De carrièreladder die je als werknemer bewandelt?
Passé. Voorbij. Verleden tijd.
We leven in een tijd waarin je instant contact legt met wie dan ook. Praktisch de hele wereld is een mailtje, tag op Twitter of DM op Linkedin verwijderd van je. Voorbij zijn de tijden van verplichte dienstverbanden, tien jaar werken voor dezelfde baas, verplicht in de file staan om te mogen werken in de dodelijke kantoortuin.
Think about it
De oude manier van carrière maken:
– start met onbetaalde stage
– jaren struggelen voor minimum salaris
– promotie maken naar een rol die je niet wilt
Achterhaald. Done. Klaar.
Dit is de nieuwe realiteit:
– leer in korte periode een specifieke skill
– vermarkt jezelf met deze skill
– krijg direct goed betaald
Heb je bewijs nodig?
- Ik ken een designer die op zijn 22e €100 per uur kreeg
- Ik volg copywriters die €20k+ per maand doen
- Ik sprak een CRO specialist die na een DM op Linkedin direct een voorstel mocht maken voor een grote keten van sportscholen
- Ik deed €106.000 omzet in mijn eerste jaar als freelancer
Hoe kies je je freelance carrière?
Laat ik beginnen met hoe ik het persoonlijk heb aangepakt.
Vijf jaar lang werkte ik voor een e-commercebureau. Mooie tijden, leuke collega’s. Veel geleerd ook. Maar ik zag ook keerzijde. Zo moest ik elke dag op komen draven op kantoor. Zo nu en dan mocht ik een dagje thuiswerken, maar merkte dat dit niet echt de bedoeling was. We werkten samen met freelance specialisten en ik maakte kennis met hoe zij in het spel stonden.
Na een kleine omzwerving na mijn vijf jaar dienstverband, ging ik van de generalistische rol al in-dienst marketing consultant naar freelance Google Ads specialist. Een skill waar groeiende vraag naar was en niemand voor werd opgeleid. Ik wist dat als ik mij goed positioneerde in de markt, ik de komende jaren zat werk zou krijgen.
Precies wat er gebeurde. Tien jaar later pluk ik nog steeds de vruchten van de keuze die ik destijds maakte.
Hoe jij ditzelfde kunt doen?
- Bepaal welke skills jij hebt
- Kijk waarnaar vraag is in de markt
- Promoot jezelf in je netwerk en online
Mijn advies: doe één ding. Ja er is plek voor generalisten, maar het is moeilijker concurreren én moeilijker samenwerken met partners. Je kunt altijd uitbreiden met diensten, mocht je dat nodig achten.
Wil je meer details over hoe ik het specifiek aanpakte en hoe jij dat ook doet?
Leg ik je uit in mijn boek SUPERFREELANCER.