Hoe verhoog je je inkomen als freelancer? Zeven tips

Als freelancer werkt het niet zo dat je standaard elke jaar bij goed presteren een bonus en loonsverhoging krijgt. Met de verantwoordelijkheid van ondernemen, komt ook de verantwoordelijkheid om voor je eigen inkomensverhoging te zorgen.

Natuurlijk hóeft een hoger inkomen niet perse. Als jij tevreden bent met je inkomen, ben je tevreden. Natuurlijk bestaat er wel zoiets als inflatie, en daalt effectief je koopkracht als de inflatie stijgt en je inkomen hetzelfde blijft.

De meeste freelancers ambiëren stijging in inkomen. Om de inflatie de baas te blijven, maar ook heb je met elk jaar ervaring nieuwe kennis opgebouwd die weer meer waard zou moeten zijn over het algemeen. Het kan ook zijn dat je meer leads krijgt en daarmee vindt dat je tarieven wat moeten stijgen.

Maar dit zijn vage ideeën. Wat je wilt zijn concrete tips.

Laten we daar dan induiken.

Simpele veranderingen die zorgen dat je inkomen groeit:

1. Ontsla jaarlijks de klanten die het minste opleveren

Een klant die jij vijf jaar geleden hebt gekregen, betaalt misschien nog een laag tarief. Want je hebt nooit je tariefsverhoging doorgevoerd voor bestaande klanten bijvoorbeeld. Of dit is een klant waarvan je weet die geen verhoging zal accepteren.

Dit zijn klanten die je inkomensverhoging in de weg zitten. Ja, je hebt een band met ze opgebouwd, en het is misschien lastig deze klanten te ontslaan. Je zult moeten kiezen tussen je professionele ambities of de veilige (en misschien leuke) samenwerkingen.

Het kan ook zijn dat de klanten die het minst opleveren ook nog eens niet heel leuk zijn. In dat geval is het besluit makkelijker om een streep door de samenwerking te zetten.

Mijn advies? Maak jaarlijks de balans op van je klanten en overweeg de onderkant weg te strepen, zodat je ruimte creëert voor het vinden van beter passende klanten.

2. Vermarkt jezelf met de vrijgekomen tijd richting betere klanten

Dat vinden van betere klanten gebeurt natuurlijk niet automatisch. Je zult tijd moeten investeren in marketing, netwerken en sales. Met je marketing wil je zijn waar je doelgroep zich bevindt. Met je vrijgekomen tijd, kun je hier extra in investeren.

Ben je al aanwezig op Linkedin? Post nu een periode elke dag. Reageer dagelijks op 10 berichten van anderen.
Instagram je kanaal? Maak dikke reels elke dag en plan een fotoshoot voor nieuwe posts.
Youtube je ding? Maak een serie aan instructievideo’s.

Eigenlijk is je marketing iets dat je altijd moet doen, juist als je het al druk hebt, maar het ontslaan van een paar klanten geeft je niet meer ‘geen tijd’ als excuus.

3. Bied in je netwerk 10% commissie voor toffe leads

De grootse hack die ik heb toegepast om betere klussen te vinden die beter betalen? Mijn sales uitbesteden aan mijn netwerk. Ik heb zelf een duidelijk specialisme, namelijk SEA marketeer, wat betekent dat ik uitsluitend betaalde marketing doe voor Google en Bing campagnes. Dit stelt mij in staat samen te werken met social media marketeers, SEO bureaus, business coaches en conversieoptimalisatiespecialisten bijvoorbeeld.

Investeer je in het vinden van complementaire partners, bied ze dan 10% commissie over je factuurbedrag dat je naar deze klanten stuurt. Niet alleen krijg je zo een vaste stroom van leads in je inbox, ook is het netwerk een goede filter. Niet passende klussen zullen je inbox niet bereiken, want je netwerk weet wel dat dit een mismatch zal zijn.

4. Tief alle social media apps van je telefoon

Onderzoek wijst uit dat we wel acht uur per week spenderen aan scrollen op onze telefoon tijdens werktijd. Nu is werktijd een vaag begrip als freelancer, want officieel ben je tijdens afleiding niet aan het werk. Toch, als jij besluit van 09.00 – 17.00 te werken en je bent continu afgeleid, dan gaat dit ten koste van je productiviteit.

Los van de directe afleiding door met je telefoon te spelen, kost het je zo’n 15 minuten om weer in je focusmodus te komen. Mijn advies? Deïnstalleer all social media apps van je telefoon. Geloof me, je gaat ze echt niet missen. En je bankrekening zal je dankbaar zijn.

5. Zet ook alle meldingen + het geluid uit

Even terug naar dat uit je focusmodus komen. Niets doet dit efficiënter dan je ringtone of geluid van een binnenkomend berichtje op Whatsapp. Precies de reden waarom het geluid van mijn telefoon al jaren uitstaat. Mijn telefoon ligt meestal zelfs op de kop naast mij, zodat ik niet geneigd ben te kijken of er wat binnen is gekomen.

Maar is dat niet klantonvriendelijk als je niet bereikbaar bent?

Nouja, verschil per branche of klant natuurlijk. In mijn geval stuur ik mijn klanten er op aan om te communiceren in Trello of Asana, beide projectmanagementtools. Of anders via mail.

Het probleem met gebeld worden, is dat de ander bepaalt dat jij op dat moment uit je focus moet komen en tijd moet spenderen aan communicatie aan die specifieke klant. Meestal is het prima om later terug te bellen wanneer het jou uitkomt. Het voordeel is dat je dan ook de tijd neemt voor het gesprek. Vaak is zelfs het probleem waarvoor men belde al weer opgelost.

Meer productiviteit = meer werk verzet = meer inkomen.

6. Doe elke dag het zwaarste werk eerst

Een fout die freelancers vaak maken is door te focussen op het werk dat ze leuk vinden. En dan het minst leuke uit te stellen. Dat is niet handig. Dan kijk je namelijk de hele dag op tegen ‘wat nog moet gebeuren’. Doe je het zwaarste werk eerst, krijg je veel meer gedaan. Dan gaat wanneer je het meest energiek bent naar de taken die de meeste energie kosten.

Uiteindelijk leidt deze werkwijze tot meer productie, wat weer leidt tot meer inkomen.

7. Verhoog jaarlijks je tarieven

Vind je het lastig als freelancer om jaarlijks je tarieven te verhogen? Dan ben je niet alleen. In mijn gesprekken op Linkedin met freelancers gaat het regelmatig over tarieven en verhoging. Schreef daar dan ook specifiek een blogpost over.

Wat je wilt doen is jaarlijks je tarief verhogen voor nieuwe klanten, maar ook zeker voor bestaande klanten als je langlopende samenwerkingen hebt. Doe je dit niet, en de inflatie stijgt, daalt je koopkracht.

Los hiervan: als jij een jaar rijker bent aan kennis en kunde en je aantallen leads stijgen, is het businesswise simpelweg slim om je tarieven te verhogen. De markt waardeert je hoger, doe dat dan zelf ook.

Had je hier wat aan? Volg me op Linkedin voor je dagelijkse tips over freelancen. Of misschien is mijn boek over freelancen wat voor je?