Hoe en waarom je je uurtarief verhoogt als freelancer

Je uurtarief is een combinatie van wat jij vindt dat je waard bent en wat je klant bereid is te betalen. Maar wat als we een inflatie-boost krijgen van 10%? Dan die €75 per uur van vorig jaar niet meer hetzelfde waard. Nóg een factor om rekening mee te houden dus als freelancer. In dit artikel lees je alle redenen waarom je je uurtarief periodiek wilt verhogen en hoe je dat aanpakt als freelancer.

Groei mee met inflatie

Zoals genoemd is inflatie een factor om rekening mee te houden. Als de inflatie 10% stijgt, wordt alles 10% duurder in je leven. Want reken maar dat alle leveranciers van goederen en diensten bezig zijn hun prijzen te verhogen. Blijf jij hangen in je uurtarief, want je hebt geen zin om je klanten te berichten? Dan doe je jezelf tekort en daalt effectief je inkomen met 10%.

Je wordt beter in je werk

Elk jaar dat jij freelancer bent, word je beter in je vak. Als je vorig jaar €75 per uur vroeg, ben je in principe nu meer waard. Hoeveel? Dat is een combinatie van de waarde van je groei, hoe druk je het hebt, wat klanten bereid zijn te betalen en ook weer wat de inflatie heeft gedaan. Mits je enorme vraag hebt naar je diensten, zou ik adviseren te kijken naar de inflatie en dan jezelf een ‘loonsverhoging’ van tussen de 5 – 10% te geven. Let wel: er zijn dus uitzonderingen, zoals wanneer je enorm in trek bent of wanneer je echt significant meer waarde bent gaan bieden.

Je vermarkt je beter

Als startende freelancer ben je vaak blij met de eerste klussen die je krijgt, ongeacht of de klant helemaal bij je past of wat je per uur verdient. Hoe langer je freelancet, des te meer je ook investeert in je netwerk en je marketing. Bouw je bijvoorbeeld op Linkedin een volgersaantal op van niks naar 2.500 volgers, dan is dat iets waard. Waarschijnlijk zitten bij je volgers mensen die met je willen samenwerken. En je naam zingt makkelijker rond dan een jaar geleden. Met de groei in je populariteit komen als het goed is ook meer leads. Meer leads betekent dat je kunt cherrypicken in opdrachten, maar ook dat je je tarief kunt verhogen. Als 30% afhaakt op je nieuwe tarief, maar je nog steeds vol zit met werk, is dat een goed ding. Dan maximaliseer je de inkomsten uit je werk én uit je marketing.

Er ontstaat meer vraag

Niet alleen jij vermarkt je meer, ook kan de vraag naar je werk toenemen. Ik ervaarde dit bijvoorbeeld tijdens de start van de Coronamaatregelen. Ineens moest de hele wereld online business doen, waardoor de vraag naar freelance marketeers enorm steeg. In bepaalde mate kan dit ook in jouw branche ontstaan. Des te meer vraag, des te hoger je tarief kan worden, want hetzelfde principe geldt als in het vorige punt: niet iedereen hoeft akkoord te gaan. Sterker nog: als je nooit krijgt te horen dat je te duur bent… ben je waarschijnlijk te goedkoop.

Je zit (bijna) vol met werk

Hoe langer je freelancet, des te meer werk je krijgt. Tenminste, als het goed is… Is dit niet zo, lees verder op mijn blog waar je veel marketingtips zult ontdekken. Des te meer je portfolio gevuld raakt, des te minder nieuwe klussen je kunt aannemen. Je mag dan wat agressiever worden in je uurtarief. Het is beter een leuke klus te scoren voor €100 per uur dan voor €75 per uur, toch?

Hoe verhoog je je uurtarief

Freelancers die ik spreek vinden het soms lastig om hun tarieven te verhogen voor klanten. Snap ik wel, want niemand wil horen dat een dienst ineens duurder wordt. Die confrontatie wekt weerstand op. Ook is er de angst dat iemand potentieel afhaakt, vanwege de prijsverhoging. Daarom deel ik wat ideeën hoe je de pijn van deze argumenten verzacht.

Verhoog je tarief voor nieuwe klanten

Ben je een freelancer die jarenlang voor dezelfde klanten werkt, dan gaat dit punt iets minder op. De meeste freelancers draaien op iets kortere ‘gigs’. Als je weet dat je huidige klantenbestand over een jaar al vernieuwd is, hoef je niet perse je tarief voor je huidige klanten te verhogen. Je kunt simpelweg voor nieuwe klanten een hoger tarief vragen.

Op deze manier verhoog je toch je tarief en je inkomen, maar hoef je bestaande klanten niet te confronteren met een prijsstijging van je diensten.

Noem je prijsbeleid al in je offerte

Om niet voor verrassingen te zorgen bij je klanten, kun je in je offerte al opnemen hoe je omgaat met tariefverhogingen. Zet duidelijk onder je uurtarief, staffel of vaste prijzen wat je beleid is. Bijvoorbeeld:

  • Jaarlijks worden de tarieven met 5% verhoogd
  • Jaarlijks verhoog ik mijn fee evenredig aan inflatie + 3%
  • Elke jaar op 1 januari kondig ik mijn nieuwe prijzen aan

Zo weten je klanten in ieder geval wat en wanneer ze kunnen verwachten qua prijsstijging.

Kondig verhogingen van tarieven vroegtijdig aan

Heb je je prijsbeleid niet echt opgenomen in je offertes, maar wil je toch je prijzen verhogen? Kondig dan op tijd aan wat je gaat doen. Als je een week van tevoren meldt dat je prijzen met 20% gaan stijgen, zul je waarschijnlijk veel weerstand ervaren en gaan je klanten shoppen naar andere freelancers. Niet wat je wilt.

Kondig in ieder geval twee maand van tevoren aan dat je je prijzen gaat verhogen, maar geef ook context. Misschien was je al te goedkoop en breng je je prijs in lijn met wat marktconform is. Leg dat uit. Misschien is de inflatie gestegen en wil je meebewegen met deze percentuele stijging. Laat het je klant weten en je krijgt waarschijnlijk begrip.

 

Nu weet je waarom je je prijzen wilt verhogen en hoe je dit doet als freelancer. Gun jezelf het tarief dat je verdient.