Selecteer een pagina

Waarom je Linkedin wilt inzetten als freelancer

Linkedin kan een goudmijn zijn. Het kan ook een bodemloze put van energie zijn. Het is aan jou hoe je het inzet.

Jarenlang zag ik Linkedin als een platform waarop ik linkte met met mensen die ik daadwerkelijk kende. Mensen die ik had gesproken op een borrel of waarmee ik samenwerkte. Maar deed ik wat met die connecties? Niet echt. Het enige wat ik deed was consumeren. Elke dag even kijken op Linkedin wat men bezighoudt.

Het enige dat je dan ziet:

  • Wie een nieuwe baan heeft
  • Welk bedrijf een medewerker zoekt
  • Wie de zoveelste bullshit-award heeft gewonnen

Schiet ik iets op met die informatie? Nope.

In 2021 ging iets kriebelen. Als heel zakelijk Nederland op Linkedin omhangt, net als ik, is er dan niet meer waarde uit het platform te halen?

Is er niet meer waarde te bieden? 

Ik besloot een experiment te doen. Ik was nieuwsgierig wat er zou gebeuren als ik mijn kijk op mijn vakgebied zou gaan delen. In oktober 2021 ging ik elke dag posten over mijn expertise: marketing.

Het resultaat?

  • Tienduizenden views
  • Tig connectieverzoeken
  • Een aantal interessante leads

Met name dat laatste vond ik wel interessant. Want blijkbaar komen mijn posts niet alleen bij mede-marketeers onder ogen, ook bij beslissers die mij willen inhuren.

Tijd voor nieuwe opdrachten had ik echter niet, dus na een maand was mijn motivatie een beetje weg om over marketing te posten. Toch… Linkedin bleek lokken. De reuring die ontstond zei me dat er meer uit Linkedin te halen valt dan alleen wat statusupdates van mensen om je heen volgen.

Ik schreef op dat moment aan mijn boek SUPERFREELANCER. Ergens in november maakte ik de switch van posten over marketing naar posten over freelancen. Ik begon met het dagelijks posten van tips, inzichten en vragen. Dit bleef ik doen, ook na de lancering van mijn boek.

Laten we even de statistieken induiken. Dit was mijn Q1 van 2022. Ik gebruik ShieldApp voor het meten van mijn Linkedin statistieken.

Dat zijn best veel views. Maar levert dat wat op dan? Nou, ik heb zo’n 300 boeken verzonden eind maart, toen mijn boek uitkwam. Posten op Linkedin was eigenlijk mijn enige marketingmiddel.

Het posten op Linkedin leverde mij ook dit op:

  • Vier podcast-uitnodigingen
  • Twee webinar-uitnodigingen
  • Connecties met andere auteurs
  • Een leger aan freelancers als volgers
  • Inzichten die mijn copywriting verbeteren

Trouwens, als je me nog niet volgt op Linkedin, je vindt me hier.

Genoeg over mij, waarom moet jij Linkedin inzetten?

Als freelancer moet je je eigen marketing doen. Het liefst doe je dat een beetje praktisch, zonder hoge kosten en het moet ook nog leuk zijn als het kan. Dat is waarom Linkedin een ideaal platform is om jezelf op de kaart te zetten. Ik geef je drie redenen om te gaan posten op Linkedin:

1. Kennis delen is leuk

Heb je ooit de Maslow-piramide gezien, dan weet je dat zelfontplooiing het topje is. Kennis doorgeven, andere mensen helpen, een mentor-rol vervullen, dit zijn elementen die onderdeel zijn van het topje van de piramide. Het leuke van Linkedin is dat je zelf bepaalt hoe je je kennis doorgeeft. Dit kan in schrift, video of zelfs met tekeningen, wat jij wil.

Je zult merken dat de feedback die je krijgt, je energie geeft. Niet alleen dat, je gaat dingen leren over copywriting, persuasie en marketing. Net als kennis delen, is nieuwe kennis opdoen iets dat plezier geeft.

 2. Je trekt de juiste mensen aan

Als jij als freelancers op Linkedin kennis deelt over je expertise, ga je opvallen bij mensen die jouw expertise nodig hebben. Je krijgt volgers, connecties en uitnodigingen om te gaan samenwerken.

3. Het is duurzame marketing

Je hoort wel eens de term wie schrijft, die blijft. Zo is het precies op Linkedin. Je blijft top-of-mind zolang je post. Maar je posts kun je ook nog eens overal hergebruiken. Lekker stukje geschreven? Top. Plaats het ook in je nieuwsbrief. En op je blog. En wil je later een ander social media kanaal inzetten? Hergebruik alle posts van Linkedin.

Hoe pak je marketing op Linkedin aan?

Er zijn twee manieren om op Linkedin leads te scoren, via inbound of outbound marketing. Ook wel pull en push marketing genoemd. Bij outbound, of push, marketing ga je actief berichten sturen naar potentiële leads. Dan ga je bijvoorbeeld elke dag 20 relevante mensen uitnodigen voor een gesprek, in de hoop dat 1 van de 20 hapt. Ik ken mensen die succesvol opereren met een dergelijke strategie.

Zelf ben ik hier minder fan van, om twee redenen. Allereerst bouw je niet bepaalde relatie op met een doelgroep. Het liefst investeer ik mijn tijd in iets dat blijft bestaan en een groeiende groep mensen aantrekt. Daarnaast moet je elke dag dezelfde tijd investeren om hetzelfde resultaat te krijgen. Investeer je tijd in inbound marketing op Linkedin, ofwel berichten plaatsen en mensen met jou contact op laten nemen, dan daalt de tijd die je hoeft te investeren. De doelgroep stijgt en je wordt steeds beter in schrijven.

Mijn favoriete aanpak is dan ook inbound marketing of pull marketing op Linkedin. Als freelancer heb je bepaalde kennis die waardevolle is voor een doelgroep. Deel deze kennis en je doelgroep gaat je volgen en op den duur contact met je leggen.

Dus even concreet: hoe kun je dt aanpakken?

Deel waardevolle content

De eerste stap is dat je wilt beginnen met het delen van waarde. Deel je inzichten, lessen, faalmomenten, succesmomenten, meningen en presentaties. Wees vooral ook consistent over het onderwerp waarover je bekend wil staan. Je wilt vooral voorspelbaar zijn voor je doelgroep, zo krijg je bekendheid en autoriteit.

Zorg niet alleen voor waardevolle informatie, zorg ook dat je aandacht weet te pakken met je posts. Als je eerste drie regels niet de aandacht pakken, gaat 90% van de scrollers niet stoppen bij jouw bericht.

Leer ook vooral van andere auteurs op Linkedin en ga op zoek naar video’s, blogs en ebooks over dit onderwerp. Als iemand die elke dag op Linkedin post kan ik je vertellen dat beginnen heel makkelijk is, maar je eigenlijk nooit uitgeleerd raakt over dit onderwerp.

Wees consistent

Wil je consistent resultaat? Moet je zelf ook consistent zijn. Zelf post ik elke dag om 8.45 een bericht op Linkedin en ben ik een uur actief om te reageren op andere posts en comments op mijn berichten. Nu hoef je natuurlijk niet elke dag te posten, maar maak wel een schema of afspraak met jezelf om X keer per week te posten bijvoorbeeld.

Onthoud ook dat mensen je 7 – 12 keer moeten zien, voordat ze actie ondernemen. Als je niet consistent post, zit er te veel tussen de contactmomenten die je hebt en daalt je kans om leads te scoren uit Linkedin.

Reageer op relevante ‘content creators’

Ja, jij hebt als freelancer kennis in pacht, dus jij post op Linkedin. Maar er zijn ook andere specialisten in jouw branche. Of aanvullende branches. En deze mensen hebben ook een doelgroep die hun posts leest. Moffel jij je tussen hun comments, kun je de doelgroep van deze mensen ook bereiken.

Hoe je dat doet? Net als je eigen posts: bied waarde. Vul de post aan met tips, geef een eigen inzicht of beantwoord een vraag van een commenter. Op deze manier laat je zien dat je verstand van zaken hebt en kom je onder de aandacht van lezers.

Toon interactie in de comments

Reageer natuurlijk ook op je eigen comments. Als iemand de moeite doet om te reageren op je post, is het niet meer dan normaal dat je wat terugzegt. Als iemand na een presentatie naar je toekomt om je te complimenteren, zeg je ook wat terug toch?

Breng 90%, haal 10%

Een veelgemaakte fout is dat mensen pas gaan posten op Linkedin als ze iets willen halen. Dit kan zijn: een baan, een medewerker, leads of gewoon informatie. Vaak komen bedrijven en freelancers ook complimenten halen. Door te posten dat ze een nieuwe site hebben, of de zoveelste bullshit-award hebben gewonnen.

Zo bouw je niet een doelgroep op. Wat je wilt doen is 90% waarde bieden. Het is dan prima als je 1 op de 10 keer iets komt halen. Eerder schreef ik hier ook een blog over: bied meer waarde op Linkedin.

 

De keus is aan jou. Blijf je doelloos consumeren op Linkedin? Of ga je produceren en je naam doen rondzingen in je markt?