Analytics, Piwik of Matomo.
  • Google Webmaster Tools, om te zorgen dat je site goed wordt opgepikt door Google.

Promoot je site

Als je site af is, begint het werk eigenlijk pas. Zorg dat je site is genoemd in je social media profielen en noem hem regelmatig in je posts of videos. Wil je echt aan de bak met promotie? Dan kun je net als ik gaan bloggen en zorgen dat zoekmachines je gaan indexeren.

Zie je site als het primaire punt op het web waar vanuit jij je diensten verkoopt.