Als je overal goed in bent, bent je nergens goed in.
Ik zie veel nieuwe freelancers dezelfde fout maken.
Ze doen van alles. En zijn dus eigenlijk nergens echt goed in.
Als je in je Linkedin titel zet “seo, sea, cro, e-mail”, dan denk je dat je je kansen aan het verspreiden bent. Eigenlijk houd je de rem op je business.
Mensen zoeken namelijk vrijwel altijd naar een specifieke oplossing voor een probleem.
Voorbeeld: een ondernemer zoekt naar een SEO specialist.
Op Linkedin vindt hij twee matches in de buurt:
1. Jan: SEO specialist
2. Piet: SEO, SEA, E-mail, CRO Specialist
De ondernemer zal in bijna ALLE gevallen voor optie 1 kiezen. Waarom? Iemand die fulltime bezig is met één expertise zal efficiënter zijn probleem oplossen.
Maar er zijn meer redenen om je te specialiseren. focus je op één ding:
👉🏻 word je steeds beter in dat ene ding
👉🏻 dus gaan mensen je erkennen als autoriteit
👉🏻 dus kun je op den duur een hoger tarief vragen
👉🏻 blijf je beter op de hoogte van alle ontwikkelingen
👉🏻 kun je samenwerken met aanvullende specialisten (in plaats van met ze concurreren door ook te doen wat zij doen)
👉🏻 heb je meer focus en meer rust in je toko
Zit je te twijfelen over je focus? Wil je het op veilig spelen en van alles in je bio zetten? Heroverweeg. Doe eens één ding. Lees ook mijn blog over specialisatie-angst en hoe je jezelf specialiseert als dit onderwerp je bezighoudt.