Sinds corona is er een explosie ontstaan van mensen die zijn gaan freelancen, bedrijven die freelancers zoeken en locatieonafhankelijke jobs. Niet gek dat ook de wereld van platforms in beweging is. Het koppelen van freelancers aan opdrachtgevers is namelijk relevanter dan ooit.
Wat is en doet een freelance platform?
Een freelance platform zorgt dat vraag en aanbod bijelkaar komt. Freelancers die zoeken naar nieuwe klussen worden gekoppeld met opdrachtgevers die freelancers zoeken. Elk platform doet dit net weer anders. Bij de een is de freelancer de partij die een abonnement neemt, bij het andere platform betaalt de opdrachtgever voor het gebruik van de service. Sommige platforms hebben ook een verdienmodel gelinkt aan hoeveel uur je werkt voor een opdrachtgever.
Veel platforms hebben ook een bepaalde focus qua aanbod. De een richt zich op kleine klussen, de ander op grotere corporate opdrachten.
Allemaal hebben ze in gemeen dat ze jou als freelancer willen koppelen met een opdracht die bij je past.
Waarom zou je een freelance platform gebruiken?
Je hoeft niet perse een externe site te gebruiken om je klussen te vinden. In de praktijk komen de meeste klussen bij de meeste freelancers via eigen netwerk of via personal branding op bijvoorbeeld Linkedin. Toch kan het lonen om je in te schrijven bij een paar platforms naar keuze. Registratie kost een paar minuten en je opent daarmee de deuren tot klussen die normaal niet op je netvlies zouden komen.
Zolang je direct netwerk nog niet krachtig genoeg is om consistent leads aan te leveren, raad ik sowieso aan een paar platforms te adopteren voor je arsenaal tools om leads mee te genereren.
Tien freelance platforms
Er zijn VEEL platforms op dit moment. Sommige klein, sommige groot. Nationaal en internationaal. Deze lijst is een combinatie van platforms die ik gebruik, heb gebruikt, mee heb samengewerkt en over heb gelezen. Per site geef ik je wat duiding en wat mijn gedachten zijn over het platform.
Jellow
Jellow is een platform dat zich focust op grotere opdrachten en de serieuze freelancer. Nu ben ik wat bevooroordeeld, gezien ik al vijf jaar lang door Jellow word ingehuurd om te helpen met hun marketing, maar ik ben fan van hun aanpak. Inschrijven als freelancer is gratis en via een goed filtersysteem koppelen ze de juiste freelancers en opdrachtgevers. Wat ook helpt is dat het team bestaat uit oprecht enthousiaste professionals.
Freelance.nl
Waar Jellow zich echt richt op grotere opdrachten en grotere bedrijven, is Freelance.nl iets meer gericht op klussen van medium grootte. Dit is uit eigen ervaring. En als je denkt dat ik dit artikel uit losse pols schrijf, you’re wrong. Ik gebruik freelance.nl al sinds 2012, en heb vooral in mijn startperiode als SEA specialist veelvuldig gebruik gemaakt van het platform.
Freelancer.nl
Waar freelance.nl mij concreet opdrachten heeft opgeleverd en ik in veelvoud in contact ben geweest met opdrachtgevers, heeft freelancer.nl mij iets minder opgebracht. Ook hier ben ik jaren ingeschreven geweest, betaald notabene, maar is er nooit een opdracht uitgerold voor mij. Dit kan persoonlijk zijn, want afgaand op hun website hebben ze opdrachten en freelancers en grote getallen. Het is een bekende naam in Nederland en ze gaan al jaren en jaren mee, dus verdienen ze toch een plekje in deze lijst.
Hoofdkraan
In het lijstje van freelance.nl en freelancer.nl hoort ook hoofdkraan.nl. Dit zijn een beetje de drie freelance platforms die in mijn ogen ongeveer hetzelfde werken en dezelfde markt bedienen. Zelf heb ik nooit gebruik gemaakt van deze site, hooguit een keer mezelf inschreven om te testen. Ik heb dan ook geen hands-on ervaring, maar als je alle lijntjes naar klussen wilt opengooien, probeer de site zelf!
Upwork
Op naar een internationaal platform: Upwork. Op deze site vind je over het algemeen serieuze freelancers die je voor gigs inzet. Werk je zelf via het platform, dan kunnen opdrachtgevers je inhuren en kun je via een klokje van de site je tijd bijhouden. Er wordt dus veel voor je uit handen genomen, wat wel handig is. Nu heb ik zelf niet gewerkt via Upwork, maar wel regelmatig zelf freelancers ingehuurd of via mijn opdrachtgevers deze site ingezet.
Fiverr
Waar Upwork zich focust op de wat serieuzere gigs, is Fiverr ontstaan als platform waar je voor vijf Dollar kleine opdrachtjes kon uitvoeren. Vanaf het begin heb ik Fiverr veelvuldig ingezet: voor het maken van logo’s, animaties, voice-overs en designs. Tegenwoordig is het vijf Dollar principe losgelaten en kun je ook grotere opdrachten uitbesteden op Fiverr. Heb je zelf leuke gigs die je kunt aanbieden? Fiverr kan dan een leuk extra verdienmodel voor je zijn.
Bluelance
Bluelance is een relatief nieuw platform dat is opgericht in 2020. Ik moet eerlijk bekennen dat ik het platform zelf niet heel goed ken, maar ik heb gesproken met de oprichter en in samenwerking een artikel geplaatst op zijn blog. Ik had het idee dat dit wel eens een up-and-coming platform zou kunnen zijn en wil hem je niet onthouden.
Malt
Een nieuwe speler op de Nederlandse markt is Malt. Toch bestaan ze sinds 2013. Opgericht in Parijs, zijn ze flink gegroeid en bezig met internationale expansie. Wil je toegang hebben tot ook internationale opdrachtgevers, kan Malt een platform zijn om eens te proberen als Freelancer.
RemoteOK
Ondernemers Pieter Levels bouwde in 2015 een ‘aggregator’ van remote jobs. Goed moment om zoiets te doen, gezien de vraag naar remote jobs en remote talent enorm is toegenomen afgelopen jaren. Ook vind je hier tegenwoordig een sectie met freelance jobs.
Qommunity
Nieuw, hip en happening. Dit is een Nederlands platform dat het nét ff anders doet. Word je hier lid, krijg je veel meer dan toegang tot klussen. Je krijgt toegang tot netwerken, events en masterclasses bijvoorbeeld.
Hoe scoor je klussen via een freelance platform?
Nu je weet wat een freelance platform is en welke je kunt gebruiken, misschien handig om mijn lessen te delen over hoe je een klus binnenhengelt via een freelance site.
Jij bent namelijk niet de enige die zit te azen op die ene opdracht die jouw interesse wekt. Naast jou zijn er een handjevol freelancers die ook zitten te vissen.
Daarom wil je je onderscheiden. Vijf tips die voor mij altijd werken:
- Verkoop je oplossing. Vrijwel iedereen verkoopt de samenwerking, niet het resultaat. De meeste freelancers reageren op klussen met “ik werk 10 uur voor €100 per uur. Binnen die 10 uur ga ik teksten schrijven over bureaustoelen, zoals de opdrachtomschrijving luidt”. Dat is leuk en aardig, maar wat de opdrachtgever zoekt is een een resultaat. Reageer je met een bericht als “ik zorg dat de teksten over bureaustoelen bezoekers aantrekken uit Google én converteren tot klant”, dan verkoop je de oplossing.
- Deel concrete inzichten. 90% van de freelancers reageert op platforms met een standaard copy-paste bericht. Wees de 10%. Reageer inhoudelijk met concrete inzichten die je al formuleert op basis van de opdrachtomschrijving. Wees niet bang kennis weg te geven. Deze kennis zorgt ervoor dat je tussen de rest uitspringt.
- Voeg social proof toe. Zet in je reactie voor welke opdrachtgevers je eerder vergelijkbare klussen hebt gedaan. Social proof noemen we dat. De opdrachtgever zal eerder kiezen voor iemand met aantoonbare ervaring.
- Stel relevante vragen. Vragen stellen is geen teken van zwakte – integendeel. Door vragen te stellen laat je zien dat je kritisch kunt denken, de diepte in kunt gaan met de materie en interesse hebt in processen.
- Stuur aan op een kennismaking. Niemand gaat zomaar een handtekening zetten op een voorstel van een onbekende. Maak in je bericht niet meteen een halve offerte die je met een salespitch probeert te slijten. Stuur eerst aan op een kennismaking. Het liefst met beeld, of IRL als het kan. Mensen doen zaken met mensen.
Investeer je genoeg tijd en energie in een goede reactie op een job, dan is de kans groot dat je regelmatig respons krijgt. Dan is het zaak om kennis te maken en een offerte te maken. Hoe je een winnende offerte schrijft lees je in dit mijn gratis ebook Schrijf Winnende Offertes.