Selecteer een pagina

Snelstgroeiend-Bedrijf-Awards zijn Bullshit

Om de zoveel maand is er weer een ronde “awards”. Altijd gericht op de snelstgroeiende bedrijven. Je weet wanneer het zo laat is, want je hele timeline op social media staat dan vol pochende ondernemingen die vol glorie laten weten dat ze er ook eentje hebben gewonnen.

De koppen luiden altijd:
“wij zijn al 4 jaar op rij het snelstgroeiende bureau”
“wij hebben een award gewonnen voor snelstgroeiende bedrijf”

De ergste zijn nog:

“wij hebben weer de award gewonnen voor snelstgroeiende bedrijf in de branche X, in de categorie ‘bedrijfsgrootte small-medium'”

Waanzin.

Waarom is snel groeien zo belangrijk?

En waarom is het zΓ³ belangrijk om te laten zien dat er 80.000 awards voor zijn? Boeit je klant dit echt? Zitten we elkaar niet helemaal gek te maken?

Heel misschien trekt zo’n award de aandacht van talent of je klant. In de zin van “oh, die doen vast iets goed”.

Maar het zegt vooral vrij weinig.

De enige personen die echt blij worden van die snelle groei? De aandeelhouders. Maar die weten al wat de groei is. Die hebben geen persbericht of award nodig.

Er zijn ook keerzijdes van snelgroeiende bedrijven:

πŸ‘‰πŸ» druk op personeel, die minder blij worden
πŸ‘‰πŸ» moeite goede nieuwe mensen te vinden
πŸ‘‰πŸ» lastig kwaliteit vast te houden

Je mag ook langzaam groeien, of niet groeien

Natuurlijk kun je ook langzaam groeien. Je mag je eigen kaders van groei definiΓ«ren. Of zelfs een jaar niet groeien. Doe je dat, dan:

πŸ‘‰πŸ» houd je stabiliteit in je bedrijf
πŸ‘‰πŸ» pak je alles grondig i.p.v. overhaast aan
πŸ‘‰πŸ» heb je de tijd om de juiste mensen aan te nemen

Minder sexy, maar echt niets mis mee. Ik ken ondernemers die hun bedrijf langzaam (hebben) laten groeien. Die waren prima gelukkig.

En als je kijkt naar de marketing? Dus al die award-nonsens?

Skip dat eens.

Vraag je eens af wat je echt wilt overbrengen naar de buitenwereld.

Ik kan je garanderen dat je marketingstrategie niet draait om “laten zien dat we het snelstgroeiend zijn”.

Hier wat ideeΓ«n:

πŸ‘‰πŸ» Breng naar buiten op welke plek je scoort op klanttevredenheid
πŸ‘‰πŸ» Verzin een award voor “gemiddelde lengte van dienstverband”
πŸ‘‰πŸ» Of “Werknemertevredenheidsscore”
πŸ‘‰πŸ» Of een “al 10 jaar een langzaam groeiend bedrijf”-award

Laat je niet gek maken. Groei in je eigen tempo. Focus in je marketing op waarde, niet sensatie.

Wil je meer schrijfsels lezen over on-ambitieuze doelen en waarom de rest van de wereld gek is? Volg me op Linkedin, ik post dagelijks.