Hoe begin je een podcast?

Dus jij wilt een podcast beginnen. Microfoontje, tooltje en gaan. Of is het minder simpel dan dit? 

Als ondernemer of freelancer is een podcasts briljant om in je marketingarsenaal te hebben. In tegenstelling tot een post op social media die mensen in een paar seconden scannen, heb je voor 45 minuten de aandacht van je luisteraar. Dit geeft je de mogelijkheid om veel diepgang te brengen naar je publiek.

Met de goede voorbereiding maak je het jezelf ook nog eens heel leuk. In dit artikel deel ik wat lessen van mijn eigen podcast en geef ik je wat adviezen voor die van jou. 

Heb duidelijk waarom je een podcast wilt starten

Laat ik beginnen met een statistiekje: 90% van alle podcasters stoppen voor aflevering 20 met hun podcast.

Wat ik je kan garanderen: deze 90% hebben onvoldoende nagedacht over de waarom. Als jij denkt: “een podcast lijkt me wel leuk om te beginnen dus ik doe het gewoon”, dan applaudisseer ik je optimisme en doorpakvermogen, maar zet ik een vraagteken bij de duurzaamheid van je podcast-avontuur.

Podcasten kost namelijk iets. Het kost energie, tijd, planning en ook geld, want je zult moeten investeren in tools. 

Wil je consistent podcasten voor lange termijn? Beantwoord je waarom. En maak deze specifiek. Een waarom als “het lijkt me leuk” is een goed startpunt, maar professioneel gezien onvoldoende onderbouwing. 

Voorbeelden van waaroms:

  • “Ik ga een podcast beginnen om in gesprek te gaan met experts, zodat ikzelf én mijn luisteraars nieuwe kennis vergaren. Tegelijkertijd zal ik zo autoriteit winnen, wat goed zal zijn voor mijn business”.
  • “Ik start een podcast zodat ik mijn gedachten over mijn expertise kan delen met mijn doelgroep. Ik zie dit als personal branding, wat zal leiden tot meer leads.”
  • “Ik start een podcast waarin ik concrete ideeën deel voor mijn potentiële klanten. Het doel is om mijn podcast als keihard leadgenererend kanaal in te zetten.”

Toen Lars Evers, CEO van Jellow mij belde om onze podcast te starten, zat ik ook al te spelen met dit idee. Mijn waarom was “een podcast brengt mij in contact met interessante gasten, waar ik én mijn doelgroep van kan leren. Ook is een podcast briljant voor personal branding, want mensen luisteren 45 minuten naar je”. 

Bepaal de insteek van je podcast

Na je waarom wil je nadenken over je hoe. Dus hoe ga je jouw waarom vertalen naar de praktijk? Wil je experts uit je veld uitnodigen om inspiratie voor je doelgroep te maken? Prima, leg nu de aanpak vast:

  • Ga jij de gast interviewen of wordt het een open gesprek?
  • Wordt het een korte praktische podcast van 20 minuten? Of ga je voor een long-format podcast die een uur (of langer) duurt?
  • Ga je de podcast puur professioneel houden, of komen ook persoonlijke verhalen aan bod?
  • Ga je alle vragen voorbereiden en naar de gast sturen? Of wordt het een spontaan gesprek?

Het is absoluut geen noodzaak om alle vragen van tevoren te beantwoorden. Je wilt echter niet onvoorbereid te werk gaan. Denk in ieder geval even na over de belangrijkste zaken die je moet tackelen voordat je mensen gaat uitnodigen voor je podcast.

Maak een planning

Ik ben iemand die niet zozeer gelooft in afhankelijk zijn van inspiratie. Als mensen die willen posten op Linkedin dat een tijdje niet doen, “want ik had even geen inspiratie”, dan denk ik: je hebt geen goed systeem of niet de juiste motivatie. 

Met podcasten net zo. Als je de frequentie van podcasts afhankelijk maakt van wanneer je zin hebt, dan ga je waarschijnlijk horen bij die 90% van podcasters die het niet tot 20 aflevering haalt. 

Allereerst zou ik aanraden te beginnen met de frequentie bepalen van je podcast. Bijvoorbeeld eens per maand, eens per twee weken of elke week. Er zijn ook podcastmakers als Digna Brand en Suzanne van Schaik die meerdere keren per week en podcast maken. Zij maken echter vaak podcasts die ze zelf opnemen, soms ook gewoon tijdens een wandeling. Wat maar aangeeft: dure apparatuur is echt niet perse nodig, een telefoon is in principe voldoende materiaal. 

Regel materiaal

Toch zal dit niet voor iedereen werken. Misschien wil je gasten ontvangen in je podcast of met meerdere personen een show opnemen. Dan ontkom je er niet aan dat je wat materiaal en tools nodig hebt. Dan nog, heel ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Dit is wat je nodig hebt:

Hardware

  • Microfoons. Zorg voor microfoons die geschikt zijn voor podcasten. Een simpele Google-actie leert je welke op dit moment het beste worden beoordeeld. 
  • Een mixer. Hier plug je je microfoons op in en stem je de audio-levels mee af. Afhankelijk van je apparaat kun je nog veel meer audio-zaken instellen op zo’n apparaat.
  • Een laptop. De mixer sluit je aan op je laptop, waar je daadwerkelijk de audio opneemt. Ook hier zijn uitzonderingen, er zijn ook mixers met opslag, waardoor je geen laptop nodig hebt. 
  • Koptelefoons. Deze zijn niet perse nodig, maar verdomde handig om te hebben. Zo hoor je elkaar net wat beter en beluister je de podcast ook direct zoals de luisteraar hem hoort.

Optioneel:

  • Webcam / Camera. Als je de podcast ook met beeld wilt opnemen, heb je een camera nodig. Dit kan handig zijn, want zo heb je allereerst beeld bij een gesprek als je podcasts met gasten op afstand doet. Daarnaast heb je videomateriaal waarmee je je podcast kan vermarkten op social media. Optioneel kun je de hele show ook op Youtube zetten.
  • Belichting. Wil je de video meteen professioneel aanpakken? Dan ontkom je ook niet aan enige belichting. 

Software

Er zijn eigenlijk drie tools nodig. Afhankelijk van wat je kiest, is een combinatie wellicht ook mogelijk.

  • Opnamesoftware. Je hebt een tool nodig waarin je opneemt. Wij gebruiken op dit moment Riverside. Deze tool neemt audio én video op van onze kant en van de gasten als we die op afstand in de podcasts hebben. Ook kunnen we eenvoudig ‘snippets’ maken voor social media in deze tool.
  • Editing software. Na de opname exporteer je de audio (en optioneel video) naar je editing software. Ik gebruik Garageband, dat standaard op de Mac zit. 
  • Hosting / publicatie. Als je je podcast wilt verspreiden, wil je een vaste plek hebben waar je je podcast uploadt. Wij doen dit bij Springcast. Vanuit Springcast wordt onze podcast weer verstuurd naar Spotify, Deezer, Apple Music en Google Podcasts. Ook kun je in Springcast de audio nog opschonen en beschrijvingen maken voor je podcast. Ook kun je zelfs automatisch een website genereren met daarop je podcasts.

 

Bepaal welke gasten je wilt uitnodigen

Zoals genoemd, dit is optioneel. Als je doel is om een podcast voor personal branding in te zetten, bijvoorbeeld om je freelance business mee te promoten, kun je ook prima in je eentje podcasts opnemen. Een afwisseling van gasten en solo-podcasts is ook een optie. 

Lars en mij leek het leuk om freelancers te inspireren, vandaar natuurlijk de naam De Freelance Podcast. Wij wilden vanaf het begin gasten uitnodigen met unieke verhalen en praktische adviezen voor freelancers. Dit is waarom we begonnen met business coach Alex van Ginneken, die vertelde over waarom hij de zwaarste voettocht ter wereld rende. Opgevolgd door Erik van der Veen, die na één bericht op Linkedin meteen zeven concrete klus-aanbiedingen krijgt. Mooie, inspirerende verhalen.

Als je inmiddels weet waarom je een podcast start en wat het doel is, kun je op zoek naar gasten die dit doel verwezenlijken. 

Wat tips:

  • Start met toegankelijke gasten. Als je podcast nog niet bestaat of nog geen luisteraars heeft, wacht dan met het uitnodigen van gasten die je niet kent en gevestigde mensen in je werkveld zijn. Dit zijn mensen die je uitnodigt als je podcast al enig trackrecord heeft.
  • Communiceer data en tijden. Als je vraagt “wil je eens in mijn podcast komen” en je krijgt een “jazeker wel”, wil je meteen de deal closen. Reserveer een paar data en tijdstippen in je agenda en communiceer deze direct met je gast.
  • Leg uit wat de bedoeling is. Maak een briefing met daarin wanneer de podcast is, wat de gast kan voorbereiden, of ook video wordt opgenomen, hoe lang de podcast duurt, wat het onderwerp wordt en wanneer hij live gaat.
  • Heb een voorgesprek. Reserveer een kwartiertje voordat de opname begint om even met elkaar in gesprek te gaan. Zo ga je ‘warm’ de podcast in, maar kun je ook even bespreken hoe je start en welke onderwerpen je wel en niet wilt aantikken.
  • Praat ook even na. In een nagesprek bespreek je even hoe het ging, maar kun je ook nog bespreken of iets geknipt moet worden bijvoorbeeld. 

 

Promoot je podcast

Het doel van je podcast is om luisteraars te krijgen om te informeren en inspireren. Net als met het schrijven van een boek is de productie op zich het halve werk. De andere helft is promotie. Mensen zullen moeten ontdekken dat je podcast bestaat, voordat ze gaan luisteren.

Verstuur persberichten

Het klinkt misschien ouderwets, maar het werkt nog steeds om persberichten te versturen. Wij deden dit ook toen we De Freelance Podcast lanceerden (voorbeeld persbericht: https://www.marketingtribune.nl/content/nieuws/2022/04/podcast-voor-over-en-door-freelancers/index.xml). Bepaal welke media interessant zijn om je podcast op te vermelden en zorg dat je een invalshoek bedenkt die interessant is voor ze.

Schrijf overtuigende posts

Een veelgemaakte fout is dat mensen hun podcast te saai promoten. Als in: “hier is onze nieuwe podcast, luister hem op Spotify”. Ik moet bekennen dat ik hier ook schuldig aan was in het begin van onze promotie. 

Wat je wilt doen is allereerst de aandacht pakken van de lezer. Start bijvoorbeeld met een polariserende of inspirerende quote uit de podcast. Zuig mensen dan het verhaal in en sluit dan af met de call-to-action naar de podcast.

Plaats interessante snippets

Tip: neem je podcast ook met video op. Zo kun je snippets plaatsen van je podcast op social media. Als je op Linkedin een video plaatst van de podcast, pak je én aandacht én je betrekt mensen audiovisueel bij je gesprek. Bekijk dit voorbeeld van een Linkedin-post van mij. 

Zet het netwerk van je gasten in

Je gasten hebben ook social media en hun eigen netwerk. Ook zij vinden het interessant om een goede podcast waarin ze zelf meedoen te delen. Maak dit makkelijk voor ze. Maak een paar videosnippets, audiosnippets, afbeeldingen en teksten die je deelt met je gasten om te verspreiden. 

Verspreid je podcast op meerdere plekken

Als je je podcast alleen op je eigen site zet, ga je luisteraars missen. Veel mensen gebruiken namelijk Spotify of Apple Podcasts om zich te abonneren op podcasts. Zorg dat ook jouw podcast op de plekken staat waar je doelgroep graag podcasts luistert. Gebruik je een tool als Springcast, kun je je podcast op tig plekken verspreiden.

 

Heb er lol in

Als laatste: het maken van een podcast kost nogal wat energie. Plannen, materiaal regelen, editen, promoten, ga maar door. Zorg in ieder geval dat je er wat lol in hebt. Kom ja zaken tegen die je irriteren, los ze direct op. Zaken waar je niet aan toekomt? Besteed het uit.

 

Ben je nieuwsgierig naar hoe wij onze podcast aanpakken? Abonneer je dan even op Spotify op De Freelance Podcast.