Selecteer een pagina

Omring je met de juiste mensen

Je hebt vast iemand wel eens horen zeggen: “you are the average of the 5 people you spend the most time with”. Iets dat ik kan beamen. In dit artikel duiken we in waarom dit zo is en hoe jij mensen om je heen verzamelt die het beste uit je halen.

Nature versus nurture

De persoon die je bent is een combinatie van twee factoren, je nature en je nurture. Je nature is hoe je biologisch in elkaar zit en bepaalt bijvoorbeeld:

  • De kleur van je ogen
  • Je lengte
  • Je IQ (in bepaalde mate)

Nurture is verantwoordelijk voor:

  • Groot deel van je persoonlijkheid
  • Ontwikkeling van je IQ
  • Je zakelijke ambities

Zelfs je IQ en je persoonlijkheid wordt beïnvloed door de mensen om je heen. Natuurlijk vindt al veel ontwikkeling plaats in je jongere leven. Toch gelden dezelfde principes in je zakelijke leven.

De invloed van mensen om je heen in je business
Zowel vrienden, familie, collega’s en business partners hebben invloed op je business. Ook al denk je dat je keuzes maakt die uit jezelf komen, reken maar dat er onbewust gesprekken meespelen in het vormen van die keuzes.

Kijk ik naar mezelf:

Ik ben ooit begonnen met ondernemen door een webshop te starten. De reden was dat ik bij een e-commercebureau werkte en mijn kennis niet alleen voor klanten wilde inzetten.
Ik ben als freelancer begonnen omdat een vriend me over de streep trok door mij in te huren voor zijn marketing.
Ik ben een boek gaan schrijven, omdat ik mensen op Linkedin volg die hetzelfde hebben gedaan.

Andersom werkt het ook. In het boek Peak Performance kom zo’n case voorbij. Er was een legerbasis waar ze de fitheid van de barakken bijhielden. Er was één barak die altijd onderaan stond. Nieuwsgierig naar de waarom, doken de onderzoekers in de individuen binnen de barak. Het bleek dat er één soldaat was die erg negatief en gedemotiveerd was. Deze ene persoon trok de motivatie om te trainen van de hele groep naar beneden.

Lijkt me duidelijk dat dit niet is wat jij wilt. Jij hebt bepaalde doelstellingen in je leven, en daarmee ook met je business. Wat jij wilt zijn mensen om je heen die je op een positieve manier motiveren.

Stel jij wilt miljonair worden. Als jij jezelf in een ruimte zet met 10 andere miljonairs voor drie maanden lang, kan ik je verzekeren dat je diverse manieren hebt geleerd hoe je je doel kunt bereiken.

Hoe vind je de juiste mensen om je heen?

Als iemand die graag alleen is en werkt en een introvert persoon is, was dit voor mij ook een cruciale vraag. Wat ik wel wist: ik ga altijd aan van mensen met grote dromen, ambitie en zelfverzekerdheid. De truc was zulke mensen om mij heen verzamelen, zodat ik indirect kon profiteren van deze eigenschappen.

Hier wat ideeën:

Regel dates met likeminded lui
Een van de eerste dingen die ik deed als freelancer: koffie drinken met andere freelancers en ondernemers. Ik denk dat ik de eerste maanden elke week wel een koffiedate plande met iemand. An sich is dit al goed voor het voeden van jezelf met kennis en inspiratie, maar doe dit vaak genoeg en bepaalde mensen blijven wel hangen. Daar spreek je vaker mee af, wat weer kan leiden tot bijvoorbeeld het delen van kantoor of een gezamenlijk initiatief.

Wees ook niet bang om met ‘concurrenten’ af te spreken. Vaak heb je meer in gemeen dan dat je gemeen tegen elkaar wilt doen 😉

Ga bij een mastermind
Dit is eentje die nog op mijn lijstje staat om eens te doen. Een mastermind is doorgaans een groepje mensen die door iemand bijelkaar worden verzameld. Meestal gaat dit gepaard met een (soms flinke) investering. Samen ga je dan leren van elkaar, van externe mensen en je komt regelmatig samen om te sparren over je business. Juist omdat er een investering mee gepaard is krijg je hier mensen met motiviatie en ambitie.

Volg online interessante mensen
De juiste mensen om je heen verzamelen is niet exclusief een offline bezigheid. Wij spenderen een groot deel van onze tijd online. Volg je daar niet de juiste mensen, doe je jezelf tekort. Zelf ben ik vrij kien op het kiezen van de informatiestromen op het web. Wat ik bijvoorbeeld doe:

  • Op Linkedin mensen volgen die een stapje verder zijn dan ik (bijvoorbeeld Justin Welsh)
  • Abonneren op nieuwsbrieven die mij inspireren (zoals die van Tim Ferris)
  • Podcasts luisteren die motiverend zijn (zoals de Groeivoer podcast)

Deel kantoor met andere ondernemers
Een grote verandering voor mij was om van solo-werker te gaan naar een gedeeld kantoor in 2020. Eerst ging ik mijn kantoor delen met een andere freelance marketeer. Na een half jaar breidden we de ruimte uit en kwamen er nog twee freelance marketeers bij.

Doordat je direct met elkaar kunt sparren en heel eerlijk, zo nu en dan kunt klagen, krijg je een bepaalde synergie die ten goede komt aan je prestaties. Waar je wel voor wilt waken is dat jij de senior in de kamer bent en iedereen vooral van jou komt halen. An sich is dat niet erg, als de andere mensen je weer aanvullen met nieuwe ideeën of motivatie.

Ga op workation met een groep ondernemers
Is een kantoor delen een stap te ver? Ga dan eens op een workation met likeminded ondernemers. Dit kun je zelf initiëren of je kunt je aansluiten bij een van de vele georganiseerde workations. Deze vinden plaats over de hele wereld en brengen je in contact met continu nieuwe mensen.

Meng je in een online community
Samen met zo’n 15 marketeers run ik met een ‘collega’ een Slack community. Hierin bespreken we tactieken, wisselen we leads uit en maken we afspraken voor meetups. Ook zit ik in een grotere Discord server met 750 Google Ads specialisten over de hele wereld. Continu vind je hier oplossingen voor gezamenlijke problemen en nieuwe informatie die je verder helpt als marketeer.

Zoals je ziet zijn er veel mogelijkheden om jezelf te omringen met mensen die je nurture op een positieve manier beïnvloeden. Go mingle!