Meer geld verdienen in minder tijd? 16 skills die je gaan helpen

Meer verdienen? In minder tijd misschien? Willen we allemaal wel. Maar waar begin je? Eerst wil je kijken naar wat nodig is om meer te verdienen in minder tijd. Waarschijnlijk moet jij eerst ergens beter in worden, om de vruchten te plukken. Daarom heb ik 16 skills voor je opgesomd waar je beter in kunt worden, met als gevolg dat je meer kunt gaan verdienen in minder tijd.

Kies een skill waar je beter in wilt worden. Zoek dan een boek of cursus erbij.

Hier 16 skills waar je beter in kunt worden:

  1. Investeren

Als je geld ‘voor je werkt’, terwijl jij je eigen ding doet, dan verdien je niet alleen meer in minder tijd, je verdient zelfs als je niks doet. Er zijn diverse manieren om te investeren. Wil je meer verdienen, dan wil je focussen op investeringen die cashflow genereren. Dus businesses, geen statische assets als goud of crypto. Hier wat ideeën:

Aandelen

Koop je een Blue Chip Dividend Growth Stock, dan heb je veel zekerheid om een stabiele cashflow. Deftige term, maar het betekent niets meer dan een bedrijf met lange trackrecord van dividendbetalingen én verhogingen en significante omzetten. Denk aan Coca Cola. In dit artikel lees je meer over deze aanpak.

Fondsen of ETF’s

Vind je losse aandelen kopen maar spannend of te tijdsintensief? Dan kun je ook fondsen of ETF’s kopen. Dit zijn verzamelingen van aandelen die voor je worden beheerd. Er zijn ook fondsen die dividend uitbetalen (en niet perse herinvesteren), mocht je cashflow belangrijk vinden.

Zakelijke investeringen in bedrijven

Als bedrijf kun je ook investeren. Zo kun je op website als Flippa bijvoorbeeld een affiliate site kopen en gaan beheren. Je legt dan bijvoorbeeld €10.000 in en koopt dan een site die ongeveer €300 per maand aan affiliate-inkomsten genereert. 

Beter worden in investeren? Ga mensen volgen die doen wat jij wilt gaan doen, zoals Vincent Kouters. Koop hun boeken en cursussen.

  1. Direct sales

Wat voor business je ook hebt, sales hoort erbij. Zit je in de dienstverlening, dan heb je voorstellen te maken en salesgesprekken te voeren. Beide zijn een kunst op zich. Voor offertes heb ik een mooie template voor je, voor salesgesprekken verwijs ik je graag naar mijn interview met salesman Jeroen Mahler.

Zit je in de online business en verkoop je producten, dan wil je werken aan je online salesskills. Dat betekent dat je moet leren over copywriting en conversieoptimalisatie. 

  1. Copywriting

Niet alleen voor sales is copywriting een relevante skill. Leer je beter schrijven:

  • Verbeter je vaardigheden om nieuwe bezoekers aan te trekken via blogs en social media posts.
  • Verhoog je de kans dat mensen je producten kopen na het lezen van je teksten. Het verhogen van je conversie is een effectieve manier om meer te verdienen met je platform.
  • Krijg je meer voor elkaar in e-mailconversaties waarin je de tegenpartij van iets probeert te overtuigen, zoals een samenwerking voor een event bijvoorbeeld.

Als je mij een beetje kent, weet je dat copywriting de #1 skill is voor mij als ondernemer.

  1. Uitbesteden

Iets niet doen is ook een vaardigheid die je kunt trainen. Meestal vragen we ons af hoe we iets voor elkaar krijgen. Je kunt ook afvragen wie het probleem kan oplossen. Dit zorgt ervoor dat je zelf meer tijd overhoudt voor de zaken waar jij mee bezig moet zijn. 

Zo kun je het volgende bijvoorbeeld uitbesteden:

  • Teksten voor je website laten schrijven, door een copywriter.
  • Nieuwe klanten vinden, door een cold outreach specialist.
  • Je website laten designen, door een webdesigner.
  • Administratie, door een accountant.
  • E-mail laten beheren, door een VA.
  1. Consistentie

We kennen allemaal de ondernemerskwaal van alleen maar nieuwe dingen willen doen. Herhaling is saai. Iets nieuws beginnen is leuker. Helaas zit daar het geld niet. Het geld zit in standaardisatie en herhaling. Wil je iets bereiken, zul je consistent moeten zijn in het werken aan je doel. 

Om 700 boeken te verkopen waren 300 dagen van dagelijkse kwalitatieve posts op Linkedin nodig bijvoorbeeld. Het boek zelf schrijven kostte zes maanden lang aan dagelijkse schrijfsessies tussen 07.00 en 09.00. 

Heb je een doel voor ogen, plan dan tijd in om eraan te werken. Elke dag. Blok voor en jaar vooruit tijd in je agenda. Hoe belangrijker het werk, des te eerder op de dag je dit werk wilt inplannen. 

  1. Social selling

Als jij een dienst uit het niks probeert te verkopen aan iemand die jou niet kent, is de kans klein dat je succes vindt. Wat de kans verhoogt op een sale, is wanneer je autoriteit en social proof aan tafel brengt. 

Autoriteit en social proof kun je opbouwen door social selling. Door kennis te delen en interactie te vertonen, leren mensen je kennen. Vanuit daar wordt verkopen significant makkelijker. 

  1. Productiviteit

Een eenvoudige manier om meer te verdienen in minder tijd, is door meer te doen in minder tijd. De meeste mensen zijn vaak druk, bezig. Maar ze besteden hun tijd niet effectief en zijn eigenlijk daarom niet écht productief. 

Hoe word je productiever? Hier wat tips:

  • Start je dag met energie, ga wandelen of sporten
  • Pak je belangrijkste taken als eerste op
  • Zet alle meldingen op je telefoon uit
  • Zet ook het geluid altijd op stil
  • Delete alle social media apps
  • Neem regelmatig pauzes
  • Maak takenlijstjes

Wil je meer weten over productiviteit, kan ik het boek Peak Performance aanraden. Dit boek vergelijkt je brein met een spier die je kunt trainen, maar ook rust wilt geven. Boordevol praktische tips. 

  1. Prijsmodellen

Je uren zijn niet oneindig schaalbaar. Als jij jezelf per uur verkoopt, loop je vrij snel tegen een plafond aan. Wat je je wilt afvragen is of er betere, eerlijkere manieren zijn om betaald te krijgen. Stel jij bent twee keer zo efficiënt en productief als je concurrent, maar je krijgt beide €100 per uur, dan benadeel jij jezelf eigenlijk twee keer.

Allereerst krijg jij 50% betaald voor je output ten opzichte van je concurrent, maar ook werk je twee keer zo hard voor dat bedrag.

In dit geval is het beter om een fixed fee af te spreken. De persoon die je inhuurt betaalt dan hetzelfde bedrag, maar krijgt bij jou tweemaal zo snel het werk opgeleverd. Dat is toch veel eerlijker?

Leer over prijsmodellen. Welke zijn er, welke passen bij jou en wat werkt in jouw branche? Zoek het uit en experimenteer. Meer over dit onderwerp lees je in het blog ‘Van uurtje-factuurtje naar fixed fee‘.

  1. Offertes maken

Je steekt enorm veel tijd in je branding en je marketing. Dan volgen gesprekken met potentiële opdrachtgevers. Vervolgens stuur je een vodje van een offerte waar de helft op afhaakt. Zonde. 

Je offerte is de laatste stap in de funnel waar leads doorheen moeten voor ze klant worden. Daar wil je toch niet mensen laten afhaken? Zonde van alle tijd die je hebt verspild.

Een goede offerte schept duidelijkheid, maar overtuigt de lezer ook om een handtekening te zetten. Gelukkig heb ik iets voor je: mijn offerte-template die je gratis mag gebruiken. 

  1. Onderhandelen

Betere deals maken betekent dat je meer inkomen genereert in dezelfde tijd of minder. Hier heb je vaardigheden in onderhandelen voor nodig. En geloof mij: dit is een specialisme an sich. Veel mensen stellen zich terughoudend op in onderhandelingen. Vooral onder creatieve(re) zelfstandigen zie je dit. Op zich logisch, want dat zijn vakidioten en niet echt supercommercieel vaak.

Herken je bovenstaande? Zoek naar boeken en cursussen die specifiek gaan over verkopen en onderhandelen. 

  1. Personal branding

Hoe beter je zichtbaar bent en hoe beter jij je profileert des te meer leads je zult ontvangen. Maar ook kom je in contact met nieuwe mensen die je verrijken. Hoe ik dat weet? Ik begon in november 2021 met elke dag posten en commenten op Linkedin. Ik groeide in 300 dagen van 500 naar 4.200 volgers, kreeg zo’n 5 leads per maand en verkocht 700 boeken.

Investeren in je het opbouwen van een doelgroen en een stempel drukken op je autoriteit is nooit een slecht plan. Een stappenplan om inspiratie uit te halen vind je in deze blogpost.

  1. Afleiding managen

Geven we toe aan afleiding, dan hebben we een enorm korte spanningsboog. Dat is een probleem, want door focus-tijd krijgen we werk gedaan. Sprints van 5 minuten leiden tot half werk. 30 minuten focussen? Magic.

De grootste afleiding? Je telefoon. Maar daar houdt het niet op. Honger, plaspauzes, collega’s, e-mails, pop-ups, muziek op de radio. Alles probeert je aandacht te pakken. Er is zelfs een term voor: “the attention economy”. Iedereen en alles vecht om je aandacht. 

Laat jij je aandacht afpakken of neem je de controle? 

Als je meer gedaan wilt krijgen, start met je afleiding te elimineren. Dat doe je bijvoorbeeld door:

  • Een noise-cancelling koptelefoon op te zetten in drukke ruimtes
  • Wat snacks op je bureau te zetten voor als je honger krijgt
  • Geen radio aanzetten, maar muziek zonder stemgeluid
  • Alle social media apps te verwijderen van je telefoon
  • Je tab met e-mail sluiten en 2x per dag openen
  • Voor je start met je sprint, te gaan plassen
  • Geen nieuwssites te bezoeken overdag
  • Het geluid van je telefoon op stil zetten
  • Onbekende nummers te blokkeren

Manage je afleiding en je krijgt meer voor elkaar dan je had kunnen bedenken. Meer over je afleiding verminderen lees je in dit blog.

  1. Belastingvoordelen

Zonde is het als je meer wilt verdienen in minder tijd, om vervolgens een groot deel af te dragen aan de belasting. Vooral wanneer dat niet perse hoeft. Er zijn voor ondernemers nogal wat belastingvoordelen. 

Wist je bijvoorbeeld dat het soms slimmer kan zijn om een duurdere laptop te kopen? Boven een bepaald bedrag geniet je investeringsaftrek, waardoor een duurdere investering netto goedkoper kan zijn.

Soms kun je überhaupt voor het einde van het jaar nog wat geld investeren in je business. Doe je dat niet, dan betaal je daar 52% belasting over. 

Wist je ook dat je zakelijke kilometers op je fiets gewoon mag opgeven? Vergeten freelancers nog wel eens volgens Marc Derksen, zoals je luistert in deze podcastaflevering met nog meer boekhoud-tips.

  1. Productizen van kennis

Als freelancer verkoop je je kennis meestal per uur. Dat is effectief. Maar niet perse efficiënt. Wat als je jouw kennis in één uur 1.000x kunt verkopen? In één uur kun je een korte videocursus opnemen, op je site zetten en daadwerkelijk onbeperkt verkopen.

Dit geldt ook voor producten als:

  • Een e-book
  • Een echt boek
  • Een audioboek
  • Een masterclass
  • Een betaalde nieuwsbrief

Wil je meer verdienen in minder tijd, dan wil je in ieder geval ook kijken naar hoe je jouw kennis omzet naar product. Ik deed dit bijvoorbeeld door mijn kennis over freelancer om te zetten naar mijn boek SUPERFREELANCER.

  1. Schaalbare verdienmodellen

Hetzelfde principe geldt voor je verdienmodel. Uurtje-factuurtje kan je een prima inkomen opleveren, maar wil je écht meer verdienen in minder tijd, dan wil je op zoek naar iets schaalbaars. Dit kan ook iets voor erbij zijn. Zo heb ik bijvoorbeeld een blog met als verdienmodel affiliate marketing. Ofwel: wij reviewen en vergelijken producten, sturen bezoekers door naar de verkoper en pakken een percentage commissie. 

Wat zijn opties voor schaalbare verdienmodellen?

  • Een site met Adsense advertenties
  • Een SaaS oplossing bouwen
  • Een community bouwen
  • Een bureau starten
  • Een eigen product
  • Een app lanceren
  • Kennisproducten
  • Een affiliate site
  • Een webshop

Je hoeft niet te starten met een enorm project dat je levenswerk gaat worden. Dat is een goede manier om niet te starten of om snel vast te lopen. Start klein. Bouw een MVP (een eerste versie), start met één product. Schrijf eerst een e-bookje. 

  1. Persoonlijk kennismanagement

Een van de punten waar ik lang mee heb geworsteld, en nog steeds lastig vind is mijn kennismanagement. Als ik goede ideeën spot in een boek of podcast, wil ik die later toepassen. Lange tijd dacht ik: als dit écht een goed idee is, herinner ik het mij later wel. Dat is een cruciale denkfout, want wat belangrijk is onthoud je niet altijd. Vooral wanneer er urgente zaken zijn.

Wat je wilt doen is goede ideeën omzetten naar directe actie, of ze opslaan in een systeem dat handig is te raadplegen.

Een goed idee kun je bijvoorbeeld direct omzetten in een todo. Maak een Trello bord aan en zet hier de todo’s in uit je ideeën. Of blok een tijd in je agenda en schrijf als agenda-item de todo. 

Wil je ideeën opslaan voor later? Gebruik een tool als Evernote of Notion. 


Heeft dit artikel je geholpen? Laat het me even weten op Linkedin.

Wil je meer leren over opdrachten scoren? Ik kan je op de volgende manieren helpen:

  1. Al mijn freelance-tips lees je in mijn boek SUPERFREELANCER
  2. Betere klanten aantrekken als freelancer? Ontdek mijn 3-stappen in de videocursus ‘Minder Dromen, Meer Droomklanten
  3. Wil je 1-op-1 coaching? Zie de pagina coaching.

Wil je meer lezen over meer geld verdienen? Hier vind je 62 manieren om meer geld te verdienen.