Werk aan je marketing als je het druk hebt

Als je leads bij elkaar moet sprokkelen als je het rustig hebt, doe je het verkeerd. Geldt ook voor mensen in loondienst. Wil je een betere baan? Ambitie om te gaan freelancen?

Als je na ontslag pas begint je LinkedIn pas te pimpen, doe je het verkeerd.

De grootste manco van mensen is dat we kortetermijndenken.

In een experiment werd mensen geld geboden. €15 nu of €xx later.

Het resultaat?

Wij willen shit _nu_

Dit was volgens de respondenten hetzelfde waard:

– €15 nu
– €30 na drie maanden
– €60 na een jaar
– €100 na drie jaar

Hoe verder weg de beloning, des te minder hij waard is in onze ogen.

Er is zelfs een deftige term voor.

“hyperbolic discounting”

Dit houdt in dat wij kleinere beloningen die eerder komen hoger waarderen.

Zet de testpersonen drie jaar in de toekomst en vraag ze opnieuw. Op zeker dat iedereen €100 op die dag wil hebben en niet €15 drie jaar in het verleden.

Dezelfde informatie, dezelfde persoon, compleet ander antwoord.

Hetzelfde principe geldt voor je werk. Wil jij over drie jaar een topbaan bij een vette startup? Wil je als freelancer je inkomen verdubbelen? Je bedrijf naar 25 man laten groeien?

Dan zul je nu moeten investeren.

Dan zul je niet elk uur van de werkweek moeten besteden aan _nu_ geld verdienen.

Dan zul je €100 over drie jaar moeten kiezen.

Concreet betekent dit dat je uren zult maken waar je niet direct voor betaald krijgt. I know, schokkend. Zet je er over heen en investeer in bijvoorbeeld:

👉🏻 Elke dag iets interessants op LinkedIn posten
👉🏻 Elke week een 2.500+ boogartikel op je site
👉🏻 Of elke week gastloggen op een externe site
👉🏻 Een YouTube starten kanaal rondom je expertise
👉🏻 Spreek-gigs op events
👉🏻 SEO content

Dit is een les die ik, gelukkig, snel in mijn carrière leerde. Van 2007 tot 2012 werkte ik voor e-commerce bureau MediaCT, inmiddels overgenomen door Youwe. Toen ik begon bij MediaCT zaten we met zeven man, na een paar jaar was dat 25. De instroom van leads was echter niet evenredig meegegroeid met het bedrijf. Waar in het begin ‘tijd over’ was voor marketing, was ik later alleen maar bezig met marketingconsultancy voor klanten, en niet meer met de marketing van het bureau. En toen kwam een dip in de business. Het bedrijf slonk zelfs.

Dit was een periode waarin we onszelf moesten herpakken. Ondanks dat we het allemaal druk hadden met facturabel zijn en groene cijfers halen, werd besloten met twee of drie man een dagdeel per week in te plannen voor eigen marketing. De nieuwsbrief moest weer op gang. Socials moesten gevuld. SEO pagina’s bouwen die daadwerkelijk converteren, experimenteren met betaalde campagnes. Gezien de groei die ze erna hebben meegemaakt – geen slechte zet geweest.

.
.
.

Kies jij voor €15 nu of €100 over drie jaar?