Hoe je online freelance klussen vindt en krijgt

Meer dan ooit bevindt ons professionele leven zich online. We kunnen overal ter wereld werken, hebben een aantal lockdowns meegemaakt en hierdoor verbeteren ook de online faciliteiten qua business. Met name ook voor freelancers. Want des te beter de online platforms voor freelancers werken, des te meer freelancers erbij komen.

Dat is goed nieuws voor jou en mij.

Vijf tips om online klussen te vinden

Als freelancer wil je namelijk zo efficiënt mogelijk aan nieuwe klussen komen. Je eigen netwerk is natuurlijk het meest efficiënt, maar niet perse overvloedig als het gaat om aantallen. Het is daarom handig om te werken aan online kanalen die je leads kunnen opleveren.

👉🏻 Reageer op freelance platforms
Er zijn tal van freelance platforms waarop je je gratis of voor een klein bedrag kunt inschrijven als freelancer. Denk aan platforms als:

  • Jellow
  • Freelance.nl
  • Freelancer.nl
  • Fiverr.com
  • Upwork.com

Bedrijven bieden klussen aan en jij mag solliciteren. De fout die veel freelancers is om op elke klus te reageren en dan ook nog eens met een kort standaard bericht. Ja, je bereikt veel mensen, maar de impact is laag. Wat je wilt doen is klussen uitzoeken die goed bij je passen en dan all-in gaan met een reactie. Deel alvast ideeën die jij zou toepassen in de samenwerking met de klant en schets hoe de samenwerking er met jou gaat uitzien. Wees zo specifiek mogelijk bij elke klus waarop je reageert.

Zelf zou ik aanhouden dat je zo’n 500 – 1.000 woorden gebruikt om te teasen, informeren en enthousiasmeren. Sluit ook altijd af met een call-to-action, zoals “Enthousiast geraakt? Stuur me een DM en ik reageer binnen 24 uur”.

👉🏻 Reageer op Twitter
Je kunt een tools als Tweetdeck gebruiken en zoekopdrachten maken. Zoekt iemand naar “expert +<jouw vakgebied>” of “vraag + <jouw specialisme>”, dan komt deze automatisch in een kolom binnen in Tweetdeck. Zo ben je er snel bij met een reactie. Stuur bijvoorbeeld een tweet terug als “Hi, ik ben Edwin en ik ben freelance marketeer en help je graag. Kan ik je straks bellen?”.

Wil je nog meer met Twitter doen, kun je ook andere zoekopdrachten instellen. Bijvoorbeeld wanneer mensen een vraag stellen over jouw vakgebied. In mijn geval, als online marketeer, zou ik een zoekopdracht kunnen gebruiken als “Hoe doe ik” + Google Ads”. Zoekt iemand dan op een van mijn zoekopdrachten, kan ik mijn autoriteit laten zien en de vraag beantwoorden.

Wat in dit geval ook handig is, is je in te lezen in de Advanced Search mogelijkheden van Twitter. Je kunt namelijk ook zoekopdrachten maken met de regel “bevat één van deze woorden”. Op deze manier kun je allerlei vragen zoeken met een enkele zoekopdracht. Denk aan “hoe kan ik”, “hoe doe ik”, “tips over”, “weet iemand”, “hulp nodig bij” en dan in combinatie met termen die relevant zijn aan jouw expertise.

👉🏻 Ga interactie aan in Facebook groepen
Facebook bevat veel professionele groepen waarin mensen interactie zoeken. Kijk in je jouw branche of er groepen zijn die interessant zijn. Join de groep, beantwoordt vragen en deel kennis. Zelf zit ik bijvoorbeeld in de Facebook groep “SEA benelux”, waarin Search Engine Advertising specialisten, freelancers en bedrijven rondhangen. Ook al ben ik niet direct op zoek naar een klus, ik vind het leuk om mensen te helpen. Regelmatig beantwoord ik vrij uitgebreid een vraag die mensen hebben. Een effect dat ik heb gemerkt is dat regelmatig ik een bericht krijg of ik eens wil brainstormen over een samenwerking.

Is er in Nederland niet een groep die actief is in jouw branche? Kijk eens over de grens. Heb je er geen problemen mee om te werken voor internationale partijen, kun je ook autoriteit opbouwen als freelancer in Facebook groepen buiten Nederland.

👉🏻 Netwerk met andere specialisten
Heb jij mensen in je tijdlijn die je graag eens zou spreken? Denk je dat je voor elkaar waarde hebt te bieden? Bied aan een Zoom call to doen, geef specifiek aan wat het onderwerp en het doel is. Geef ook aan wat jij hebt te bieden. Mensen die al langer in het vak zitten zitten soms vol en nemen niet elke klus aan. Bied bijvoorbeeld 10% commissie aan deze specialisten als ze de lead bij jou onderbrengen, dat zal vooral de drukke specialisten triggeren om een gesprek met je aan te gaan.

Vanaf jaar één netwerk ik al met andere specialisten. Ik plan meetings met freelancers die aanvullende diensten verlenen, maar ook met freelancers die exact hetzelfde doen. Zij zitten met dezelfde uitdagingen en praten graag met iemand die ze begrijpt. Wees daarom niet te bang om een gesprek met “je concurrent” te plannen. Je weet nooit wat de uitkomst is van zo’n gesprek.

👉🏻 Deel kennis via Linkedin
Deel je consistent je kennis via Linkedin via waardevolle Posts? Dan gaan mensen je volgen die interesse hebben in je diensten. In 2021 postte ik wekenlang Google Ads tips. Dit leverde na een tijdje meerdere leads per week op. Het keyword is hier wel “wekenlang”. Wil je enige impact op Linkedin, zul je consistent moeten werken aan je aanwezigheid. Post regelmatig iets van waarde, reageer op andere mensen en connect met andere freelancers die ook actief zijn op Linkedin.

Het effect zal zijn dat mensen je gaan volgens, met je gaan connecten en op den duur contact opnemen. Studies laten zien dat je namelijk 7 – 12 keer bij iemand voorbij moet komen, voordat die persoon contact met je opneemt.

Hoe converteer je leads naar betalende klant?

Goed, als je bovenstaande doet, ben je aan het zaaien. Dat is een fantastische eerste stap. Doe je dit consistent en met enige kwaliteit, dan wordt het tijd te gaan oogsten. Ofwel: je leads converteren naar klanten.

Waar ik zelf een hekel aan heb is dat ik veel tijd spendeer aan het aantrekken van leads, om vervolgens ze te zien afhaken in het verkoopproces. Mijn doel is dan ook altijd om stap naar handtekening zo klein mogelijk te maken. Dit ziet er ongeveer zo uit bij mij:

  • Ik plan zo snel mogelijk een afspraak met de lead, telefonisch, Zoom of offline. De lead zit nu in ‘koopmodus’, daar wil je gebruik van maken. Tijdens de afspraak stel ik zoveel mogelijk relevante vragen.
  • Na de afspraak werk ik ook zo snel mogelijk mijn offerte uit. Deze bevat alle antwoorden op de vragen die ik heb gesteld in praktische uitwerking. Ook deel ik hier een lading ideeën voor de samenwerking. Ik houd niks achter en probeer zoveel mogelijk waarde te bieden.
  • Ik verstuur de offerte direct als hij klaar is en nodig de lead uit voor een vervolggesprek.

Een veelgemaakte fout is dat de opvolging van leads zwak is. Vaak wordt kennis achtergehouden, omdat mensen bang zijn dat de leads er vandoor gaan met de gratis gegeven kennis. Onzin. Jij bent de brenger van die kennis en jij bent de waarde. Ook zie ik veel zwakke offertes verstuurd worden. Dat is ook zonde. Dan heb je al die moeite gedaan om een lead zover te krijgen dat je een offerte mag sturen, laat je hem in deze laatste stap nog afhaken.

Communiceer snel, plan een afspraak en maak een steengoede offerte.

 

Jouw beurt!