Spreken op events: waarom, hoe en 6 tips

Spreken op een event is een manier voor jou om je te presenteren als expert. Maar hoe word je uitgenodigd? Wat voor vergoeding mag je vragen? En hoe haal je het maximale uit zo’n sprekersklus? De antwoorden op deze vragen lees je in dit blog

Allereerst heb ik er altijd een hekel aan gehad om te spreken voor een groep mensen. Toen ik nog een bandje speelde vroeger, had ik echter geen probleem om met een gitaar voor een groep mensen te spelen. Het verschil is denk ik dat wanneer je spreekt, je superbewust bent van de boodschap die je overbrengt, maar ook hoe je dit doet. 

Dus waarom wil je dan toch spreken op een event?

In 2015 kreeg ik eens een uitnodiging. Via via was ik getipt als iemand die veel van de werking van de Google zoekmachine wist. Of ik samen met Aartjan van Erkel een middag wilde spreken. Ik over Google, hij over webteksten. 

Dan kun je nee zeggen, want “oncomfortabel”. Toch zei ik natuurlijk ja. Er zijn een paar redenen om ja te zeggen tegen zoiets:

1. Leads. Er zaten 150 ondernemers in de zaal. Presenteer ik mijn kennis en mijzelf goed, komen daar leads uit. Dus als jij gevraagd wordt om te komen spreken, realiseer je dan dat de zaal vol zit met potentiële opdrachtgevers.

2. Autoriteits-status. Na mijn praatje mocht ik zeggen dat ik samen met Aartjan van Erkel heb gepresenteerd voor 150 ondernemers. Klinkt meteen alsof ik een expert ben, toch? Dus als jij mag spreken op een event, realiseer je dan wat dit doet met je autoriteit. Mensen leren je daar kennen, je gaat mee in de promotie én je krijgt foto en videomateriaal achteraf dat je kunt gebruiken in je eigen marketing.  

3. Het is eng. Ik houd er wel een beetje van om dingen te doen die een beetje oncomfortabel zijn. Jij ook toch? Het randje opzoeken van wat comfortabel is zorgt uiteindelijk voor groei, dat weten we allemaal. 

Ok, dus het is goed voor je business, bevestigt je autoriteit en je overwint er potentieel een angst mee. Nu nog die sprekersklussen vinden.

 

Hoe kom je aan sprekersklussen?

Het is niet zo dat je als ondernemer links en rechts wordt gevraagd om te komen spreken. Vaak is het zelfs een vast kliekje mensen die vaak spreekt. Organisatoren weten wat voor kwaliteit ze daarmee in huis halen. De truc is om jezelf tussen dit kliekje te krijgen. 

Dat kan op drie manieren:

Doe iets interessants

Ben je interessant genoeg, word je gevraagd om te spreken. Als jij een boek schrijft en daar in de eerste week 100.000 van verkoopt, kan ik je garanderen dat je wordt gevraagd om te spreken. Of als je een bedrijf opbouwt en binnen 3 jaar voor 10 miljoen verkoopt, heb je ook de aandacht.

Dit zijn extreme voorbeelden, maar het punt is hetzelfde. Doe iets dat interessant is, en je vangt aandacht. Die aandacht leidt tot uitnodigingen voor evenementen, podcasts of tv-shows. 

Pitch jezelf bij de organisatie

Je bent een ondernemer, dus pro-actief. Laat dit zien. Is er een evenement als de webwinkel-vakdagen, en jij wilt een primaire spot op het podium hebben? Pitch jezelf.

Neem een video op van jezelf waarin je jezelf en de talk die je wilt houden pitcht. Vertel ook welke sprekerservaring je hebt, hoe je talks worden beoordeeld en wat je fee is. Maak het zo concreet en overtuigend mogelijk, zodat het moeilijk is om nee te zeggen tegen je aanbod.

Presenteer jezelf op social media

Als je alleen maar in tekst communiceert (I know, ik ben schuldig), dan kom je niet snel op de radar voor sprekersklussen. Dit kun je veranderen door te gaan werken met video. Neem video’s op van jezelf en post dit op Youtube, Instagram en Linkedin. Zo geef je jezelf persoonlijkheid en laat je zien dat je je mannetje (m/v) staat als het gaat om presenteren.

Wat voor vergoeding vraag je?

Voor de een is spreken de primaire inkomstenbron. Voor de ander een marketingmiddel. Net een beetje als een boek schrijven eigenlijk. Het lastige is dat er niet perse een vaste regel is voor wat een sprekersklus mag kosten. Hier zijn een aantal overwegingen die je wilt meenemen in je tarief.

Is het een betaald event?

Zelf kijk ik eerst naar of het event een betaald event is. Als bezoekers moeten betalen om te komen, en ik word gevraagd als spreker, dan ga ik sowieso een gage vragen. Is het een event dat gratis is, dan kijk ik vooral naar de onderstaande overige overwegingen.

Hoeveel ik vraag als beloning is afhankelijk van:

  • Hoe lang de talk is
  • Hoe lang het reizen is
  • De grootte van de groep
  • Hoeveel voorbereiding nodig is
  • Hoe relevant de klus is aan mijn business

Voor een extreem relevante talk voor een interessante doelgroep zal ik wellicht iets lager gaan zitten. Waarschijnlijk tussen de €500 en €1.000. Voor een grote talk met veel voorbereiding en grote groep zal ik hoger gaan zitten. Waarschijnlijk tussen de €1.500 en €3.000. Je zult voor jezelf moeten bepalen wat bij jou past qua bedrag.

Draagt de klus bij aan je autoriteit?

Misschien vind je spreken extreem leuk en maak je er graag (een deel van) je business van. By all means, doe dat. Maar is het een extraatje, vraag je dan of in hoeverre de klus bijdraagt aan je autoriteit. Als je business bestaat uit freelance-werk als copywriter, en je wordt gevraagd om te komen spreken over zelfpromotie op Linkedin, dan draagt de sprekersklus niet direct bij aan je autoriteit als copywriter. In dat geval kun je besluiten de volle mep te vragen. Word je gevraagd om te komen spreken over copywriting, kun je overwegen om iets lager te zitten, met als strategisch doel je autoriteit te vergroten als copywriter.

Heb je iets te verkopen?

Spreek je voor een zaal van 500 man en je hebt een extreem relevant product te verkopen van €250? Dan is de beloning voor je sprekersklus wellicht iets minder relevant. Als 100 mensen je product van €250 kopen, heb je €25.000 verdient.

Wordt de talk opgenomen?

Dit vind ik zelf wel belangrijk. Als de talk wordt opgenomen, vraag dan of je deze mag ontvangen en gebruiken voor je eigen marketing. Een talk van een uur kun je al snel 20 video-snippets uithalen en gebruiken als posts op social media. Of je kunt de talk in z’n geheel posten, net als ik met deze presentatie voor een groep studentondernemers deed.

Hoeveel voorbereiding is nodig?

Als de talk op 5 minuten lopen van je kantoor is en het kost geen voorbereiding, dan is dat wat anders dan een talk op vier uur autorijden waar je acht uur voorbereiding voor nodig hebt. Voor de voorbereiding en reistijd zou ik zelf altijd een normaal uurtarief rekenen, nog los van de presentatie zelf. Natuurlijk kun je een fixed fee maken, wat ik ook aanraad. Stel ik moet vier uur reizen en acht uur voorbereiden, dan reken ik bijvoorbeeld:

  • 8 x 150 = €1.200
  • 4 x 150= €600
  • Presentatie van 2 uur: €500
  • Totaal €2.300

Nogmaals: hoe jij je berekening maakt is aan jou. Bepaal zelf welke factoren meespelen en hoe gewichtig ze zijn bij het totstandkomen van een prijs.

6 tips om het maximale uit je sprekersklussen te halen

Lukt het je om wat klussen te krijgen? Top! Zorg nu dat je er het maximale uithaalt. Hier wat tips.

  1. Maak je talk interactief

Ja, jij komt spreken. Maar dit betekent niet dat je alleen hoeft te zenden met informatie. Betrek het publiek bij de show. Vraag bijvoorbeeld zo nu en dan de zaal om hun hand op te steken met een vraag wie de situatie herkent. 

Of vraag iemand uit de zaal om een ervaring te delen. Spiegel daar dan op. Geef je een praatje over business, vraag dan mensen uit de zaal om voorbeelden van hun business, zodat jij daarop kunt reflecteren.

  1. Verwerk storytelling

Een saaie talk waarin je alleen maar bulletpoints opleest zit niemand op te wachten. Dan had je net zo goed en post op Linkedin kunnen schrijven. Mensen komen voor jou naar je praatje. Gebruik wat storytelling in je praatje. Verwerk humor. Vertel wat er bij jou mis ging. Vertel een interessante anecdote. 

  1. Praat niet te snel

Veelgemaakte fout bij presentaties: te snel praten. Vooral als je wat nerveus bent, ben je bang om stiltes te laten vallen of mensen de tijd te geven om te reageren. Het gevolg is dat je alle informatie er doorheen jast. Het probleem is dat de informatie dan niet landt bij je publiek. Houd de rust in de stem en in je zinnen. Laat zo nu en dan een stilte vallen, zodat mensen kunnen verwerken wat je net zei. 

  1. Verwerk wat emotie

Informatie is wat mensen mee willen nemen, maar emotie is wat de informatie lading geeft. Vertel niet alleen feitjes, maar laat zien wat voor effect die feitjes kunnen hebben. Positief en negatief.

  1. Heb een duidelijke call-to-action

Het is zonde om een goed verhaal te houden en vervolgens je publiek achter te laten zonder de optie om meer van je te leren. I know, want ik maak me daar regelmatig schuldig aan. Die keer dat ik met Aartjan presenteerde deed hij iets slims. Hij liet kaartjes door de zaal gaan waarop mensen hun e-mailadres konden achterlaten in ruil voor een informatieproductje. Hij had zo in één keer 150 mensen erbij op zijn mailinglijst.

Laat mensen weten waar ze meer informatie over jou kunnen vinden en hoe ze met je kunnen linken.

  1. Zorg voor beeldmateriaal

Ook is het zonde als je staat te presenteren en er is geen video, audio of fotomateriaal gemaakt. Zon-de. Tegenwoordig vraag ik overal waar ik spreek of het opgenomen kan worden. Op die manier kan ik de video in stukjes knippen en de snippets delen op social media. Ook kan ik foto’s gebruiken als marketingmateriaal.

Samenvattend

Je wilt spreken, want het levert leads, autoriteit en persoonlijke groei op.

Hoe krijg je sprekersklussen?

  • Doe iets interessants
  • Pitch jezelf bij de organisatie
  • Post video van jezelf op social media

Tips:

  • Maak je talk interactief
  • Verwerk storytelling
  • Praat niet te snel
  • Verwerk wat emotie
  • Heb een call-to-action
  • Zorg voor beeldmateriaal

Heb je hier wat aan gehad? Misschien is dan mijn nieuwsbrief interessant voor je. Hierin ga ik iets dieper in op specifieke onderwerpen die interessant zijn voor freelancers en solopreneurs. Abonneer je hier.