Hoe bouw je een sidebusiness van je kennis?(€2.900 per maand)

Heb je behoefte aan extra inkomen? Misschien minder afhankelijkheid van je baan of freelance-inkomen? Een side-business bouwen kan het antwoord zijn. Zeker weten dat jij ergens kennis van hebt, waar andere mensen graag voor wilt betalen. De truc is om uit te zoeken welke kennis dit is en hoe je deze kennis omzet naar een product voor je side-business.

In dit artikel help ik je hiermee. Hier je hele 15-stappenplan voor een side-business op basis van een kennisproduct. Wie ik dan ben om de expert te spelen over dit onderwerp? Ik zette mijn kennis om naar het boek SUPERFREELANCER, die ik zelf uitgaf en mij zo’n €2.900 per maand aan winst oplevert. Lees ook: kun je geld verdienen aan een boek?.

Genoeg over mij. Volg deze stappen als je ook een kennisproduct wilt lanceren.

VALIDATIE + CONCEPT

  1. Kies een onderwerp waar je veel van weet en graag over praat.

Dit onderwerp kan vanalles zijn. Ben je een copywriter, kan je onderwerp zijn ‘copywriting voor startups’. Heb je een serieuze hobby in drone-video’s? Fantastisch topic. Misschien ben je hobby-kickboxer. Genoeg onderwerpen rondom deze sport. Voor mij werd het onderwerp freelancen

  1. Ga in gesprek met de doelgroep. inventariseer hun problemen.

Als je hebt bepaald wat je globale onderwerp gaat zijn, ga dan in gesprek met de doelgroep. Kom erachter waar ze vragen over hebben, waar ze vastlopen en waar ze hulp bij nodig hebben. Doe dit met zo’n tien mensen. Na deze gesprekken zou je een richting moeten hebben voor het probleem dat je gaat oplossen met je product.

  1. Interview experts en schrijf hun adviezen uit in concrete tekst.

Ga met de vragen van de doelgroep, en natuurlijk je eigen lijstje, op zoek naar experts over je onderwerp. Neem de interviews op en schrijf ze uit. Zo heb je een bron van tekst om inspiratie en concrete content uit te halen voor je product én voor je marketing. Zo interviewde ik ook tien mensen voor mijn boek en publiceerde ook een aantal interviews, zoals van Jeroen Mahler, Vincent Kouters, Alex van Ginneken en Nico Oud.

  1. Maak een 1e versie van een kennisproduct, bv boek of cursus.

Nu je een onderwerp, doelgroeponderzoek en expert-input hebt, tijd om je eerste productversie te maken. Dit kan vanalles zijn:

  • Een e-book
  • Een echt boek (10 tips)
  • Een audioboek
  • Een serie podcasts
  • Een videocursus
  • Een whitepaper

Kies een productvorm waar je enthousiast van wordt en waar je doelgroep graag geld voor betaald. Twijfel je over dat laatste? Doe dan nog even een onderzoekje bij je doelgroep.

  1. Vraag feedback + input van je doelgroep op deze ruwe versie.

Het doel van je eerste versie, is dat je hem zo snel mogelijk maakt en zoveel mogelijk feedback verzamelt. Zoek zo’n tien mensen die je product gaan lezen, kijken of luisteren en vraag ze in ieder geval deze vragen:

  • Wat mis je?
  • Wat kan beter?
  • Wat kan weg?

Na deze feedbackronde heb je een shitload aan werk te doen. Ook zul je per geval moeten evalueren of de feedback daadwerkelijk doorgevoerd moet worden. Zo kreeg ik als feedback van lezer 1: “ik wil meer persoonlijke verhalen van je lezen” en van lezer 2: “er staan te veel persoonlijke verhalen in”. Pik de feedback eruit dat daadwerkelijk je product verbetert, en niet alleen verandert

MAAK JE PRODUCT

  1. Verwerk nu alle input. Maak een echte versie van je product.

Maar dan moet het wel voor het echie natuurlijk. Het kan zijn dat je jezelf wat verliest in het product dat je maakt en alle feedback die je hebt. Er is niks mis mee om een coach in te huren. Ook ik huurde een schrijfcoach in om mijn proces in goede banen te leiden. 

Voor mezelf stelde ik als doel dat het eindproduct in ieders ogen minimaal een 8 moest zijn. Ik vroeg ook de proeflezers, maar ook mijn schrijfcoach en vrienden om een cijfer te geven bij versie 1. Na het afmaken van mijn boek, vroeg ik iedereen weer dezelfde vraag. Ik was pas tevreden als ik niks meer onder de 8 als cijfer kreeg. 

  1. Betrek weer proeflezers (of kijkers). Verwerk weer de input.

Dit ga jij nu ook doen. Dus weer met je af-product een feedbackronde doen. Verzamel de laatste feedback, maak misschien zelfs een bonusproductje of extra content. Zo heb ik een aantal ‘digitale goodies’ gemaakt waarnaar ik link vanuit mijn boek. Zo bied je maximale waarde.

  1. Huur een professional in voor eindredactie of montage.

Is je tekst, audio of video klaar? Dit is het punt dat je waarschijnlijk iemand wilt inhuren. Om alles namelijk helemaal correct te krijgen heb je vaak een specialist nodig. Helemaal als je een boek schrijft. 

  1. Maak je product lanceer-klaar. Zet alle puntjes op de i.

Is de content klaar? Mooi! Dat is de lastigste klus. Je bent er echter nog niet. Nu nog:

  • Een mooie boekcover of video-thumbnail
  • Links opnemen naar extern bronmateriaal
  • Doe een laatste check op schoonheidsfoutjes
  • Breng optioneel calls-to-action aan naar up- en crosssells
  • Check of er nog juridische zaken opgenomen moeten worden als copyright, voorwaarden of een disclaimer

Done? Dan is het tijd je verkoopproces in te richten. 

  1. Start een simpele salespage in bijvoorbeeld WordPress.

Een eigen shopje openen is niet heel moeilijk. Heb je een internationaal product, raad ik aan om te kijken naar opties als Gumroad. Verkoop je in Nederland, heb je toch vaak te maken met Nederlandse betaalmethoden die je wilt gebruiken. 

Zelf heb ik een WordPress-installatie, met daarop WooCommerce als systeem voor mijn shopje. Is niet ingewikkeld. Het voordeel is dat je de techniek in eigen hand hebt en onbeperkt kunt aanpassen en uitbreiden. Natuurlijk kost het wel geld als je dit blijft doen. 

Je kunt zelfs een ‘gewone’ pagina opzetten en een extern betaalsysteem als plug&pay gebruiken. 

PROMOTIE

  1. Lanceer je product.

Dit is niet het moment om verlegen te zijn. Dit is hét moment om van de daken te schreeuwen. Zorg dat mensen niet om je lancering heen kunnen:

  • Schrijf een persbericht en stuur deze naar een LIJST van ontvangers
  • Knal een serie aan posts op alle socials, elke dag
  • Stuur je e-maillijst een zooi nieuwsbrieven
  • Schrijf gastblogs voor relevante partners
  • Zorg dat je te gast komt in podcasts
  • Doe interviews met nieuwssites
  • Zoek de lokale media op

Mensen houden van nieuwigheden. Zorg dat je maximale impact maakt met je lancering. Hoe eerder je verkopen krijgt, des te meer mond-tot-mond reclame ook ontstaat.

  1. Post elke dag tips, inzichten, ervaringen en verhalen op je socials.

Na de lancering stopt het niet. Helaas denken veel ondernemers dit wel. Als je meer geld wilt blijven verdienen, zul je tijd moeten blijven investeren. Zo schreef ik 500 uur aan mijn boek, maar ik gok dat ik minimaal net zoveel tijd aan marketing heb besteed. 

Blijf je inzichten delen. Blijf te gast komen in podcasts. Blijf gastblogs delen.

  1. Schrijf gastblogs op de meest relevante websites in je branche.

Dit laatste is goed om meerdere redenen. Allereerst boor je met gastblogs een nieuwe doelgroep aan. Je hebt de kans om je kennis te tentoonstellen aan mensen die jou nog niet kennen.

Die kennis blijft ook geïndexeerd in Google. Dus je hebt meer kans dat mensen buiten je eigen site om toch op een artikel van je komen.

Tot slot wil je een link in gastblogs naar je eigen site opnemen. Dit is goed voor je SEO, ofwel hoe goed je in zoekmachines scoort. Hoe meer relevante sites naar jou linken, des te meer zullen zoekmachines je site gaan waarderen. 

  1. Doe mee aan podcasts over het onderwerp van je product.

Het verschil met blogs en social media vergeleken met podcasts is dat je bij podcasts zo’n 45 minuten de aandacht hebt. Dat maakt een enkele podcast snel waardevoller dan 10 social media posts. Mensen leren je ook echt beter kennen in een podcast, waarin je persoonlijkheid toch meer naar voren komt dan in geschreven tekst.

  1. Roep je klant op om een review te schrijven op de socials.

De beste manier om mensen te overtuigen van je product? Dat doe je door goede reviews op te bouwen van klanten. Verkoop ik een boek in mijn eigen shop, dan gaat er een postkaart bij met de oproep om op Linkedin een review te schrijven. Deze reviews verzamel ik weer op mijn salespage. Niets werkt beter dan een onafhankelijke klant die een lovend verhaal schrijft over jouw kennisproduct.

Slotgedachten

De €2.900 is wat ik per maand verdien aan mijn boek SUPERFREELANCER. Dat is de winst (omzet – druk + verzendkosten). Wat ik doe om dit vast te houden? Elke dag post ik iets op social media, elke twee weken komt een nieuwe podcast live en zo nu en dan gastblog ik. 

Dus. Wat wordt jouw side-business?