VanMoof S3 Fiets Review: mijn beste zakelijke investering?

In 2021 ging ik iets verder uit het centrum wonen. Hiermee ontstond een logistieke uitdaging. Want op een gewone fiets kom ik bekaf aan op kantoor. En om nu afhankelijk te zijn van de auto om in het centrum van Groningen te komen is ook niet aan te raden. Een mooie elektrisch fietsje leek me wel wat.

Mijn oog viel vrij snel op de VanMoof S3. Minimalistisch, modern en veel toffe features.

Ik kocht hem in april 2021. Op moment van schrijven gebruik ik hem dus bijna een jaar. Meerdere keren per week fiets ik zo’n 20 kilometer op een dag. Door wind en regen, maar ook voor zomerse ritjes. Tijd voor een uitgebreide review.

Kracht en snelheid

Wat mij tijdens een testrit op de VanMoof S3 opviel is de snelheid. Het optrekken gaat zonder moeite, waardoor je in no-time op 25 km/u zit. Dan heb je ook nog eens de boost-knop, waarmee je nóg sneller op de maximale snelheid komt.

Zelfs al ga ik met forse tegenwind op pad, dan nog fiets ik comfortabel. Je hebt een aantal niveaus van ondersteuning namelijk. Waait het echt hard, zet ik de ondersteuning op maximaal. Dan gaat de accu wat sneller leeg, maar fiets je wel in lekker tempo. Dit stel je allemaal in via de app op je telefoon. Je hebt echter niet een telefoon nodig om op de fiets te stappen. Een druk op de bel-knop en je fiets start met de instelling zoals hij de laatste rit afsloot.

Naast de officiële VanMoof App kun je ook de niet-officiële Moofer App op je telefoon installeren. Koppel je deze App met je fiets, krijg je ineens een aantal extra features. Zo kun je ook net wat harder, mocht je dat willen.

Accu

De accu gaat lang genoeg mee. Als ik 20 kilometer fiets heb ik ongeveer de helft van de accu verbruikt. Als ik de VanMoof S3 niet op maximale ondersteuning zet, kan ik comfortabel twee keer op en neer naar kantoor. De fiets komt met een eigen lader. Je plugt hem in en hij laadt in een paar uur van niets tot vol.

Betrouwbaarheid

Ik heb mij tweemaal moeten melden met een probleem aan de VanMoof S3. De eerste keer was mijn zogenaamde e-shifter aan het haperen. De fiets heeft namelijk niet een versnellingsmechanisme zoals je gewend bent. Via een elektronisch systeempje ga je in een hogere of lagere versnelling. De snelheid waarop dit gebeurt kun je in de app aanpassen, je kunt zelfs handmatig schakelen via de knopjes op je stuur. Anyway, mijn e-shifter haperde op een gegeven moment. Deze werd netjes dezelfde dag gefixt bij het service point van VanMoof in Groningen.

Niet lang erna stopte mijn hele e-shifter. Deze werd vervangen en sindsdien geen problemen meer, maar het voelt niet altijd heel stabiel met schakelen. Als je schakelt en net kracht zet, schiet de trapper soms door en ervaar je een niet heel soepele schakeling. Staat de VanMoof een beetje om bekend en schijnt erbij te horen. Het is niet storend, op een gegeven moment weet je wanneer hij wil schakelen.

Dan is er nog het slot. De VanMoof S3 heeft een ‘kicklock’, wat betekent dat je tegen een knopje aan mag schoppen en de fiets zit op slot. Via de app kun je hem weer unlocken. Nadat ik mijn VanMoof door een regenstorm had voortbewogen, met de nodige modder op het fietspad, kwam er vuil en vocht in dit slot. Het resultaat was dat hij niet meer van het slot wilde. Sindsdien doe ik hem op slot met een kettingslot.

Service point

Ik ben erg te spreken over het service point. We hebben er twee in de stad. Online maak je een afspraak, je zet de fiets neer en kunt hem dezelfde of de volgende dag weer ophalen. Aardige lui, snelle service en alles zover onder garantie. Goed geregeld van VanMoof, maar dit was ook nodig. Tot 2021 waren er veel klachten over de service. Dit was een resultaat van agressief opschalen in productie en marketing, maar niet de benodigde service kunnen bieden die dan hoort bij het grote aantal nieuwe klanten.

Features

De VanMoof S3 zit vol features. Er zijn een paar die ik erg waardeer:

  • Het alarm. Zet je de fiets op slot, en iemand zit aan je fiets, ontstaat er kabaal. En er verschijnt een doodshoofdje op het display. Vind ik mooi.
  • De bel. Het alarm is niet het enige subtiele. Ook de bel maakt herrie. Heerlijk als je ff langs een paar studenten moet. Je kunt kiezen uit een aantal geluiden, van klassieke bel tot scheepstoeter.
  • Vind-mijn functionaliteit. De S3 heeft een ingebouwde chip waarmee je je fiets koppelt aan de Apple vind-mijn techniek. Zo weet je altijd waar je fiets uithangt.

Prijs

De VanMoof S3 kost op dit moment €2.198. Ofwel €1.815 zonder BTW. Daarmee is het niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste ebike op de markt. Zelf vind ik het een eerlijke prijs. Mijn vriendin kocht vorig jaar de X3 versie van de fiets. Deze is iets kleiner en heeft kleinere wielen. Ook zij is erg blij met de fiets. Zij kocht hem uit de outlet, dus had flinke korting.

Al met al ben ik erg tevreden en is de VanMof S3 een van mijn beste zakelijk aankopen geweest. Normaal haat ik fietsen, maar niet op deze fiets.

Heeft mijn review je geholpen en ga je zelf een VanMoof aanschaffen? Gebruik als bedankje mijn referral code, dan kan ik een mooie voordrager kopen 😉

VRR#8J2L-RNGF-V6SF