Interview Nico Oud: over ondernemen en business coaching

Nico en ik kennen elkaar al een tijdje. Toen ik voor mezelf begon en een rondje netwerk deed om mezelf op de kaart te zetten, stond Nico op mijn lijstje. Dit was rond 2012. Als eigenaar van een bureau dat webshops maakte, vulden we elkaar aan. Ook zag ik dat hij zijn zaakjes goed voor elkaar had qua marketing, dus we hadden common ground.

Hier en daar hebben we een projectje opgestart en regelmatig gespard over business. 

In 2015 had ik een klus binnen het toendertijd hetend NDC Mediagroep (nu Mediahuis Noord). De uitgeverij wilde agressieve stappen maken richting online en startte een online team om de merken binnen het concern te helpen met deze stappen. 

Nico verkocht in deze periode zijn aandelen in zijn bureau en gaf aan open te staan voor een interim klus. Ik koppelde hem aan NDC en we werkten samen aan mooie projecten. Andersom bracht Nico mij weer aan bij klanten die hij op coachte op gebied van marketing en ondernemerschap.

In 2018 kondigt Nico aan te gaan coachen. “Geeft me intens veel energie” laat hij weten. Nu is Nico niet vies van zo nu en dan met clean slate iets compleet nieuws te beginnen. Hij begint ook echt te werken aan zijn personal brand in deze periode. Niet zonder succes. Toen hij in 2019 fulltime ging coachen leverde zijn eerste mailing al 72 leads op. Het hoofdstuk over Personal Branding in mijn boek SUPERFREELANCER bevat de lessen die tot die bizarre resultaten leidden. 

Nico is gedreven, succesvol en altijd vol ideeën. Ik ken hem vanaf het moment dat ik freelance, dus hij moest wel een interview in mijn boek hebben. De ruwe, klein beetje opgepoetste versie van het interview lees je hier.

 

Nico, waarom ben jij gaan ondernemen?

Die vraag moet ik opdelen in een aantal delen. Ooit ben ik gaan ondernemen voor de vrijheid en de combinatie met geld. Dat laatste, kwam ik vrij snel achter, is niet is waar ik warm voor loop. Wat het voor mij uiteindelijk is heeft te maken vrijheid, en dan vooral dat ik kan kiezen welke werkzaamheden ik doe en de manier waarop ik ze doe. Maar zoals jij ook weet, zodra je gaat ondernemen heb je geen echte vrijheid meer. Dat ik ook kon delegeren wat ik niet wilde doen hoor hier ook bij. Tot slot is er ook een stuk performance dat je wilt leveren. De performance drijfveer was er ook.

 

Na de verkoop van je bureau ging je freelancen, wat waren je uitdagingen?

Mensen zagen mij vooral als iemand die een bureau had en goed was in sales. Het eerste obstakel dat ik moest overwinnen was dat mensen me gingen zien als iemand die ook inhoudelijk sterk was. Dat was de eerste transitie, dat mensen me gingen zien zoals ik gezien wilde worden. Het tweede waar ik mee bezig was, hoe kom je aan connecties, zonder perse een bemiddelingsbureau. Dus hoe kom je in het netwerk terecht waarin je een klus kan vinden. Dat waren mijn twee grootste uitdagingen.

 

Je freelancerol groeide uit tot een kleine marketing agency. Dit gaf je op om business coach te worden, waarom was dat?

Voor mij was het eerst belangrijk dat het bureau begon te groeien. Het coachen deed ik er als side-hustle erbij als soort purpose-dingetje om iets terug te geven. Dit begon echter ook te groeien, waardoor ik op een punt kwam waarop ik focus moest kiezen. Ik moest voor het bureau gaan kiezen of voor coaching. De uiteindelijke doorslag was dat coaching voor mij iets meer purpose heeft dan puur alleen marketing. Marketing vind ik nog steeds heel leuk, maar als je moet kiezen had coaching net een streepje voor. Je helpt iemand op persoonlijk vlak, wat doorslaggevend voor mij was. 

 

Wat voor mensen coach je?

Heel verschillend. Vrijwel altijd freelancers die tegen het eind van hun schaalomvang zitten die ze kunnen bereiken als freelancer. Over het algemeen zijn ze echt op zoek naar de volgende stap omdat ze tegen een glazen plafond aanlopen vanwege het uurtje-factuurtje model en dat ze weten dat de groei incrementeel is in plaats van grote stappen. Dat is vaak het moment dat mensen op zoek gaan naar andere verdienmodellen, een business maken of producten maken. Dat soort vragen komen mensen mee. Maar ook: ik ben freelancer of expert op gebied van X, maar is dat het pad dat ik moet volgen?

 

Zijn dat momenten dat je aanraadt coaching te doen?

Je moet het in ieder geval niet alleen doen. Het kan ook zijn dat je dit proces met een goede zakelijke vriend of vriendin doet, het lastige is alleen dat bekenden een bepaald beeld op je projecteert dat ze van je hebben. Dat doet een business coach of adviseur niet. Daar zit de motivatie om voor een extern iemand te gaan. 

 

Even een prikkende vraag hoor, maar is coaching niet heel duur?

Dat ligt er aan. Je kunt een goedkope coach vinden en een dure coach vinden. Een coach kost misschien veel geld, maar of het duur is ligt aan het resultaat. Als een business coach succesvol je helpt een transitie te maken waardoor het een plafond doorbreekt, dan gaat het vaak niet over iets dat je in een jaar 1000 euro oplevert. Dat is de harde kant. Aan de andere kant kiezen ook veel freelancers er voor om op een softe kant gecoacht te worden, zoals het vinden van een nieuwe richting. Dan is de business case veel meer emotioneel en is het lastiger om te beoordelen of iets duur is. Coaching kan veel geld kosten, helemaal met iemand met veel ervaring die 1 op 1 coacht. Maar het dure hangt af van het rendement wat iemand eruit haalt. Gemiddeld betaalt iemand mij 9000 euro per jaar. Als iemand dan zegt dat is veel geld, dan vraag ik altijd of je er 9000 uithaalt als we je probleem oplossen. Is het antwoord nee, en je stuurt op harde criteria, dan weet je dat het niet moet doen. Dan hoef ik je ook niet te coachen, want dan is de business case niet te maken. Als de upside hoger is, is het misschien wel een koopje. 

 

Waar moet je op letten bij het zoeken van een business coach?

Ik denk dat je onderscheid wilt maken in twee soorten coaches. Je hebt allereerst coaches die een theoretische achtergrond hebben. Die zijn gespecialiseerd in een specifiek systeem of een methodiek uit een boek bijvoorbeeld. Daar moet je van weten welke systemen en methodiek ze gebruiken en wat je van die methode vindt. Ook wil je weten beheerst diegene de stof echt. Dus is het toegepast op iemand in dezelfde situatie? 

 

De ander is de praktijkcoach. Dat is iemand die het al eerder heeft gedaan. Eigenlijk is er daar maar een ding waar je naar hoeft te kijken, en dat is even los van de klik die je met iemand hebt, heeft iemand exact hetzelfde pad doorlopen als ik nu aan het doorlopen ben. Waar het natuurlijk om gaat is dat, iedereen kan vertellen dat je je prijzen omhoog moet gooien, of dat je met een abonnement moet werken, maar als je dat zelf nooit hebt gedaan weet je niet precies hoe het voelt om voor de eerste keer een hogere prijs te pitchen. Daar zit een emotionele blokkade aan die je alleen maar kent als je hem zelf hebt doorgemaakt. 

 

Hoe start je een zoektocht naar een business coach?

Wat je ziet is dat er wat sites beginnen te komen, zoals bijvoorbeeld businesscoach.nl. Maar over het algemeen is Google nog steeds een goede bron om te zoeken naar coaches. Zelf huur ik ook regelmatig coaches in en die komen voor 70 – 80% uit mijn netwerk. Dan vraag ik mensen die ik ken welke coach ze hebben ingehuurd en of ze tevreden waren. Dan krijg je nog wat extra context. 

 

Oh? Waar huur jij zelf coaches voor in dan?

In het begin heb ik brede coaches gevraagd om mij te helpen, dus wat ik zelf ook doe. Die zijn wel gespecialiseerd in een bepaalde doelgroep, maar helpen je om je in de breedte te ontwikkelen. Nu zoek ik vaak meer naar specifieke mentoren op punten waar ik zelf vastloop. Uiteindelijk ben ik iemand die het leuk vindt om dingen zelf uit te vogelen. Vervolgens weet je als je de belangrijkste boeken en video’s hebt gezien, dat ervaring het enige is dat mist om iets succesvol op te lossen. Dat is het moment dat ik specifiek op zoek ga naar een coach. 

 

Voor freelancers met enige ervaring is het ook interessant erbij te gaan coachen. Heb je daar tips voor?

Wat een uitdaging in het begin is als je coacing combineert met freelancewerk – wanneer ben je coach en wanneer freelancer? De freelancer is degene die doet en uitvoert of begeleidt. Een coach heeft een andere rol. Stel je bent sea-specialist en je gaat coachen, wanneer ben je dan coach en consultant. Het andere is de reputatie van de coach. Coaches worden nu vooral gezien als mensen die aan de zijlijn staan en niet meer ‘in the game’ willen zijn. Dat zal aan de acquisitiekant in potentie wat lastig zijn. 

 

Wat zijn de meest voorkomende problemen die je tegenkomt als business coach?

By far op nummer 1 is dat iedereen in ons vakgebied, no exception, last heeft van imposter syndrome. Als je kenniswerker bent, of dat nou is in marketing of finance, iedereen heeft hier last van. We verkopen niets tastbaars. Iedereen zit met de vraag heb ik genoeg kennis om de expert te zijn. En hou ik het vol om expert te blijven als ik die status heb. Uiteindelijk komt er een punt of niveau waar mensen last hebben van imposter syndrome. Bijna iedere freelancer, soms onbewust heeft dit. 

De andere is dat de meeste freelancers geen idee hebben hoe ze uit de business kunnen stappen. Dus een pensioenplan. Als het er wel is, is het vaak iets heel onzekers. Dan hebben ze iets gelezen, maar durven ze er niet echt op te vertrouwen als ze met hun 60e of 65e met pensioen willen.

Een ander punt is purpose. 9 van 10 tien keer, als je het hebt over marketing, communicatie, web, die hoek, zijn de meeste mensen er in gerold. In het begin krijg je tractie, een klus, een som geld op je rekening. En dan komt de purpose vraag. Zo van ik ben hier ingerold, maar is dit wel mijn pad. Ben ik wel een freelancer, of ben ik überhaupt ondernemer. De soort midlife crisis vraagstukken krijg je vaak als je in een dip komt met je freelance business. 

Ik denk dat dit de grootste punten zijn waar freelancers tegenaan lopen als ik kijk naar de afgelopen 4, 5 jaar. 

 

Stel je moet nu compleet opnieuw beginnen – welke stappen zet je?

Ik begin met me in te lezen. Maar als ik dan blogs en video’s heb geconsumeerd, zou ik een ‘massive action’ week doen. Dan bel ik mijn hele netwerk af en plan ik met iedereen afspraken. Dat mag koffie zijn of een virtuele call. Dan ga ik iedereen vertellen wat ik ga doen en of ze iemand in hun netwerk kennen die mij verder kan helpen. Dat is bij mij, maar ook bij tientallen of honderden klanten een manier geweest om in een nieuw segment of markt binnen te komen bij het juiste netwerk. Dat betekent soms 40 afspraken per week, echt belachelijk, maar als je dat doet kun je in een maand in een nieuw netwerk, markt of branche komen. 

 

Tot slot – je bent naast je coaching Springcast gestart, was dit een sideproject en waarom heb je dit opgestart

Toen ik fulltime coach was werkte ik vijf dagen per week met vier afspraken per dag. Wat ik merkte is dat ik zelf het ondernemen mistte. Ik dacht wel veel na met mensen over ondernemen, en lifte op enthousiasme mee, maar uiteindelijk mistte ik het bedrijf bouwen. 

Het is leuk om je kennis te delen, maar op een gegeven moment voelde ik me een 24 jarige voetbalcoach die aan de zijlijn stond te cheeren, maar eigenlijk nog top of my game was. 

Springcast begon als side-hustle. Het doel was om een dag per week vrij te houden om nieuwe projecten te starten, waarbij ik het belangrijk vond om mezelf voor te houden dat het niet hoefde te slagen. Het mocht stuk gaan. Zodra ik het eerste signaal kreeg dat ik het niet leuk vindt of echt vastloop, dan mag ik er mee stoppen, ook al zit er al geld in. Zo heb ik denk ik 5, 6 projecten gehad voordat ik bij Springcast kwam. Zo kies je iets dat natuurlijk ontstaat en niet ingegeven door wat ik al heb gedaan. Ik ben echt buiten mijn comfortzone gaan zitten. Dat begon met podcasten, omdat dit voor mij een manier was om met interessante mensen in gesprek te komen. Toen kwam ik erachter dat er geen podcast-hoster beschikbaar was in Nederland, alleen in Amerika. Zo ben ik er toevallig op gekomen, terwijl ik al jaren riep iets te willen doen met hosting, omdat ik al eerder een hostingbedrijf heb verkocht, maar nooit op dit idee gekomen totdat ik zelf ging podcasten. Dat was mijn journey om mij Springcast te komen wat inmiddels tot een serieus bedrijf is gegroeid.