Personal Branding Stappenplan Voor Linkedin

Wist je dat 99% van de mensen op Linkedin geen content creëert? De grote meerderheid laat niet eens regelmatig reacties achter. De meeste mensen lurken, ofwel ze consumeren content, maar tonen geen interactie. De 1% die wél content creëert plukt de vruchten van het platform. Dat zijn de mensen die zichzelf laten zien. Die een doelgroep opbouwen. Die leads verzamelen en producten verkopen. Die wekelijks topbanen krijgen aangeboden.

Dus jij wilt dat ook?

Help ik je mee.

Leuk Edwin, maar wie ben jij dan en wat maakt jou de expert?

Wie ben ik om om je hiermee te helpen, vraag je je misschien af. Terecht, want de meeste informatie die je online vindt over dit onderwerp is geschreven door mensen in opdracht van een commerciële organisatie. Of door mensen die simpelweg willen ranken in Google over dit onderwerp.

Ik post sinds november 2021 elke dag op Linkedin en spendeer er een uur per dag om mezelf te branden. Ook haal ik er succes uit. Zelfs in de eerste maanden haalde ik 200+ pre-orders voor mijn boek (a €35) uit Linkedin en medio augustus 2022 staat de teller op 700 boeken en een omzet van €25.000 en een winst van €17.500 uit mijn Linkedin activiteit.

Ook komen per maand zo’n 1 – 5 concrete leads uit mijn zichtbaarheid. Ondanks dat ik niet post over mijn expertise (Google Ads), zorgt de zichtbaarheid en de manier waarop ik mezelf presenteer voor leads. In de eerste maand op Linkedin postte ik uitsluitend over mijn freelance expertise en was dit aantal nog hoger.

Om nog wat bewijs toe te voegen, bovenstaande afbeelding komt uit Shieldapp, waarin ik mijn resultaten monitor. 2 miljoen+ views, 280 posts en 6.000+ comments maken mij enigszins iemand met enige kennis van zaken wat betreft Linkedin, vind ik zelf.

Linkedin Personal Branding Stappenplan

Ok, laten we in het stappenplan duiken. Ik ga niet de diepte in wat betreft strategie of hoe je bepaalt wie je online wilt zijn. Ik houd van concrete stappen waarmee je gewoon aan de slag kunt. Je tone-of-voice en wat je uitstraalt volgt vanzelf wel. Blijf niet hangen in zulke stappen. De beste manier om progressie te boeken is door te doen.

Stap 1: breng je profiel op orde

Zie je profiel als een salespage. Het is de pagina waar iedereen op terecht komt die interesse in je toont. Het is de gateway naar wat jij uiteindelijk wilt dat de mensen doen die jij probeert te bereiken.

  • Wil je een product verkopen? Je profiel moet mensen hier tot aanzetten.
  • Wil je leads binnenharken? Zorg dat je profiel mensen naar de juiste landingspagina stuurt.
  • Wil je een vette nieuwe baan? Vertel wie je bent en wat je zoekt.

Er zijn een paar cruciale elementen in je profiel:

Banner

De banner is wat de aandacht allereerst pakt. Het is de introductie tot wie je bent, wat je doet en wellicht wat je jouw profielbezoeker wilt laten zien of doen. Alles hangt af van je doel op dit moment.

Veel mensen hebben geen banner

Wie wel een banner heeft, heeft vaak alleen een afbeelding

Mijn banner op dit moment is concreet gericht op de verkoop van mijn boek.

Omdat ik vrij zichtbaar ben met mijn reacties en posts, is mijn gedachte dat ik vooral mensen wil attenderen op mijn boek. Mijn boek is ook een relatief goedkoop product met veel waarde, wat mensen zonder veel nadenken impulsief aanschaffen.

Wil je zelf een vette banner maken?

In 1 minuut maak je ‘m. Gratis en zonder nieuwe tools. Er is een super-efficiënte tool om mee te designen. Iedereen heeft de tool, niemand gebruikt hem: Google Presentaties. Ik gebruik het voor banners, schetsen en natuurlijk presentaties. Open de volgende link, maak een kopie en design je eigen banner. Ik heb een paar opzetjes voor je klaargezet.

https://buff.ly/3Ku7lmo

Sla op als PNG en upload op Linkedin. Done.

Foto

De profielfoto is iets waar veel mensen moeite mee lijken te hebben. Vaak is hij onprofessioneel, van matige kwaliteit en te ver uitgezoomd.

Nu haat ik op de foto gaan, maar het hoort nou eenmaal bij het spel als je jezelf wilt personal branden. Ik deed een paar fotoshoots en wist dat ik foto’s nodig had voor Linkedin. Wat maakt dan een goede foto voor op je profiel?

  • Een foto waarop je lacht. Vriendelijkheid nodigt uit om zaken mee te doen.
  • Een headshot. Je wilt een gezicht bij iemand of bij een verhaal, niet een heel lichaam.
  • Goede kwaliteit. Als iemand al niet een kwalitatieve foto van zichzelf plaatst, neemt ie zijn of haar werk dan echt serieus?

Titel / slogan

Ik ga eerlijk zijn, mijn titel is niet de beste. Maar gezien ik mijn expertise wil belichten én mijn boek wil promoten heb ik een compromis gedaan. Idealiter bestaat je titel uit het volgende:

Ik ben een ‘…’ en doe ‘…’ voor ‘…’ met als resultaat ‘…’

Zou ik mijzelf 100% willen personal branden op Linkedin als Google Ads expert, zou dit mijn titel zijn:

Ik ben Google Ads marketeer en beheer campagnes voor compacte bedrijven met grote ambities en hogere budgetten.

Een goed voorbeeld is de titel van Jessie van Breugel. Hij legt concreet uit wat hij doet, voor wie met welk resultaat. Maak je titel concreet en volledig.

Samenvatting

Je samenvatting, of de about sectie van je profiel is bedoeld om jezelf mee te introduceren. Maar daar moet het niet ophouden. Een veelgemaakte fout is dat mensen in de about-sectie alleen maar over zichzelf praten. Zoals ik eerder zei: je profiel is een salespage. Je wilt de bezoeker van je profiel aanspreken en overtuigen.

Wat ik probeer te doen is mensen te laten zien wie ik ben als marketeer, maar ook te laten zien ik de ‘bagage’ heb om een boek te schrijven en waar je deze koopt natuurlijk.

Schrijf in ieder geval voor je lezer. Vertel wat jij aan tafel brengt en waarom ze voor jou moeten kiezen.

Featured items

Linkedin heeft de optie om 1 – 3 featured ‘items’ uit te lichten op je profiel. Dit kunnen zowel posts zijn als externe pagina’s.

Mijn gedachte is hier om links te starten met een ‘gratis’ conversie. In ruil voor een nieuwsbriefinschrijving, stuur ik je een gratis e-book over offertes schrijven. Het tweede item is een link naar mijn boek. Het derde item is een relevante backstory in mijn personal branding: mijn lessen uit tien jaar freelancen.

Denk na over wat jij wil vertellen en je bezoeker wil lezen in jouw featured items. Wil je achtergrond tonen? Link naar je ‘over mij’ pagina op je site of zet er een relevante post in. Wil je mensen aanzetten tot koop? Zet er een link naar je product in.

Werkhistorie

Je werkervaring is eigenlijk extra bewijs dat je iets hebt gedaan waardoor mensen je moeten geloven.

Sowieso moet je alle relevante werkervaring opnemen. Maar je kunt creatief zijn. Als jij op dit moment een copywriter bent, kun je bij je vorige werkervaring de beschrijving aanpassen, zodat je copywriting-ervaring er wordt uitgelicht bijvoorbeeld. Was je voorheen marketing manager, kun je inzoomen op het feit dat je blogartikelen schreef, social media posts maakte en een e-book hebt ontwikkeld.

Aanbevelingen

Leuk dat je zelf vertelt hoe goed je bent in wat je doet. Wat beter werkt: andere mensen die vertellen dat jij goed bent in wat je doet.

Wil je meer aanbevelingen ontvangen? Stuur wat berichtjes naar mensen met wie je hebt samengewerkt en stel voor om aanbevelingen ‘uit te wisselen’.

Stap 2: toon interactie met relevante creators

Als je je profiel op orde hebt, heb je de bottleneck aangepakt van je hele funnel. Iedereen zal door je profiel heen moeten om dit de volgende stap in je funnel te komen. Nu wil je zoveel mogelijk relevante mensen naar je profiel krijgen. Stap 2 uit het personal branding stappenplan voor Linkedin: reageer op berichten. Maar niet met random reacties op random mensen. Je wilt enige doelgerichtheid aanbrengen.

Reageer op verwante mensen

Een goede eerste stap in je personal branding avontuur op Linkedin is door reacties achter te laten. Dit wil je alleen niet doen op elk willekeurige bericht van iemand. Dat kost tijd en levert niets op. Zoek mensen die verwant aan je zijn. Bijvoorbeeld mede-auteurs, mede-ondernemers of mede-copywriters. Volg ze of connect met ze. Plaatsen zij een bericht, reageer dan met een inhoudelijke reactie (hierover zo meer). Het effect zal zijn dat jouw gedachten bij de doelgroep van de poster komt. Daarnaast kan de poster jouw bericht interessant vinden en ook op jouw berichten gaan reageren.

Reageer op mensen die net iets verder zijn

Wat ook goed werkt is reageren op mensen die net iets langer bezig zijn dan jij. Dit zijn mensen met een wat grotere groep volgers en connecties. Zo reageerde ik eerder dit jaar op een post van Ben Tiggelaar.

Met 88.000+ volgers (!) heeft Ben een flink bereik. Je weet dan als je een goede comment plaatst, veel mensen je zullen zien. De 184 likes bevestigen dit. Veel van deze lezers zullen ook klikken op je naam en je profiel bezoeken. Een aantal zal je ook gaan volgen. Precies wat je wilt.

Plaats inhoudelijke reacties

Als je dan een post ziet die je aandacht pakt, is je eerste instinct om te reageren met leuke post! of interessant! of helemaal mee eens!

Los van het feit dat je de poster helpt met het algoritme en wat positiviteit de wereld inslingert, doet zo’n reactie niet veel voor je. Plaats je een inhoudelijke reactie waarin je de post aanvult, een eigen ervaring deelt of relevante tips geeft, dan help je mensen verder. Dit zal zorgen voor likes, reacties en nieuwe volgers.

Stap 3: post meerdere malen per week

Op naar het belangrijkste onderdeel van personal branding op Linkedin: posts. Posts zijn namelijk dé manier om je doelgroep te laten zien wat je in huis hebt én om een nieuwe doelgroep te bereiken. Als je mijn statistieken uit Shield pakt, zie je dat ik ongeveer 7.500 mensen bereik gemiddeld met een enkele post. Dát is waar de kracht van Linkedin zit.

Dit is wat ik aanraad:

Post meerdere keren per week

Ik heb een enigszins unpopulaire mening als het gaat om frequentie. Mijn motto is namelijk: kwantiteit gaat voor kwaliteit. Veel mensen blijven hangen in de gedachte dat hun schrijfsels niet goed genoeg zijn. Het gevolg is dat nooit iets online wordt geknald. Het ironische is dat juist door veel te produceren je leert kwalitatieve content te maken.

Post je iets, krijg je feedback, krijg je oefening en ontwikkel je je skills. Blijf je hangen in ‘dit is niet goed genoeg’, gebeurt er nooit wat.

Als je serieus aan de bak wilt met je personal branding, post dan meerdere keren per week een bericht op Linkedin. Als elke dag wat te veel is, pak dan de maandag, woensdag en vrijdag bijvoorbeeld. Niet alleen ontwikkel je zo je skills, er is een andere belangrijke reden.

Voordat mensen overgaan tot actie, zij het een aankoop of leadaanvraag, dien je gemiddeld 8 – 12 keer onder de aandacht te komen van deze personen. Post je maar één keer per week een bericht, dan heb je twee tot drie maanden nodig voordat iemand actie onderneemt. Post je elke dag, kan dat binnen twee weken zijn.

Centreer je berichten rondom één onderwerp

Je wilt bekend komen te staan om je expertise. Plaats daarom berichten die dichtbij je expertise liggen. Stel je bent copywriter, ga dan niet over random onderwerpen als tuinieren en yoga posten. Zo nu en dan een persoonlijke post buiten je expertisegebied is prima, personal branding is ook persoonlijke verhalen delen natuurlijk. Echter, focus op je doelgroep. Als je doelgroep je volgt om meer te leren over copywriting, geef ze dan wat ze willen.

Plaats op vaste tijdstippen

Mensen houden van consistentie. Als je volgers weten dat je elke ochtend om 10.00 post, gaan mensen inloggen om te kijken wat je vandaag hebt geschreven. Zo maximaliseer je de kans dat je fans interactie gaan vertonen met je berichte, wat weer goed is voor het algoritme van Linkedin.

Schrijf je posts vooruit

Nog iets waar ik niet zozeer in geloof: wachten tot je inspiratie hebt om iets te creëren. Wat als je een hele week geen inspiratie hebt? Of wat als je op maandag inspiratie hebt, maar geen tijd?

Wat beter werkt: een moment kiezen waarop je schrijft en dan posts schrijven. Zelf schrijf ik soms 20 posts in een enkele zit. Deze plan ik dan in via een tooltje dat Buffer heet. Op deze manier hoef ik niet elke dag na te denken wat ik weer eens zal schrijven.

Schrijf voor één persoon

Wil je een connectie maken met je lezer? Spreek die persoon dan aan in je berichten. Gebruik woorden als je/jij, en vermijd te veel gebruik van mensen/iedereen/men/copywriters als je het hebt over de persoon waar de post om draait.

 

Stap 4: breng een systeem aan in je werk

Personal branding is een actief woord. Dit houdt in dat je werk zult moeten verrichten. Je doel is om jezelf zo op de kaart te zetten dat je een positieve impact op je business gaat ervaren. Doe je zo nu en dan iets aan je personal branding, wanneer je zin hebt? Dan zie je het als hobby, niet als business.

Zie je personal branding als onderdeel van je business? Dan wil je ook werken aan je systeem. Zo zijn standaardisatie en herhaling zijn recepten voor succes.

Wat ik aanraad om te doen:

Blokkeer tijd in je agenda

Als je geen geen blokkeert voor je personal branding op Linkedin, zie je het niet als prioriteit. Dan is het iets voor erbij. Grote kans dat het er zo nu en dan bij inschiet en je focus naar andere dingen zal gaan. Wil je echt iets bereiken met je personal branding activiteiten, zul je prioriteit moeten geven aan deze werkzaamheden. Als je bij jezelf denkt: ik heb nu even geen tijd, weet dan dat dit niet bestaat. Iedereen heeft 24 uur in een dag. Wat je eigenlijk zegt: ik heb geen prioriteit hiervoor.

Experimenteer met templates

Probeer posts te schrijven op basis van templates. Deze kun je zelf maken en je kunt templates proberen andere mensen. Zelf pak ik regelmatig posts die het goed deden en maak er een templateje van. Dat betekent dat ik dezelfde opzet kan gebruiken voor een andere invalshoek of ander onderwerp. Ook sta ik geabonneerd op de template-nieuwsbrief van een bekende content creator. Zo leer ik nieuwe technieken en opbouw van posts die mij weer helpen mijn doelen te behalen.

Show up every day

Een systeem werkt niet als je sporadisch gebruik van maakt. In je systeem hoort ook te zitten dat je je elke dag laat zien als het gaat om personal branding. Als je een baan hebt, kom je toch ook elke dag naar je werk om productief te zijn? Zie Linkedin als onderdeel van je virtuele kantoor. Hier zitten collega’s, potentiële werkgevers en je fans. Kom elke dag opdagen.

 

Stap 5: analyseer en recycle je content

Het is zonde als je veel tijd besteedt aan het schrijven van toffe posts op Linkedin, om vervolgens er nooit meer naar om te kijken. Wat je wil doen is terugblikken in je oude content, bijvoorbeeld met een app als Shield, om te kijken welke content goed presteerde. Deze posts wil je analyseren. Waarom werkte deze post goed? Recycle vervolgens deze content in een nieuwe post en kijk of je theorie klopt.

Er is niets mis met je oude content recyclen. Allereerst heb je na een aantal maanden allemaal nieuwe volgers opgebouwd die je oude content nooit hebben gezien. Mensen die wel al langer volger zijn zijn na zo’n 200 posts vrijwel zeker die ene post van maanden lang ook vergeten.

Probeer maar eens die ene succesvolle posts van vier maanden geleden nog eens te delen. Misschien schaaf je hem iets bij, misschien durf je het aan om hem 1 op 1 opnieuw te plaatsen. Zie maar eens wat het resultaat is.

 

Slotgedachten

Mijn Linkedin-avontuur heeft mij veel gebracht. Zaols nieuwe connecties, uitnodigingen om te spreken op events, podcast-uitnodigingen en natuurlijk honderden boekverkopen. Ook heeft posten op Linkedin meer structuur aan mijn gedachten gegeven. Ik zal altijd wel vol met ideeën en theorieën, maar als je ze uitschrijft merk je ook waar de gaten zitten en hoe je deze dicht. Het is goud waard om deze gedachten te structureren en ze de wereld in te slingeren en feedback op te krijgen.

Hebben deze tips je geholpen? En wil je ook op andere gebieden jezelf verbeteren en uitdagen? Bekijk dan eens mijn boek ‘SUPERFREELANCER‘ of mijn cursus ‘Minder Dromen, Meer Droomklanten‘.