Hoe creëer je je droombaan?

Een droombaan kan in loondienst zijn, of natuurlijk het werk dat je als freelancer doet. Maar hoe kom je daar?

Kijk, wat mij regelmatig bezighoudt is peinzen over het leven. Een groot deel van het leven besteden we aan werk, dus dat passeert natuurlijk de revue in die gedachten.

Interessant vind ik dan dat 25% van de mensen niet tevreden is met zijn of haar werk. Vooral interessant vind ik de vraag hoe iemand in zo’n situatie komt. En wat er anders zou moeten.

Kijk ik naar mijn branche, de marketingwereld, en iets breder naar de heel corporate omgeving, heb ik denk ik wat antwoorden.

De klassieke loopbaan

Na het middelbaar onderwijs starten we massaal aan een studie. Want dat is hoe het gaat. Tegenwoordig denk ik dat studies niet perse meer nodig zijn voor veel mensen. Ook werkgevers kijken niet perse meer naar de papiertjes die sollicitanten meebrengen.

Studie

Anyway. Kijk ik naar mijzelf, wist ik niet precies wat ik wilde doen na mijn middelbare school. Koos uiteindelijk voor een studie richting media, want ik moest toch wat kiezen. Op zo’n studie leer je dan een mix van praktische skills, samenwerken en een beetje management. Inclusief stage doe je er zo’n vier jaar over met goed gedrag.

Die studie kost flink wat centen. Zelfs in Nederland, waar de overheid het grootste deel betaalt. Naast het studiegeld heb je ook huisvesting en je studentenleven te betalen. Geen goedkoop grapje.

Na je studie wil je dan ook snel aan de bak, zodat je wat geld kunt verdienen en je lening van DUO kunt gaan terugbetalen.

Startersfunctie

Na je studie mag je dan solliciteren. Gaat de economie slecht, kom je wat lastiger aan de bak. Gaat de economie goed, wil iedereen je. De hoogte van je starterssalaris zal afhankelijk van de economische situatie zal zijn. Maar een vetpot hoef je niet op te rekenen.

Aan de ene kant is dat logisch, want je begint net en moet nog veel leren. Je komt er zelfs ook achter dat wat je hebt geleerd tijdens je studie niet altijd even relevant is geweest.

Je krijgt in je startersrol net genoeg betaald om van te kunnen leven en je tevreden te houden. Maar ook kweek je de wil om door te willen groeien.

Promotie maken

In de corporate wereld krijg je, als de economie meezit en je goed je best doet, elk jaar een paar procent loonsverhoging. Je mag blij zijn met 3% – 10%. Wil je een bump maken groter dan dat, dan zul je promotie moeten maken. Veel mensen groeien door naar een rol als teamleider, product owner, product manager, projectmanager of head of development bijvoorbeeld.

Allemaal leuk en aardig, maar lang niet iedereen wil manager zijn. Je bent je werk gaan doen omdat je het leuk vindt, en nu kies je voor een managerrol, omdat dit meert verdient. Wellicht niet ideaal.

Hoe het anders kan

Dit is wat Christ Coolen ook overkwam, zo las ik in zijn Boekbazen editie van Albert Wieringa (tip). Eind dertig begaf Christ zichzelf als marketingmanager met goed salaris in een functie waar hij niet veel plezier uit haalde.

Hij las het boek Forever Employable, waarin hij leerde hoe je de perfecte baan vindt, of eigenlijk andersom.

De stappen zijn:
– Kies een skill
– Word er goed in
– Bouw je personal brand

Christ ging een stapje verder dan dat. In plaats van een nieuwe baan te zoeken, ging hij ondernemen.

Want waarom zou je je kennis inzetten voor een ander, als je het ook zelf kunt doen?

De stappen uit Forever Employable gelden precies ook voor freelancers.

Wil je iets doen:
– wat je leuk vindt
– waar je goed in bent
– waar je goed voor betaald krijgt?

Specialiseer, word goed en vermarkt jezelf.

In mijn boek SUPERFREELANCER lees je hoe je’t allemaal aanpakt.