Kun je geld verdienen met een boek?

Geld verdienen met een boek kan prima. De meeste auteurs verdienen echter het geld ná het boek. Ofwel: een boek versterkt de autoriteit en connectie met de klant. De stap naar het afnemen van diensten of een cursus is daarmee kleiner. Toch. Ik stelde mezelf de vraag: kun je ook geld verdienen met een boek? Mijn biertvilt-berekening zei van wel. Laten we in de praktijk duiken.

Vanaf 2012 ben ik freelancer binnen de online marketing. In 2018 kwam de realisatie: dit kan én wil ik niet voor altijd blijven doen. De eerste reden was dat ik veel geautomatiseerd zag worden in mijn vak. Maar vooral wil ik groeien als persoon. En als ondernemer. Dat betekende dat er keuzes gemaakt moesten worden. 

Vooral deze vraag was belangrijk: hoe kan ik geld verdienen naast mijn marketingexpertise?

Na wat exotische, totaal onrealistische business ideeën, bedacht ik dat mijn kennis over freelancen wel eens waardevol zou kunnen zijn. Op dat punt was ik zes jaar zelfstandig, haalde fatsoenlijke omzetten en had veel tijd geïnvesteerd in beter worden in ondernemen.

Maar ja, hoe verdien je geld met deze kennis?

Coaching zag ik niet echt zitten.

Een cursus maken klonk moeilijk

Een boek. Misschien een boek?

De start

Op dit punt had ik geen idee van de financiën achter een boek. Geen idee wat het kost aan investering in uren of in Euro’s. Ook geen idee van de winst per boek of gemiddelde verkoopaantallen.

Toch begon ik met schrijven dit jaar. Want je moet ergens beginnen. En je weet nooit wat je tegenkomt op je reis. 

Nou, die reis was kort. Na een paar weken schrijven in een Google Docje was ik er klaar mee. De dagelijkse werkzaamheden die wél geld opleverden kregen voorrang. Mensen zijn nou eenmaal niet zo goed in lange-termijn denken. 

Een rondje Googlen leert ook dat zo’n 97% van de mensen die beginnen aan een boek, het boek niet afschrijft. Dit deed mij iets beter voelen over de situatie, maar toch bleef dit een beetje jeuken.

Poging twee

Het kostte drie jaar om de pen weer in te klimmen. Dit keer ging alles iets bewuster. Zou ik precies hetzelfde doen als in 2018, zou ik precies hetzelfde resultaat krijgen. Dit is wat ik deed:

  • Een business case maken voor mijn boek
  • Mijn freelancen met 30% afbouwen
  • Schrijfwerk elke dag inplannen
  • Een planning maken
  • Hulp inhuren

Dit keer zette ik door. Het boek kwam af en lanceerde in maart 2022. 

Het eerste punt, een business case maken, is natuurlijk het meest relevant voor dit verhaal. Want kun je überhaupt iets verdienen met een boek? Het antwoord blijkt niet een simpele ja of nee. 

Inmiddels zijn we een jaar verder na mijn pre-sale startte. Ik heb in deze periode diverse auteurs, uitgevers en drukkerijen gesproken. Laten we eens ontleden hoe de boekenwereld werkt.


Mijn boek SUPERFREELANCER.

De business cases van een boek

Voor je begint met het schrijven van je boek, wil je het doel duidelijk hebben. Het doel kán zijn dat je boeken wilt verkopen voor de directe winst. Toch is dit niet heel gangbaar. De meeste boeken worden geschreven om andere redenen:

  • Om een legacy achter te laten
  • Als eerste stap van de funnel
  • Om autoriteit op te bouwen
  • Uit intrinsieke motivatie
  • Als marketingmiddel

In veel gevallen is een boek een onderdeel van de branding en marketing van de auteur. Het echte verdienmodel komt dan na het boek. Wat je vaak ziet is dat een boek een eerste stap is richting:

  • Een coachingtraject
  • Een masterclass
  • Sprekersgigs

Je zult de keus voor jezelf moeten maken of je je boek als verdienmodel an sich gaat zien, of dat je boek primair bedoeld is om jezelf op de kaart te zetten.

Deze vraag is vooral belangrijk om de volgende keus te maken: ga je wel of niet met een uitgeverij werken? Laten we even in de voor- en nadelen duiken.

Waarom een uitgeverij?

Een uitgeverij neemt veel rompslomp uit handen. Zo krijg je relevante feedback om je boek-idee beter mee te maken. Je krijgt een schrijfcoach, eindredactie, designer en het drukken wordt ook geregeld. Evenals de juridische zaken. Een uitgeverij neemt vaak ook een deel van de marketing voor eigen rekening, al ben jijzelf de meest waardevolle marketingasset natuurlijk, en wil je succes met je boek, zul je jezelf ook als asset moeten inzetten.

Waarom geen uitgeverij?

Een uitgeverij neemt veel uit handen en neemt een zeker risico met elk project. Dit betekent in de praktijk dat een uitgeverij ook de kans wil hebben om te verdienen aan je boek. Jij neemt geen risico, dus krijgt ook niet royaal betaald als het gaat om de verdiensten per boek. 

De standaard verdiensten per boek zitten rond de 10% als je met een uitgeverij werkt. Verkoop je 1.000 boeken voor €25, dan betekent dit dat je €2.500 verdient aan je boek.

Mijn business case

Ik werd niet echt enthousiast van €2,50 marge per boek. Mijn doel was om €25 marge per boek te pakken.

Mijn redenatie was: een boek kost honderden uren om te schrijven. Nog meer om het te vermarkten. Er zit enorm veel waarde in voor de lezer. Ik zeg vaak: het is een masterclass in schrift. Het ging er bij mij niet in dat je €2,50 voor een masterclass ging verdienen.

Mijn bierviltberekening was als volgt voor ik begon met schrijven:

  • Verkoopprijs: €35
  • Drukken + verzending + btw: €10
  • Winst: €25
  • Doel: 10.000 boeken verkopen in 2022 x €25 = €250.000 winst

De som was ambitieus realistisch en was aantrekkelijk genoeg voor mij om te starten met het hele proces. Let wel: een boek schrijven leek mij sowieso een mooie uitdaging, maar de cijfers moesten voor mij ook kloppen.

Natuurlijk rekende ik mijn uren ook mee. Ik schatte zo’n 500 uur nodig te hebben voor het schrijven van mijn boek. Maal €100 is dat €50.000 wat je eigenlijk investeert in tijd. Geklokt heb ik niet, maar ik zat in de buurt.

Toen was mijn biervilt vol en ging ik aan de bak. Ik hield rekening met vaste kosten, maar besloot deze gaandeweg te tackelen.

Eenmalige lasten die ontstonden:

  • €1.500 drie fotoshoots voor promotie
  • €1.000 persbericht + verspreiding
  • €2.000 website en techniek
  • €1.500 eindredactie
  • €1.000 schrijfcoach
  • €3.000 boekdesign

Ofwel: zo’n €10.000

Daarnaast schreef ik van november 2021 tot november 2022 nog zo’n 500 uur aan posts en marketingmateriaal, primair om het boek te promoten. Dit is eigenlijk ook weer €50.000 omgerekend in kosten.

Het verdienmodel in de praktijk

Hier wordt de rekensom iets complexer. De €25 winst geldt alleen als ik via mijn eigen site verkoop, wat eerst de bedoeling was. De verkoop ging me echter niet snel genoeg.

De oplossing die ik bedacht is om SUPERFREELANCER bij het Centraal Boekenhuis aan te sluiten. Dit betekent dat alle boekenhandels en webshops het boek kunnen verkopen, waarbij ze ongeveer 50% marge innen. 

Bij verkoop via partners houd ik gemiddeld €15 winst per boek over. Aan ebooks via mijn site houd ik dan weer €35 winst over. Gemiddeld komt alsnog het gemiddelde ongeveer op €25 marge per boek in mijn geval.

 


 

Heeft dit artikel je geholpen? Laat het me even weten op Linkedin.

Wil je meer leren over opdrachten scoren? Ik kan je op de volgende manieren helpen:

  1. Al mijn freelance-tips lees je in mijn boek SUPERFREELANCER
  2. Betere klanten aantrekken als freelancer? Ontdek mijn 3-stappen in de videocursus ‘Minder Dromen, Meer Droomklanten
  3. Wil je 1-op-1 coaching? Zie de pagina coaching.