Selecteer een pagina

Sideproject idee: affiliate marketing site

Zit je in loondienst wil je met een sideproject je inkomen te supplementeren? Of ben je freelancen of ondernemer en zoekt je een extra inkomstenstroom? Dan ben je niet alleen. Veel mensen zien in dat het handig is om niet afhankelijk te zijn van een enkele inkomstenbron. Ook ik heb mijn inkomen gediversifieerd. Eén van mijn inkomstenbronnen is een affiliate site. Daarover zo meer, laat ik eerst even uitleggen wat affiliate marketing is.

Wat is affiliate marketing?

Laten we beginnen met wat een affiliate is. Wanneer jij bijvoorbeeld producten van een webshop promoot en die webshop geeft jou een percentage van de omzet als iemand via jou koopt, dan ben jij een affiliate. Het is hoe Dropbox groot is geworden: door gratis opslag weg te geven als iemand met jouw code zich aanmeldde.

Affiliate marketing is niets meer dan proberen op iets grotere schaal mensen via jouw link of met jouw code een product te bestellen of dienst af te nemen.

Waarom is affiliate marketing interessant als verdienmodel?

Het grote voordeel van affiliate marketing is dat je zelf geen producten of diensten hoeft te leveren. Dat betekent dat je niet hoeft te dealen met klantenservice, opslag, verzending of retouren. Het enige dat je hoeft te doen is:

  • Bezoekers aantrekken naar je site
  • Bezoekers enthousiasmeren voor de producten of diensten
  • Bezoekers doorsturen naar de eindbestemming

Kopen bezoekers op de eindbestemming, krijg jij een percentage van het verkoopbedrag of abonnementsbedrag.

Hoe start je een affiliate business?

Allereerst wil je beginnen met het kiezen van een niche. Let wel dat je waarschijnlijk de meeste energie krijgt uit iets waar je affiniteit mee hebt én waar je wat geld mee kunt verdienen. Komt er geen geld binnen, kan ik je verzekeren dat de lol er vrij snel af is.

Dus hoe vind je je niche? Dit is wat ik aanraad

1. Begin met een onderwerp waar je affiniteit mee hebt
Maak een lijst van alles waar je verstand van hebt. Maakt niet uit dat de onderwerpen willekeurig zijn. Kun je niks mee bedenken? Ga dan de lijst sorteren op:

  • Hoe leuk vind je het onderwerp
  • Hoeveel verstand heb je van het onderwerp
  • Inschatting van hoeveel mensen interesse hebben
  • Inschatting van hoeveel concurrentie je hebt

Kies vervolgens het onderwerp dat de beste score heeft. Het ligt er een beetje aan hoeveel waarde je hecht aan elk punt en wat je persoonlijke voorkeur uiteindelijk is. Het gaat er om dat je eerst iets kiest. Ik geloof er in dat het idee an sich vaak niet het meest belangrijk is, maar vooral de executie.

2. Bepaal je doelgroep

Laten we zetten dat je interesse in audio-producten hebt. Specifiek in luidsprekers en koptelefoons. Dit gaat je onderwerp worden van je affiliate business. Vervolgens wil je bepalen voor wie je content gaat maken. Zijn dit audiofielen? Of juist leken? Of voor sporters? Of juist mensen op kantoor?

Je mag meerdere doelgroepen bedienen, maar wil je maximale waarde creëren, wil je voorkomen dat je generieke content maakt dat voor iedereen interessant is. Is iets voor iedereen interessant, is het waarschijnlijk voor niemand écht interessant.

3. Bepaal hoe jij gaat helpen

Als je je onderwerp en doelgroep hebt, wil je bepalen hoe jij gaat helpen. Ga je producten reviewen? Achtergrondinformatie geven over koptelefoons? De nieuwste gadgets en releases bespreken? Ga je heel concreet je doelgroep aan het beste apparaat helpen?

Je bent vrij om diverse manieren te bepalen hoe je iemand gaat helpen, maar start in ieder geval met een duidelijke missie. Dit zorgt er voor dat je later niet alle kanten opgaat met je content. Wij merkten dit in ons project tinylivinglife.com. We hadden niet duidelijk wie we echt probeerden te helpen of op welke manier. De ene keer schreven we artikelen over de historie van Tiny Houses om daarna waterfilters te vergelijken.

Welke contentvorm kies je?

De meest gangbare manier van affiliate marketing bedrijven is door een een website op te zetten en te gaan bloggen. Maar er zijn meer manieren om een affiliate marketing business op te zetten. Dit zijn een paar opties:

Nieuwsbrief

Wil je een hele simpele affiliate business starten? Dan kun je met alleen een nieuwsbrief uit de voeten. Albert Wieringa doet dit bijvoorbeeld met zijn project boekbazen.nl. Hij laat auteurs hun favoriete boeken uitlichten in een nieuwsbrief en hangt affiliate linkjes aan de boeken in de nieuwsbrief.

Blog

Een veelgebruikte manier om een affiliate sideproject op te bouwen is door een blog te starten. Het doel is dan om artikelen te schrijven die organisch gaan scoren in Google, zodat je voor lange termijn gratis verkeer aantrekt. Een voorbeeld is een sideproject van mij: tinylivinglife.com, waar ik in heb geïnvesteerd.

Vergelijkingssite

Veel mensen zoeken op internet naar informatie over bepaalde producten en willen weten wat de voor- en nadelen zijn tegenover de producten van de concurrent. En natuurlijk waar de beste prijs te vinden is. Zo’n vergelijkingssite behoeft niet zozeer veel copywriting kennis, wat het interessant kan maken als sidebusiness. Een voorbeeld is de Pricewatch van Tweakers.net

Hoe trek je bezoekers aan?

Met alleen een nieuwsbrief, blog of website ben je er niet. Het is de bedoeling dat er bezoekers of nieuwsbrieflezers worden opgebouwd. Er zijn een aantal manieren om je affiliate business te promoten.

SEO (Search Engine Optimization)

De meest voor de hand liggende manier om je affiliate business te promoten is door te focussen op het schrijven van content om mee te scoren in zoekmachines. Dit doe je door onderzoek te doen waarnaar je doelgroep zoekt om vervolgens antwoord te geven in de vorm van bijvoorbeeld blogposts. Met mijn affiliatesite tinylivinglife.com is dit de primaire focus. We hebben een lijst met zoektermen die mensen gebruiken en hebben deze gesorteerd op:

  • zoekvolume
  • commerciële intentie
  • relevantie aan onze business
  • passendheid bij wat we willen uitdragen
  • De zoekopdrachten die het hoogst scoren, krijgen prioriteit.

SEA (Search Engine Advertising)

Idealiter meet je door wat bezoekers op je site waard zijn. Dit kun je doen door in Analytics de klikken naar ‘buiten’ te meten en er een waarde aan te hangen. Heb je dat, kun je deze doelen ook in Google Ads gebruiken. Vervolgens kun je klikken inkopen op zoekopdrachten en direct zien wat de kosten en baten zijn. Voor tinylivinglife is dit precies wat we doen. We gebruiken vooral DSA (Dynamic Search Ads) campagnes om verkeer mee in te kopen voor een laag bedrag en proberen minimaal 200% ROI te realiseren uit dit kanaal.

Social Media Marketing

Afhankelijk van je doelgroep zijn platformen als Linkedin, Instagram, Twitter, Tiktok en Pinterest perfecte platformen om je content op te verspreiden. Helemaal mooi is als je al je content kunt verspreiden op alle platforms. Zo proberen we met Tinylivinglife blogs te creëren die kunnen dienen voor:

  • Input voor een eigen boek
  • Posts op Instagram
  • Foto’s op Pinterest
  • Nieuwsbrieven

Als je business bestaat uit primair content maken, zorg dan dat je deze content maximaal verspreid en inzet ten goede van je business.

E-mail

Het grote voordeel van een eigen e-mailbestand? Het is van jou. Je kunt je lijst pakken en een willekeurige e-mailprovider gebruiken. Bij alle andere kanalen ben je afhankelijk van wat de spelregels zijn die de eigenaar bepaalt. Instagram kan het algoritme aanpassen. Linkedin kan je blokkeren. Google kan een update doen waardoor je de helft van je verkeer verliest. Niet alleen ben je zelf eigenaar, e-mail is ook de meest persoonlijke vorm van online marketing. Het is een direct contact tussen jou en je lezer, zonder tussenkomst van afleiding of een derde partij. Dit maakt e-mail als bron superefficiënt. Wat kun je zoal met e-mail doen?

  • Een wekelijkse nieuwsbrief sturen
  • Automatische funnels bouwen
  • Speciale aanbiedingen sturen
  • Enquetes rondsturen

Youtube

Video’s maken voor Youtube kan erg interessant zijn. Juist omdat de instap voor het maken van videocontent hoog is (kost veel tijd en tijd), heb je minder concurrentie. Dit terwijl Youtube na Google de meestgebruikte zoekmachine is ter wereld.

Podcast

Als iemand met zijn eigen podcast heb ik een beetje ervaring inmiddels met dit kanaal. Het grote voordeel is dat je een diepe connectie bouwt met je doelgroep. Met een bericht op social media pak je een paar seconden de aandacht. Een Youtube-video duurt vaak een paar minuten. Een podcast duurt vaak 45 minuten tot soms wel 1.5 uur. Het is ook relatief eenvoudig om podcasts te maken. Het enige dat je echt nodig hebt is een telefoon, wil je met een minimale setup werken.

Hoe maak je bezoekers enthousiast voor de producten?

Bezoekers naar je site trekken is één ding. Ze daarna enthousiast maken voor de producten waar jij een affiliate voor bent, is een ander spel. Dit zijn een paar ideeën die je kunt toepassen:

Copywriting gericht op conversie

Allereerst is het slim om het een en ander te weten van copywriting. Natuurlijk voor SEO, maar ook zeker voor conversie. Een conversie is wanneer je iemand succesvol naar je partnersite stuurt, waar deze persoon een aankoop doet. Leer daarom bijvoorbeeld de principes van Cialdini, leer over persuasive schrijven en lees het een en ander over conversieoptimalisatie.

Wees eerlijk en transparant

Iets dat niet werkt? Oneerlijke verkooppraatjes. Wil je succes behalen met je affiliate sideproject? Wees zo eerlijk en transparant mogelijk. Laat weten wat je eigen ervaringen zijn met het product of de dienst waarover je schrijft. Heb het niet alleen over de voordelen, laat ook de nadelen zien. Heb je het product zelf niet gebruikt, probeer dan eerlijke reviews van andere mensen te verzamelen om deze te gebruiken.

Leg uit waarom de producten geschikt zijn voor je bezoeker

Grote kans dat je lezer, luisteraar of kijker je informatie consumeert omdat hij of zij met een probleem zit. Dat is meestal de reden voor iemand om content te consumeren over een bepaald onderwerp. Probeer daarom altijd de link te leggen tussen het probleem dat iemand heeft en het product dat in jouw ogen de oplossing is. Zo zoeken veel mensen in ons geval bijvoorbeeld naar kleine houtkachels, specifiek bedoeld voor tiny houses. Wij doen dan onderzoek naar de leveranciers die er zijn, kiezen een betrouwbare en schrijven dan reviews en vergelijkingen van hun producten.

Wat voor content maak je dan zoal?

Als affiliate wil je toegevoegde waarde leveren voor je lezer, kijker of luisteraar. Er zijn een aantal manieren om dat te doen, hier noem ik een paar voorbeelden.

Productreviews

Wanneer je bijvoorbeeld op zoek bent naar een nieuwe noisecanceling koptelefoon, wil je graag weten hoe het product presteert waar je je oog op hebt laten vallen. Een uitgebreide productreview helpt je om meer inzicht te krijgen in de voor- en nadelen. Als affiliate wil je je doelgroep informatie meegeven die helpt een keus te maken.

Productvergelijkingen

Zowel Sony als Bose hebben een nieuwe koptelefoon uitgebracht. Veel mensen zullen zoeken naar ‘Koptelefoon X vs Koptelefoon Y’ in Google. Als jij de persoon bent die beide koptelefoons in huis heeft en uitgebreid de voor- en nadelen bespreekt van beide, help je superspecifiek de persoon die antwoorden zoekt. Het mooie is dat je voor beide opties ook gewoon affiliate links kunt gebruiken. Wat men ook kiest, jij krijgt betaald.

Prijsvergelijkingen

Als mensen al weten welk product ze willen, is het alleen nog zaak om ze naar de juiste verkoper te sturen. Een groot deel van de keus hangt vaak af van de prijs die de aanbieder vraagt. Met jouw platform heb je de mogelijkheid om de aanbieders op een rijtje te zetten met daarbij de prijs die ze hanteren. Zo voeg je waarde toe in het proces voor de consument, dus heb je bestaansrecht én je bedient mensen die diep in de funnel zitten, dus de kans op een sale uit jouw artikelen is relatief hoog.

Content rondom ‘het probleem’

De meeste mensen beginnen een zoektocht naar een product met een probleem. Bijvoorbeeld:

  • Hoe blokkeer ik omgevingsgeluid?
  • Hoe zorg ik voor minder afleiding?
  • Hoe luister ik mijn eigen muziek in de sportschool?

Zulke vragen leiden uiteindelijk naar het product waar je content over maakt, namelijk noise canceling koptelefoons. Door de achterliggende vraag te beantwoorden in je content pak je de doelgroep op het moment dat ze hun zoektocht starten. Ofwel: wanneer ze aan het begin van de funnel zitten. Meestal start zo’n zoekopdracht in een zoekmachine, dat biedt jou de gelegenheid om te kunnen scoren met je content.

Welke affiliate programma’s zijn er?

Als je wilt beginnen met affiliate marketing, wil je je aansluiten bij affiliate programma’s. Er zijn een aantal bekende grote platforms waar vraag en aanbod samenkomen. Dit zijn in Nederland bijvoorbeeld:

  • Daisycon
  • Tradetracker
  • Plugandpay

Maar ook alle grote shops en aanbieders van software hebben vaak hun eigen programma. Denk aan partijen als

  • Bol.com
  • Coolblue
  • Amazon

Het loont de moeite om te kijken welke aanbieders er zijn in de niche die jij hebt gekozen.

Samenvatting

Je wilt aan de slag? Denk er om:

  • Bepaal eerst een onderwerp
  • Kies je doelgroep
  • En hoe je deze doelgroep gaat helpen
  • Bepaal je contentvorm
  • En leer over copywriting, persuasie en conversie
  • Bepaal dan het type content dat je gaat maken
  • Kies dan je affiliate platforms
  • En dan kun je los!