Hoe blijf je leren als ondernemer?

Voor examens leer je. Hoe beter jij voorbereid bent, des te groter de kans op een hoog cijfer. Natuurlijk willen we allemaal een hoog cijfer. Dat beloont je harde werk natuurlijk, maar het geeft ook aan dat je succesvol nieuwe kennis hebt geleerd.

In je business werkt ‘t net zo. Leer iets nieuws, pas het toe en je cijfer stijgt. Het cijfer zijnde het bedrag in Euro’s dat je elke maand incasseert.

Wat echter vaak mis gaat is dat mensen gaan voor shiny objects als het gaat om lesmateriaal. Hier mijn take op wat je wel en niet wilt doen. Tenminste als je doel is om zo efficiënt mogelijk nieuwe kennis te vergaten.

Boeken

Een boek is een fantastisch medium om als ondernemer kennis uit te vergaren. Allereerst heeft de auteur enorm zijn of haar best gedaan om alle kennis zo beknopt en interessant mogelijk te verwerken tot schrift. Jij kunt vervolgens dat boek in compleet je eigen tempo lezen, stoppen om notities te maken en weer doorgaan. Een boek blijft ook altijd in je bezit. Ik zeg wel eens: een boek is een masterclass in schrift. Het mooie, maar ook belachelijke is dat een boek maar een paar tientjes (hooguit) kost. Als consument van boeken is dat heerlijk. Als auteur van een boek vind ik dat boeken nogal goedkoop zijn, zoals je in deze business case leest.

Doe niet niet: elk willekeurig boek kopen die je wordt aanbevolen.

Doe dit wel: zoek op Amazon.com naar het onderwerp waar jij over wilt leren. Filter zo specifiek mogelijk. Sorteer dan op ‘Average Customer Review’. De kwantiteit boeken is internationaal significant groter, evenals het aantal reviews. Dit vergroot de kans op een optimale investering van je leestijd.

Podcasts

Vrijwel alle podcasts zijn gratis. Dat is een bonus. Want wat je eigenlijk krijgt is een oprecht inzicht in iemands gedachten. Er is niet echt een filter. Dit maakt een podcast soms wat rommelig, maar ook heel echt. Er zitten grappen in, versprekingen en soms ook foutjes. Dat laatste iets meer dan gemiddeld in onze Freelance Podcast, maar goed, hoort bij het spel 😉

Zelf luister ik veel naar podcasts in de auto of tijdens een wandeling. Ik wissel super-informatieve podcasts (voorbeeld: The Blogging Millionaire) af met meer persoonlijke inzichten (voorbeeld: Suzanne van Schaik). Soms zoek ik ook specifiek naar een podcast die mij kan helpen met een probleem dat ik heb, zoals ik deed tijdens een stress-piek. Ik zocht een Tony Robbins aflevering over dit onderwerp en na 20 minuten was ik weer kalm.

Doe dit niet: standaard de podcast opzetten van de podcasts waarop je geabonneerd bent.

Doe dit wel: Wil je specifieke nieuwe inzichten vergaren? Google naar “best podcast about {onderwerp}”. Zoek een goed artikel met strakke onderbouwing en kies de podcast die je het meest aanspreekt. Of zoek een podcaster in die niche met veel afleveringen en zoek de aflevering die op dit moment bij je probleem past.

Cursussen

Boeken en podcasts zijn goedkoop en handig meenemen. Soms moet je het echter zien. Dat kan praktisch zijn, want het gaat om software, of het kan zijn dat je iemand moet ervaren als spreker. Beeld erbij geeft soms net die extra dimensie die je zoekt. Je kunt overigens ook offline een cursus volgen natuurlijk. Volgens onderzoek beklijft informatie het beste als je in een zaal zit met een docent fysiek voor je. De kosten liggen wat hoger dan bij een boek of podcast, maar het draait allemaal om de ROI.

Doe dit niet: een cursus volgen toevallig omdat je de cursus-gever kent.

Doe dit wel: Ga naar udemy.com, zoek naar het onderwerp waar je meer over wilt leren. Filter de cursussen op beoordeling en kies de best beoordeelde cursus over jouw onderwerp. Of Google naar “Masterclass over {jouw onderwerp}” of “Cursus over {jouw probleem}”.

Nieuwsbrieven

Een nieuwsbrief is persoonlijker dan een social media post en beknopter dan een boek, podcast of cursus. Ik vind het de ideale manier om snel informatie te consumeren dat tussen posts en informatieproducten in zit. Ik ben geabonneerd op bijvoorbeeld nieuwsbrieven van Justin Welsh, Jeremy Moser, Sahil Bloom en PPC Mastery van Bob en Miles. De nieuwsbrieven voeden me met nieuws en nieuwe inzichten over onderwerpen waar mijn interesse ligt.

Dit blog dat je nu leest komt ook voort uit een nieuwsbrief. Wil je zo nu en dan inzichten als deze automatisch ontvangen? Schrijf je dan even in voor mijn nieuwsbrief.

Doe dit niet: alleen maar nieuwsbrieven lezen van mensen in je bubbeltje.

Doe dit wel: zoek naar 3-5 personen die nieuwsbrieven schrijven over een onderwerp waarover jij wilt leren. Abonneer je op de kennis van deze lui.

Linkedin

Als iemand die elke dag post op Linkedin, weet ik de kracht van het platform. Ook als consument van informatie en nieuws ben ik fan. Als ondernemer leer ik zoveel interessante mensen kennen en blijf ik leren over nieuwe inzichten. Ik kies er dan ook voor om elke dag wel een uur te besteden. Voor mijn eigen marketing, maar ook voor mijn netwerk en nieuwsvergaring.

Doe dit niet: met iedereen connecten. Al helemaal niet elke connectie volgen.

Doe dit wel: houd je feed schoon met relevante posts. Dit doe je door uitsluitend mensen te volgen wiens posts je waarde aan hecht. Ontvolg de rest van je connecties.

 

PS. Volg je me al op Linkedin? Ga naar  linkedin.com/in/edwindijkstra/, volg me en klik op het belletje op mijn profiel.