Hoe kom je aan opdrachten als zzp’er? 10 tips

De meest gestelde vraag die startende zelfstandigen hebben is toch wel: hoe kom ik aan opdrachten? Een terechte vraag ook, want zonder opdrachten heb jij geen inkomen. 

Het probleem is dat mensen vaak in de paniekstand schieten als ze zichzelf deze vraag stellen. Het gevolg? Willekeurige acties met weinig resultaat. 

De volgende tien tips helpen mij al 10+ jaar om voldoende instroom aan opdrachten te krijgen. Je vindt de tips ook terug (+ veel meer) in mijn boek SUPERFREELANCER

 

Tip 1. Heb een duidelijk aanbod

Vóórdat je op zoek gaat klussen, neem even een blik op het aanbod dat jij communiceert. Is het 100% duidelijk wat jij doet? Welke waarde jij komt brengen? 

Het komt vaak voor dat mensen zich als zzp’er een lekker creatieve titel aanmeten, want uniek, om zich vervolgens af te vragen waarom niemand klant wordt. Titels die niemand overtuigen om met je zaken te doen zijn bijvoorbeeld:

  • Expert in e-mail | SEO | Copywriting | CRO
  • Getting-things-done marketeer
  • Manusje van alles
  • Spin in het web
  • Inspirator

De eerste is gewoon een leugen. Je kunt niet expert zijn in vier dingen. Laat ik het anders zeggen: als jij 25% van de tijd bezig bent met elke expertise, verlies jij het van iemand die 100% bezig is met een van je expertises. Opdrachtgevers zullen eerder willen samenwerken met een specialist die zich focust op het vakgebied dat zij nodig hebben.

De andere titels zijn algemene, nietszeggende omschrijvingen die niet een concreet probleem oplossen.

Wil je een duidelijk aanbod communiceren? Vertel in je titel dan wat jij doet, voor wie en met welk resultaat. Gebruik dit op je website, social media profielen en op visitekaartjes.

Voorbeelden:

  • Ik ben een Google Ads specialist en help compacte bedrijven met grote ambitie opschalen.
  • Ik ben een business coach voor solopreneurs en help ze naar €200.000+ omzet
  • Ik ben een copywriter die groene startups helpt aan converterende webteksten.

Drie voorbeelden die een duidelijk aanbod van zzp’ers communiceren. Schrijf voor jezelf eens uit wat jij doet en wie jij helpt, met welk resultaat.

Tip 2. Informeer je directe netwerk

De volgende stap is dat je jouw directe netwerk informeert over bovenstaande. Dus wat jij hebt te bieden. Maar kom niet alleen iets brengen. Mensen zijn druk en zitten niet te wachten op een koud sales-telefoontje van jou, ook al zijn het vrienden of andere freelancers die jij goed kent.

Wat je wilt doen is iets komen brengen

Mijn advies? Kom een commissie brengen.

Bel je directe netwerk, vertel ze wat je doet, wat je zoekt en bied ze 10% commissie voor opdrachten die zij aanleveren en jij omzet naar klant. 

Dit pas ik al jaren toe en zzp’ers om mij heen inmiddels ook. Zelf betaal ik commissies, maar verdien ook commissies, omdat ik lang niet elke opdracht kan aannemen die op mijn pad komt. Ook dat is een effect van de uitvoering van deze 10 tips. 

Tip 3. Communiceer naar je bredere netwerk

Als je je directe netwerk hebt gebeld, wil je je bredere netwerk informeren. Dat doe je door e-mail of social media. Plan een bericht waarin je vertelt dat je voor jezelf begint, bent begonnen of een nieuwe focus in je aanbod hebt. Maak duidelijk waarom je deze keus maakt en vergeet niet de ‘call-to-action’. Ofwel: vertel je netwerk hoe ze je kunnen helpen. Bijvoorbeeld:

  • Heb je interesse om mij in te huren? Stuur mij een DM.
  • Ken je mensen die met mij moeten samenwerken? DM mij de namen.

Zorg dat je hele netwerk op de hoogte is van je plannen. Je directe en je bredere netwerk zouden je je eerste opdrachten moeten opleveren na deze twee tips. Doet dat het niet? Dan kan het zijn dat je dienst en doelgroep te beperkt is. Controleer dit door bij je doelgroep te toetsen wat de behoefte is naar je dienst.

Het kan ook zijn dat je netwerk te klein is om opdrachten uit te scoren. Met de volgende tips ga je daar veranderingen in brengen.

Tip 4. Netwerk met partijen die hetzelfde doen

Een goede eerste stap om je netwerk uit te breiden is door met mensen af te spreken die hetzelfde doen als jij. ZZP’ers die eenzelfde dienst aanbieden. Allereerst kun je van elkaar leren, door ervaringen uit te wisselen, maar er zit ook een concrete link in deze connecties om opdrachten te scoren.

Zelfstandigen kunnen namelijk vaak niet elke opdracht aannemen. Of willen dit niet. Dit kan zijn omdat ze al vol zitten, de klus niet bij ze past of dat er een conflict is met een andere opdrachtgevers in dezelfde branche.

Dat is waar jij er in komt. Stel bij deze personen voor dat als een van bovenstaande scenario’s geldt, dat jij graag de lead krijgt doorgestuurd. Ook hier bied je natuurlijk een fatsoenlijke commissie voor. 

Tip 5. Netwerk met partijen die complementair zijn

Nu ga je hetzelfde doen met andere freelancers of bureaus die complementair zijn aan jouw aanbod. Ben jij een copywriter, dan wil je bijvoorbeeld afspreken met fotografen. Ben jij een SEA marketeer, dan wil je afspreken met SEO marketeers. Ben jij een website-bouwer, dan wil je afspreken met designers. 

Onderling kun je afspreken wat een eerlijke manier is om leads uit te wisselen. In mijn ervaring werkt een commissie altijd het meest eerlijk. Zo voorkom je dat de een meer leads aanlevert dan de ander en hier een negatief gevoel over kan ontstaan. Omdat je met commissies alle opdrachten afrekent is er altijd een win-win.

Tip 6. Netwerk met partijen die jouw klanten spreken

Er zijn ook mensen die potentiële klanten spreken die niet perse op je vizier zitten om mee te gaan netwerken. In mijn geval waren dit bijvoorbeeld business coaches met focus op online business. Omdat ik Google Ads campagnes manage, bleken deze coaches erg interessant. Allereerst spreken zij dagelijks meerdere ondernemers met enige ambitie. Daarnaast is Google Ads vaak een primair onderdeel in de marketingmix van deze bedrijven.

Wat jij wilt doen is zoeken naar personen die veel in contact staan met de klant die jij wilt bedienen. Ofwel: efficiënt netwerken.

Ben jij een copywriter voor groene start-ups? Netwerk dan met fondsbeheerders voor groene ondernemingen bijvoorbeeld.

Ben je een marketing consultant voor e-commerce? Ga dan in gesprek met eigenaren van e-commerce bureaus. 

Tip 7. Reageer op freelance platforms

Heb je je hele netwerk geïnformeerd en lijntjes uitstaan voor nieuwe connecties? Top! Er is ook een manier om pro-actief klussen te hosselen. Dit doe je door te reageren op freelance-platforms. 

In Nederland hebben we meerdere. Google naar “freelance platform” en je vindt de hele riedel. 

Internationaal heb je nog meer. 

Vooral in het begin van mijn freelance-carrière haalde ik regelmatig klussen uit freelanceplatforms. Hier drie tips:

Stuur persoonlijke berichten

Veel freelancers reageren met een copy-paste bericht op alle klussen. Dat is leuk, maar spreekt de opdrachtgever niet echt aan. Wil jij deze opdracht binnenhalen? Stuur een persoonlijk bericht, specifiek geschreven op de opdracht en persoon. 

Deel zoveel mogelijk kennis

Schroom niet om te laten zien wat je in huis hebt. Psychologisch gezien is het lastiger om afstand te doen van iets dat je in handen hebt, dan iets te laten liggen dat je nog niet vast hebt.

Als jij kennis deelt, voelt de lezer dat hij deze kennis in handen heeft. Hoe waardevoller die kennis, des te meer de lezer de opdracht jou zal willen gunnen. 

Laat dus zien hoe jij het proces zou aanpakken. Kom met bewijs: laat zien dat je een vergelijkbare opdracht eerder hebt gedaan en met welk resultaat.

Sluit altijd af met een call-to-action 

Maak het zo makkelijk mogelijk om met jou in contact te komen. Sluit af met een oproep tot actie die weinig moeite kost. Bijvoorbeeld: “stuur mij een reactie met je telefoonnummer en ik bel je vandaag”.

Tip 8. Stem je pricing af op je klanten

Hoe jammer is het wanneer je de perfecte opdrachtgever voor jou spreekt, maar ze haken af om de prijs. Dit zie ik regelmatig gebeuren en ik vind het altijd zo zonde. Vaak is dit namelijk vrij eenvoudig te voorkomen.

De fout die veel gemaakt wordt is dat freelancers een uurtarief voorstellen, zonder te weten wat het budget is. Of hoe überhaupt een budget is geformuleerd. 

Stel er is een budget voor een design van een boek vastgesteld voor €2.500. En jij komt aan met €75 per uur als voorstel, dan spreek je niet de taal van je opdrachtgever.

Vraag dus altijd eerst wat het budget is. Is er een vast budget? Stem je voorstel hier dan op af.

Is er een uurtarief als richtlijn? Check dan of dit overeenkomt met jouw uurtarief. Misschien is zelfs een fixed fee voor jullie beiden een beter alternatief. Lees ook deze post over pricing

 

Tip 9. Stuur offertes die winnen

In het verlengde van je pricing: je wilt sowieso niet dat opdrachten niet doorgaan, omdat je offertes niet optimaal zijn. Je offerte is de laatste stap waar iemand doorheen moet om klant te worden. De offerte moet juist mensen enthousiast maken voor de samenwerking, niet nog blokkades opwerpen. 

Gelukkig heb ik de oplossing voor je. Mijn offertes scoren namelijk supergoed. De reden is dat ik veel tijd heb besteed aan het optimaliseren van mijn template. Hoe ook jij offertes schrijft waar mensen een handtekening onder willen zetten lees je in mijn gratis e-book over offertes, waarbij je ook mijn template krijgt om te gebruiken. Download hier het e-book.

 

Tip 10. Deels je kennis online

Bovenstaande tips zijn vooral gericht op een push strategie. Jij neemt actief contact op met opdrachtgevers of mensen uit je netwerk. Er zijn ook pull strategieën om opdrachtgevers aan te trekken en leuke opdrachten te vinden. Dit doe je bijvoorbeeld door kennis te delen. Dat kan op verschillende platforms en op diverse manieren. Hier wat ideeën voor je.

Deel je kennis op social media

Zelf schrijf ik dagelijks een post op Linkedin. Hier zit mijn doelgroep en de manier van kennis overdragen (tekst) past bij mij. Het effect is dat in een jaar tijd ik 4.000 volgers erbij kreeg en 750 boeken verkocht via dit platform. Maar voordat ik schreef over freelancen, schreef ik over Google Ads. Toen haalde ik meerdere leads per maand binnen door mijn kennis te delen en waarde te bieden.

Een goede manier om opdrachten te scoren is door ook jouw kennis te delen op social media. Beantwoord veelgestelde vragen van klanten, deel praktische tips en analyseer bijvoorbeeld wat succesvolle strategieën zijn. Potentiële klanten zullen zien dat jij je vak verstaat en contact met je opnemen om te informeren naar een samenwerking.

Schrijf gastblogs

Heb je zelf nog niet een groot bereik? Dan kun je gaan gastbloggen. Toen mijn boek uitkwam, deed ik precies dit. Ik zocht op wat relevante blogs waren rondom freelancen en pitchte een gastblog. 

Ook hier geldt: kom niet alleen halen. Als iemand een blog heeft, zit daar veel werk en energie in. Jij komt er niet zomaar tussen met je promotionele post. Zorg dus dat je een goed verhaal hebt over waarom jij zou moeten posten. Bied bijvoorbeeld: unieke tekst, minimaal 2.000 woorden en pitch 5 onderwerpen die aansluiten bij de website.

Start een podcast

Wil je een diepere connectie opbouwen met je doelgroep? Of is schrift niet een comfortabel medium voor jou? Start dan een podcast. Of / en zorg dat je regelmatig in andere podcasts te gast komt. 

Als iemand een post op Linkedin of een blog van je leest, besteedt iemand daar gemiddeld zo’n 10 seconden tot hooguit 3 minuten aan. Een podcast luistert iemand al snel 20 – 45 minuten. De impact is veel dieper dan schrift, want je hoort de emotie en persoonlijkheid van iemand. Om deze reden o.a. ben ik co-host van De Freelance Podcast.

Start een Youtube kanaal

Kennis delen via video kan enorm krachtig zijn. Je legt je persoonlijkheid ermee vast, laat zien dat je niet verlegen bent en kan je boodschap erg krachtig overbrengen, doordat je beeld én audio tegelijk inzet. 

Het mooie van video is dat het ook overal herbruikbaar is. Je kunt snippets maken voor social media posts, nieuwsbrieven of Youtube shorts. Je kunt zelfs de video’s gebruiken in Google Ads om promotie te maken voor je diensten via het netwerk van Google.

Samenvattend

Tip 1. Heb een duidelijk aanbod

Tip 2. Informeer je directe netwerk

Tip 3. Communiceer naar je bredere netwerk

Tip 4. Netwerk met partijen die hetzelfde doen

Tip 5. Netwerk met partijen die complementair zijn

Tip 6. Netwerk met partijen die jouw klanten spreken

Tip 7. Reageer op freelance platforms

Tip 8. Stem je pricing af op je klanten

Tip 9. Stuur offertes die winnen

Tip 10. Deel je kennis online


 

Heeft dit artikel je geholpen? Laat het me even weten op Linkedin.

Wil je meer leren over opdrachten scoren? Ik kan je op de volgende manieren helpen:

  1. Al mijn freelance-tips lees je in mijn boek SUPERFREELANCER
  2. Betere klanten aantrekken als freelancer? Ontdek mijn 3-stappen in de videocursus ‘Minder Dromen, Meer Droomklanten
  3. Wil je 1-op-1 coaching? Zie de pagina coaching.