Selecteer een pagina

26 Freelance Tips

Dus je wilt groeien als freelancer? Mooi. Ik houd van ambitie. Jezelf uitdagen is een goede manier om groei te verwezenlijken. Dit zijn 26 tips van iemand die tien jaar freelancer is.

1. Word ergens steengoed in

Het eerste dat ik zou meegeven is, wat je ook als specialisatie kiest, word er steengoed in. Halfbakken werk leveren zorgt voor hoge doorloop in klanten en je trekt er ook niet je droomklant mee aan.

Als het goed is heb je een specialisme gekozen waar je goed in bent, blij van wordt en waar vraag naar is. Als het klopt dat je iets doet wat je leuk vindt, ga dan ook all-in. Zorg dat je bij de 1% beste freelancers op dit gebied gaat horen. Volg cursussen, probeer nieuwe dingen, zoek een coach, doe wat nodig is om bij de top te gaan horen.

2. Zet je netwerk actief in

Ben je de beste in je vakgebied, dan werkt je netwerk automatisch voor je. Mensen die én jou iets gunnen én weten dat je de beste bent raden je graag aan bij opdrachtgevers. Als mensen besluiten met een freelancer te werken, willen ze een specialist. Als jij via een contact geïntroduceerd wordt, is dat een bevestiging van je expert-status.

Als je wordt aanbevolen uit je netwerk heeft dat twee voordelen. Allereerst kom je lead warm binnen. Dat wil zeggen dat iemand uit je netwerk je al heeft aanbevolen, dus je heb al iets van bewijs opgebouwd. Daarnaast is je netwerk een goede filter voor leads. Mensen weten welke bedrijven of personen je graag mee werkt, dus je zult leads krijgen die ook binnen jouw profiel passen.

Wil je echt het maximale uit je netwerk halen en een incentive meegeven? Bied dan 10% commissie voor leads die je netwerk aanlevert. Dit doe ik al tien jaar en is een enorme business hack voor mijn freelancebusiness geweest.

3. Werk aan je personal brand

Mensen doen zaken met mensen. Natuurlijk een cliché dat iedereen altijd roept, maar het is wel zo. Toch zijn er weinig mensen die écht actief aan hun personal brand bouwen. Als je kijkt naar Linkedin is bijvoorbeeld maar 1% van de gebruikers actief bezig met het plaatsen van berichten.

Wil je als freelancer de mooiste klanten bedienen, een overschot aan leads verzamelen en autoriteit opbouwen om je business mee te laten groeien? Werk dan actief aan je personal branding. Kies een medium dat bij je past (tekst, beeld, video of audio) en een platform waar je doelgroep zit en deel je kennis en inzichten actief met je doelgroep. Wil je Linkedin inzetten voor je personal branding? Lees dan mijn stappenplan.

4. Breng je financiën op orde

Freelancen is niet een hobby. Je eenmanszaak is een serieuze business en daar hoort een financiële ordening bij. Heb sowieso een aparte zakelijke rekening. Regel ook een boekhoudpakket, zelf gebruik ik al tien jaar Moneybird, waar mijn hele administratie in wordt bijgehouden.

Zorg dat je weet wat elke maand binnenkomt, hoeveel je apart moet zetten voor belasting, hoeveel je wilt oppotten (en waarom) en hoeveel je privé gaat onttrekken.

5. Regel een boekhouder

Regel je financiën ook niet alleen. Een boekhouder kost een paar tientjes per maand en kan als het goed is al snel uit. Een boekhouder regelt de BTW-aangifte voor je, maar als alles strak wordt bijgehouden, rolt je jaaropgaaf ook netjes uit de software elk jaar.

Mijn advies is: zoek een boekhouder die werkt in jouw software. Je wilt niet je hele administratie opbouwen in een tool van een boekhouder die niet lekker werkt.

6. Bouw aan je pensioen

Zelfs al zit je in je twintiger jaren, bouw aan je pensioen. Hoe eerder je begint, hoe beter. Nu houd ik zelf niet van de standaard pensioenproducten die er zijn, maar doe vooral zelf onderzoek. Je kunt ook gewoon geld investeren in fondsen en ETF’s. Zo blijft je geld redelijk liquide, kun je zelf geld onttrekken wanneer je wilt en profiteer je eigenlijk direct al van je investeren en niet over 40+ jaar.

7. Omring je met de juiste mensen

Je kent vast het gezegde wel ‘je bent het gemiddelde van de vijf mensen om je heen’. In zekere zin is dit waar. Omring je jezelf met ambitieuze ondernemers, zal dat jouw niveau omhoog krikken. Omring je jezelf met luie mensen, heeft dat negatief effect op je output.

Je kunt je offline omringen met mensen, bijvoorbeeld door kantoor te gaan delen met andere freelancers. Of door regelmatig een workation te doen die je zelf organiseert of wordt georganiseerd. Zo heb je altijd mensen om je heen met dezelfde mindset.

Ook online wil je je omringen met de juiste personen. Volg mensen aan wie jij je wilt spiegelen. Mensen die actief content delen dat in jouw straatje valt.

8. Communiceer efficiënt

Een veelgemaakte fout bij freelancers is inefficiënt communiceren. Of niet communiceren. Opdrachtgevers waarderen goed werk en goede communicatie. Combineer die twee en je krijgt blije opdrachtgevers. Niet efficiënt communiceren is door alles via e-mail te doen, op willekeurige tijdstippen met elkaar bellen, gesprekken niet samenvatten in een tekstbericht en targets en deadlines niet regelmatig doornemen.

Wat ik aanraad:
Gebruik een projectmanagementtool waarin je werkt met je opdrachtgevers
Plan op vaste tijdstippen en dagen terugkerende meetings in om de resultaten te bespreken
Stuur elke maand een bericht met de samenvatting van de maand en een vooruitblik op de volgende maand
Laat duidelijk weten wat je wanneer verwacht als reactie van je opdrachtgevers
Vat elke meeting samen in een kort bericht en post deze in je PM-tool.

9. Werk aan je gezondheid

Mijn filosofie is: als je lichaam gezond is, is je brein gezond en daarmee is de basis voor je business gezond. Hoe ga je een succesvolle business bouwen als je fundering bagger is? Zorg in ieder geval dat je gezond eet en voldoende beweegt.

Wil je een niveau verder qua gezondheid? Pak 8-9 uur slaap, sport elke dag en let op je macro- en micronutriënten. Zelf kan ik niet zonder mijn dagelijkse workout. Het geeft mij energie, zorgt dat ik goed op mijn eten let en mijn business profiteert ervan.

10. Zoek oncomfortabelheid op

Te veel mensen blijven hangen in wat ze kennen en waar ze comfortabel mee zijn. Wil je groei, uitdaging, meer inkomen, betere klanten, groter netwerk en leuker werk? Dan zul je door plateaus moeten. Dat lukt alleen als je jezelf uitdaagt. Groei komt uit situaties van enige pijn en oncomfortabelheid.

Neem eens een iets te grote klus aan. Werk eens extra hard aan een offerte. Lanceer eens een eigen product. Spreek eens voor 100+ man op een event.

11. Gebruik een pricing model dat bij jou past

Uurtje-factuurtje is lekker makkelijk om je business mee op te bouwen, maar is het de beste manier van pricing voor jouw business? Er zijn diverse alternatieve modellen, zoals:

Werken met een percentage van het resultaat
Werken op projectbasis met een fixed fee
Werken met staffels

Ontdek welk pricing model goed bij jou past als freelancer en experimenteer hiermee.

12. Start een blog

Een goede manier om je kennis in bezoekers, en daarmee leads, om te zetten is door een blog te starten. Goede artikelen zullen opgepikt worden door zoekmachines en je bezoekers opleveren. Als je regelmatig blogs schrijft, heb je ook altijd verse input voor posts op Linkedin, Twitter of Instagram bijvoorbeeld. Ook zou je blogs kunnen schrijven in een vooraf bepaalde volgorde, zodat gebundeld ze de basis van een boek kunnen vormen.

13. Praat met de concurrent

Veel mensen denken onterecht dat de concurrent een vijand is tegen wie je moet strijden en koste wat kost zoveel moet mijden. Mijn beste adviezen en beste relaties komen uit concurrenten. Ik deel zelfs mijn kantoor met drie concurrenten. In de realiteit zit iedereen met dezelfde uitdagingen, deelt iedereen graag oplossingen en zoekt iedereen connectie met like-minded mensen.

Bel eens je concurrenten, spreek af voor een bak koffie en wie weet wat uit zo’n gesprek komt.

14. Join een community

Offline en online heb je communities. Offline in de vorm van zakelijk netwerk, met uitjes en borrels. Online heb je ze op social media platformen of op Discord bijvoorbeeld. Zelf ben ik een ‘Search Engine Marketing Specialist’ en zit ik online in de Community van Miles McNair bijvoorbeeld. Hier deelt iedereen kennis, worden vragen gesteld en geven leden zelfs presentaties over bepaalde onderwerpen. Goud waard.

15. Ontwikkel routines

Mensen zijn creatures of habit. Als je elke dag willekeurig inricht, zonder agenda of plan, heb je geen houvast en bouw je niet consistent of bewust aan je bedrijf. Start je dag bijvoorbeeld krachtig met een rigide ochtendroutine. Blokkeer delen van je agenda voor werkzaamheden, zoals klant-werk, social media posts en netwerken. Wil je meer weten over routines, lees dan de boeken van Tim Ferrit of luister zijn podcast, daarin vraagt hij standaard succesvolle gasten naar hun routines.

16. Gebruik goed materiaal

Zo vaak zie ik mensen gratis apps gebruiken die niet het meest efficiënt zijn. Laptops die langzaam zijn. Bureaustoelen die niet ergonomisch zijn.

Mijn take is: je bent een professional. Daar hoort professioneel materiaal bij. Dit geldt zowel voor de software die je gebruikt als de offline tools die je inzet. Zoek de tools die jou het beste of meest efficiënt helpen in je werk. Doe jezelf niet tekort met tools die je irriteren, tegenhouden of langzaam maken.

17. Regel de optimale werkplek

Hetzelfde principe geldt voor je werkplek. Deze dient optimaal je doel te dienen. Werk je in een shared office met veel lawaai en onrust om je heen, is niet wellicht niet ideaal. Ik weet dat veel mensen lekker gaan op wat rumoer om zich heen, maar voor de meeste mensen geldt dat je rust nodig hebt om te kunnen focussen.

Zoek een plek waar jij presteert. Werk je veel thuis, creëer dan een werkplek zonder afleiding, goede belichting en het juiste materiaal. Werk je graag op een kantoor? Zoek een plek in de buurt waar jij je ding kunt doen, zoek eventueel iets met een paar andere freelancers, zodat je elkaar kunt versterken. Verzamelgebouwen als MyOffice bieden flexibele contracten en compleet ingerichte kantoorruimtes.

18. Neem rust

Je brein kun je zien als een spier die na inspanning rust nodig heeft om weer optimaal te kunnen presteren. Dit heb ik ook moeten leren. In het begin als freelancer maakte ik weten van 60 – 70 uur, omdat ik dacht dat de grind erbij hoorde. Dit brak mij compleet op. Sowieso heb je dan geen moment om te reflecteren of oplossingen te bedenken.

Zorg dat je rust inbouwt. Werk bijvoorbeeld niet ‘s avonds, of in het weekend, of neem elke maand een week vrij. Zoek uit wat voor jou werkt. Een briljant boek dat mij veel heeft geholpen is ‘Peak Performance’.

19. Schrijf een boek

Wat een bewezen manier is om je autoriteit te claimen en je expert-status te bevestigen? Een boek op je naam. Ook al verandert er niets in je kennisniveau, heb je een boek, dan ben je een auteur en heb je ineens bewijs dat jij dé expert bent.

Natuurlijk is dat een versimpelde gedachte, maar zo werkt het wel. Ik zie dit bij andere auteurs, maar ook bij mijzelf ontstaan. Wanneer je een boek hebt, gaan deuren open. Je wordt uitgenodigd als spreker, voor podcasts, gastblogs en webinars. Voor je het weet ben je dé expert in je vakgebied. Hoe je een boek schrijft? Ik help je op gang met deze tien tips voor het schrijven en deze tien tips voor het uitgeven van een boek.

20. Start een side-business

Hoe leuk freelancen ook is en hoe goed je zaken ook gaan, er is niets mis met het opbouwen van een side-business. Allereerst creëer je zo minder afhankelijkheid van je freelance-inkomen, maar ook kan het een welkome afwisseling zijn van je werkzaamheden.

Je kunt een side-business opbouwen in relatie tot je vak, zoals een cursus of boek maken, of iets compleet anders. Zo kun je een webshop starten, affiliate site opzetten of een bestaande business kopen. Meer tips over het bouwen van een side-business.

21. Ga spreken op events

Als je me kent, weet je dat offline netwerken niet mijn hobby is. Te random en tijdrovend. Spreken op events is echter een veel efficiëntere manier om offline mensen te spreken. In een uur heb je zo contact met 100 mensen bijvoorbeeld. Na je talk komen de mensen die interessant zijn wel je hand schudden, wat voor relevante gesprekken zorgt.

Veel events hebben altijd als zorg, vooral net na bekendmaking van event, of er voldoende waardevolle sprekers komen die betaalbaar zijn. Wil je hier tussenkomen, speel hier dan op in. Pitch jezelf bij de organisatie met een goede video en vraag een fatsoenlijk tarief, zodat ze je meteen willen boeken.

22. Start een podcast

Posten op Linkedin, of andere social media, is supersterk. Je komt elke dag onder de aandacht van je doelgroep die een minuutje (maximaal) je post lezen. Een podcast zorgt daarentegen voor een diepere connectie. In plaats van een aantal seconden, heb je de aandacht voor 45 minuten te pakken.

Niet alleen bouw je zo een diepere connectie op, je voert ook gesprekken met personen die je podcast gaan promoten, waardoor je in een nieuw netwerk terecht komt. De gesprekken an sich zijn ook super waardevol. Natuurlijk kun je ook solo een podcast starten. Ga een stukje wandelen en neem je gedachten op en lanceer dat als solo-podcast bijvoorbeeld. Ontdek hier De Freelance Podcast die ik co-host.

23. Bouw een nieuwsbrief

Het probleem dat ik heb met social media en daar een doelgroep opbouwen, is dat jij niet de eigenaar bent van de doelgroep. Wat als je gebanned wordt van Linkedin? Of wat als Instagram stopt of wordt overgenomen? Dan ben jij in potentie je hele netwerk daar kwijt. Het is daarom belangrijk dat je ook een doelgroep opbouwt op een platform waar jij eigenaar van wordt. Een e-maillijst is zo’n platform.

Roep mensen regelmatig op om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Stuur bijvoorbeeld elke week een waardevolle nieuwsbrief en deel deze ook op social media, om zo nog meer mensen te enthousiasmeren voor je nieuwsbrief.

24. Ga gastbloggen

Als je een eigen blog hebt en je wil deze laten groeien, is gastbloggen een logisch verlengde. Wat je wilt doen is relevante en verwante sites vinden die open staan voor een samenwerking. Belangrijk is dat je de ‘what’s in it for me’ beantwoordt in je pitch. Dit kan zijn dat je een uniek blog schrijft van minimaal 1.000 woorden en het onderwerp in overleg afstemt. Voor mijn boekpromotie gastblog ik regelmatig, alle externe publicaties vind je op de pagina in de media.

25. Werk aan je marketing in goede tijden

We hebben tien goede economische jaren gekend. Maar een recessie staat voor de deur. Eigenlijk kan altijd het tij keren voor jou als freelancer. Zelf heb ik voor een bureau gewerkt waar de marketing op de achtergrond van kwam toen we groeiden. Tot het moment dat de klussen opdroogden. Toen moesten we ineens meer marketing doen, maar was het te laat.

De les was: werk aan je marketing in goede tijden. Reserveer 20% voor personal branding, nieuwsbrieven schrijven, spreken op events, bloggen, wat maar voor je werkt. Laat dit niet los omdat je het druk hebt. Voor je het weet heb je het niet meer druk en ben je te laat met je marketing.

26. Blijf altijd leren

Wil je groei? Jezelf uitdagen? Nieuwe dingen proberen? Blijf dan altijd bijleren. Koop cursussen, lees nieuwe boeken en ga naar seminars. Je bent nooit uitgeleerd. Er is altijd een volgend niveau of een nieuw concept dat je kunt implementeren in je business. Wat ik aanraad:

Droomklanten bereiken? Check mijn cursus ‘Minder Dromen, Meer Droomklanten
Meer leren over freelancen? Check mijn boek SUPERFREELANCER
Leren van een pro in je werkveld? Volg hem of haar op Linkedin
Een nieuwe skill leren? Koop de beste cursus op Udemy
Inspiratie opdoen? Volg podcasts op Spotify
Koop luisterboeken voor onderweg
Ga naar inspirerende events