Selecteer een pagina

Succes ligt buiten je comfortzone

b | 0 Reacties

Succes komt niet uit comfort

Ik houd van comfort. Dat wat ik ken en kan voelt aangenaam.

Blijf ik echter te lang hangen in de comfortzone, dan komt de onrust mij al snel halen.

Waarom is dat eigenlijk?

Duik ik in de rabbit hole van Quora, leer ik dat de ambitie in ons is te herleiden naar ons evolutionair jagersverleden. Durfde je risico te nemen en ging je op zoek naar de grote prooien, was je beloning in potentie evenredig hoog.

Tegenwoordig hoeven we niet meer te worstelen met mammoeten.

Toch zit er nog iets in ons waardoor we niet stil kunnen zitten.

Stel je doelen voor jezelf, geeft dat een gevoel van “purpose”. De meeste mensen hebben de zekerheid dat ze eten op tafel hebben, een dak boven hun hoofd, zijn gezond en hebben een acceptabel sociaal kringetje.

Heb je deze basisbehoeftes afgevinkt? Dan ga je op zoek naar nieuwe uitdagingen. Een nieuwe prooi.

Dit betekent dat je buiten je comfortzone zult moeten treden. Hetzelfde blijven doen geeft dezelfde beloning.

Na in 2012 vijf jaar in dienstverband te hebben gewerkt, wilde ik een grotere beloning. Ik zocht meer vrijheid, minder kaders en meer financiële prooi.

Dat betekende dat ik ver buiten mijn comfortzone moest treden. Ik ging van een vast salaris met vertrouwde mensen om mij heen naar een onzeker inkomen, in mijn eentje.

Dit principe geldt voor alle ambities in je leven.

👉🏻 Wil je fysiek sterker worden? Zul je strikt moeten trainen en eten.
👉🏻 Wil je financiële onafhankelijkheid? Zul je zuinig moeten leven, of enig risico moeten nemen in het verdienen van geld.
👉🏻 Wil je meer bereiken in je werk? Dan zul je minder moeten gamen, vroeger moeten opstaan en zoveel mogelijk afleiding elimineren.

De doelen die we onszelf stellen liggen buiten direct bereik.
De weg ernaartoe ligt net buiten je comfortzone.

Wat zijn jouw doelen? Hoe treed jij buiten je comfortzone?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *