Selecteer een pagina

Starten als freelancer, hoe doe je het?

Op Linkedin post ik elke dag over freelancen. Vanzelfsprekend trigger ik daar ook mensen mee die (nog) in loondienst zitten. Mijn DM’s sluipen dan ook vol met vragen over hoe je begint met freelancen. In deze blog probeer ik de belangrijkste stappen voor je op een rijtje te zetten. Wil je echt het complete verhaal, kan ik je mijn boek SUPERFREELANCER aanraden.

Stap 1: bepaal wat je gaat doen

Als freelancer ga je een bepaalde dienst leveren. Wat die dienst moet zijn weet je misschien al. In any case raad ik aan deze stap niet te licht te nemen. Deze fout maakte ik namelijk. Toen ik begon deed ik van alles. Het resultaat was dat ik geen focus had, overal ja tegen zei en na twee jaar freelancen kapot was van de stress.

Wat ik aanraad is om een dienst te kiezen waar:

  • Je blij van wordt
  • Je goed in bent
  • Vraag naar is

Kun je elk punt afvinken, zit je goed.

Een belangrijk advies is ook: doe niet alles. Ik denk te veel diensten aanbieden het de nummer één fout is van startende freelancers. De gedachte is logisch: hoe meer diensten ik aanbied, des te meer kans op opdrachten.

Ja, nee.

Er is een plek voor generalisten, maar over het algemeen is er meer vraag naar specialisten. Opdrachtgevers zitten met een vraagstuk en zoeken de freelancer die dit vraagstuk het meest efficiënt kan oplossen.

Er zitten ook een paar voordelen aan het aanbieden van één dienst:

  • Je word steeds beter
  • Kunt hogere tarieven vragen
  • Hebt rust in je ondernemerschap
  • Hebt veel aanvullende mogelijke partners
  • Bouwt autoriteit op in je vakgebied

Hoe kom je dan tot deze dienst?

Schrijf eerst eens uit waarom je freelancer wordt. Ofwel: wat is je waarom? Kijk dan waar je blij van wordt, goed in bent en vraag naar is. Heb je iets gekozen? Spiegel dan aan je waarom: gaat de dienst die je gaat aanbieden je brengen wat je langetermijn voor ogen hebt?

Mijn waarom? Ik wilde vrijheid: financieel, werken waar ik wil, wanneer ik wil.

Mijn dienst werd betaalde zoekmachinecampagnes beheren. Dit kan ik doen wanneer ik wil, waar ik wil en zolang de resultaten goed zijn, behoud ik de klus en het inkomen.

Stap 2: Opstart van je freelance business

Als startend freelancer kijk je misschien het meest tegen de rompslomp aan die moet gebeuren. Vrees niet, de werkelijkheid is dat alles prima te overzien is. Er zijn een paar belangrijke zaken die je wilt regelen.

  • Kies een bedrijfsnaam

    Een bedrijfsnaam is iets waar je goed over wilt nadenken. Toch, hij is vrij makkelijk ook te wijzigen. Mijn suggestie is dat je een naam kiest die uniek is, waar een domein nog van vrij is en die makkelijk te onthouden is. Je mag ook meerdere handelsnamen voeren. Zo kun je een ‘kapstok’ naam bedenken waaruit je factureert en je eigen naam als freelancer als handelsnaam gebruiken. Zo startte ik ook. Mijn bedrijf heette Goldbrick, maar deze naam communiceerde ik nergens, ik was gewoon Edwin Dijkstra.

  • Schrijf je in bij de KvK

    Als je je naam (of namen) helder hebt, ga je naar de KvK. De procedure daar is relatief eenvoudig. Je krijgt een formulier, laat wat papierwerk zien en tikt een paar tientjes af. Ik ga er in dit geval uit dat je kiest voor een eenmanszaak, zoals de meeste startende zzp’ers en freelancers doen.

  • Regel een bankrekening

    Je mag als eenmanszaak ook je privérekening gebruiken, maar ik raad dit niet aan. Aan tweede, zakelijke, bankrekening geeft je als voordeel dat je veel beter inzicht hebt in wat er in je freelancebusiness gebeurt qua transacties. Je houdt zo privé en werk netjes gescheiden. Ook kun je je zakelijke rekening koppelen met je boekhoudpakket en eventueel een boekhouder toegang geven.

  • Kies een boekhoudpakket

    Je denkt misschien dat je als starter geld bespaart door geen boekhoudpakket te nemen en alles zelf te doen. Think again, een boekhoudpakket kost zo weinig en levert je zo veel tijdswinst op, dat dit een no-brainer is. Zelf gebruik ik vanaf het begin al Moneybird. Voor een tientje per maand heb je al je bonnetjes, facturen en administratie helemaal inzichtelijk. Mijn boekhouder werkt ook gewoon hierin, dus ik heb er praktisch geen omkijken naar.

  • Overweeg de nodige verzekeringen

    Het is verstandig je te verdiepen in de verzekeringen die er zijn voor freelancers. Dit zijn een paar belangrijke om te overwegen:

    • Aansprakelijkheidsverzekering: ben je fysiek in de weer met je business, dan wil je je verzekeren tegen schade die je kunt aanbrengen aan dingen of aan mensen. Als je advies levert of digitale diensten kun je je verzekeren tegen financiële schade die je potentieel aanbrengt. De meeste verzekeraars bieden deze verzekering. Let goed op de kleine letters: vaak is niet alles standaard gedekt, kwam ik achter. Kijk specifiek of jouw werkzaamheden en de daaruit vloeiende potentiële schade onder de verzekering valt.
    • Rechtsbijstandsverzekering: ik hoop dat je als startende freelancer er niet mee krijgt te maken, maar er kan altijd onenigheid ontstaan met opdrachtgevers. Los je dit niet samen op, wordt het een juridische kwestie. En dat loopt snel in de papieren. Hier is een rechtsbijstandverzekering voor.
    • Inventarisverzekering: heb je een fysieke voorraad? Dan wil je je verzekeren tegen diefstal of schade. Dit deed ik toen ik een webshop startte bijvoorbeeld.
    • Zorgverzekering: in principe verplicht voor iedereen, niet alleen freelancers.
    • AOV: raak je ziek of op andere wijze arbeidsongeschikt, kun je je daar tegen verzekeren als freelancer met een Arbeidsongeschiktheidsverzekering, die in de volksmond AOV wordt genoemd. Van alle verzekeringen is deze waarschijnlijk de duurste. Dit is ook de reden waarom veel startende freelancers er geen nemen. Toch raad ik aan opties te onderzoeken. Je koopt toch een stukje zekerheid van inkomen, en daarmee gemoedsrust.

Stap 3: Bepaal je prijsmodel

Nu je je diensten en nodige voorwerk klaar hebt, kun je aan de bak. Maar eerst heb je nog even een prijsmodel nodig. Nu is er niks mis mee met gewoon starten en een uurtarief vragen dat overeenkomt met het gemiddelde in de markt of in lijn met je expertise.

Maar het kan ook anders.

Ik geloof namelijk heel erg in value based pricing voor veel freelancers. Ik zeg veel, want dit model past niet bij elke expertise.

Value based pricing betekent dat je een prijsmodel hanteert gebaseerd op wat je als waarde levert en niet als uren aan input hebt.

Voor mijzelf werk ik bijvoorbeeld met een staffel die gekoppeld is aan targets en marketingbudget. Hoe hoger de resultaten, des te hoger mijn beloning.

Het kan ook simpeler. Door bijvoorbeeld met pakketten of projectprijzen te werken. Voor je opdrachtgevers zit hier als voordeel aan dat ze precies weten wat de investering is. Niet meer, niet minder. Dit geeft duidelijkheid.

Voor jezelf zitten er ook voordelen aan:

  • Je hoeft niet meer je uren te verantwoorden.
  • Doe je je werk efficiënt, pak je wat extra winst mee.
  • Je concurreert niet op uurtarief.

Meer over dit onderwerp lees je ook in deze post.

Kom je er niet uit met zo’n model? Start dan met een uurtarief. Mijn advies aan startende freelancers: ga niet onder de ondergrens zitten van de markt. Niet alleen wordt het lastig een buffer opbouwen, maar je krijgt zo alleen maar klanten die voor jou kiezen om je lage kosten, niet om de waarde die je levert.

Start bij voorkeur met een eerlijk uurtarief, bijvoorbeeld het gemiddelde in je markt.

Stap 4: Informeer je netwerk

Je dienst helder? Business op orde? Prijsmodel scherp?

Tijd om je netwerk te informeren. Business coach Nico noemt in een interview met mij dit een Massive Action Week. Hij (en ik) raden aan om je hele netwerk plat te bellen met twee duidelijke berichten:

  1. Wat je gaat doen als startende freelancer
  2. Wat je de persoon aan de telefoon kunt bieden

Het is fantastisch als degeen die je belt direct aan lead is. In 90% van de gevallen zal dat niet zo zijn. Informeer dan de persoon die je spreekt dat je graag in contact komt met mensen in hun omgeving die jouw diensten kunnen gebruiken. Mijn advies is om 10% commissie te bieden voor de leads die ze aanleveren. Op deze manier geef je de persoon aan de lijn een reden om voor je aan het werk te gaan.

Niet alleen krijg je zo een vaste instroom van leads, want de meeste opdrachten zullen voor bijna iedereen altijd uit je netwerk komen, maar ook creëer je een filter. Je netwerk weet wie je bent en zal slechte leads niet doorsturen. Dus je krijgt goede kwaliteit leads die warm binnenkomen, want je bent al geverifieerd door een derde partij die jullie beide kennen.

Stap 5: personal branding en promotie

Als het goed is pak je wat leads uit het lawaai dat je binnen je huidige netwerk maakt. Is dat niet het geval, dan raad ik aan goed naar je dienst te kijken. Is deze helder? Is er daadwerkelijk vraag naar deze dienst in de markt? Schaaf waar nodig bij.

Merk je enthousiasme en misschien al je eerste klussen uit je netwerk? Mooi, dan is het nu tijd om lawaai te maken buiten je netwerk.

Voor de meeste startende freelancers zal een social media kanaal de beste plek zijn om zonder kosten de snelste impact te maken qua marketing. Doe je iets creatiefs. iets met gezondheid of beauty, dan is Instagram waarschijnlijk een goede keus. Doe je iets met B2B diensten, marketing of andere business-gerelateerde dienstverlening? Dan is LinkedIn waarschijnlijk je plek.

Als iemand die sinds november 2021 elke dag post op LinkedIn kan ik verklappen dat waarde delen op socials werkt. Wat tips die ik wil meegeven:

  • Bepaal over welk onderwerp je wil posten en wijk hier niet van af.
  • Post consistent en frequent.
  • Toon interactie met andere creators, je eigen comments en in je DM’s.
  • Posts die goed werken wil je anders formuleren en na x weken nogmaals posten.
  • Recycle ook je content op andere platforms als ze relevant zijn.

Heb je wat tractie op een social media kanaal? Dan zijn er tig andere manieren om je efficiënt te vermarkten. Denk aan:

  • Gastbloggen (zie waar en hoe ik gastblog bijvoorbeeld)
  • Een podcast starten
  • Adverteren in social media
  • Adverteren in Google Ads
  • Start een blog
  • Maak een website die mensen aantrekt en converteert
  • Schrijf een boek
  • Kom te gast in podcasts
  • Start een Youtube kanaal en deel tips

Manieren zat. Kies je favoriete medium en je favoriete kanalen en get after it.

Ohja, als bonustips wil ik meegeven: denk alvast na over je pensioen. In dit artikel lees je een goede introductie over de mogelijkheden die er voor je zijn.