Hoe krijg je droomklanten als freelancer

Is iedereen je klant? Dan is niemand je klant

Maar hoe vind je de juiste klanten als freelancer en hoe beoordeel je ze? En hoe houd je ze?

🔍 Bepaal wie je klant is

Wil je je droomklant bedienen, schrijf een lijst uit met kenmerken van een klant en zaken binnen een samenwerking die jij belangrijk vindt.

Voor mijn boek SUPERFREELANCER interviewde ik Peter de Graaf van Phil & Flo. Zijn focus (en het effect) spreekt voor zich:

“Ik geloof in een duurzame wereld. Met onze marketingmiddelen die we maken, de animaties en videofilms, probeer ik bedrijven de power te geven om hun alternatief voor de wereld onder het publiek bekend te maken. We zoeken in onze klant bedrijven die de wereld van morgen beter kunnen maken.

Mensen zeiden echt dat we gek waren om zo’n specifieke keus te maken qua focus en niet voor andere bedrijven te willen werken. Ik vind het eigenlijk niet meer dan logisch. Het effect is dat bedrijven nu specifiek voor ons kiezen, juist door onze focus.”

Wees als Peter. Kies een focus en durf achter je keus te staan.

🔈 Vermarkt jezelf richting je klant

Als je duidelijk hebt wie je droomklant is, richt je dan in je marketing volledig op deze klant. Ga all-in met content op je site, posts op social media en video’s op Youtube die je droomklant aanspreken. Belicht problemen waar ze mee zitten en geef oplossingen die je hebt bedacht.

👸 Zet geen frontje op

Wil je je droomklant bedienen, doe jezelf dan niet anders voor dan je bent. Ik zie om mij heen best vaak gebeuren dat mensen zich online presenteren als een bepaald persoon en dan offline compleet anders zijn. Twee dingen kunnen gebeuren: (1) je moet je frontje altijd ophouden, wat je gaat irriteren en de samenwerking stopt of (2) je zet je frontje af en de droomklant ziet dat je anders bent dan je je voordeed en de samenwerking stopt.

Wees jezelf. Kom er zo snel mogelijk achter of er een match is met je klant en wie jij echt bent. Zo bouw je duurzame relaties op.

➗ Scoor nieuwe aanvragen

Jouw lijstje met kenmerken die je zoekt in een klant en samenwerking plak je in een scoresheet. Elk punt geef je een score van 1-10. Dan tel je alle scores op en pak je het gemiddelde. Is deze hoog genoeg? Dan is er een match. Is deze te laag? Dan ga je de samenwerking niet aan. Maak je eigen lijst van punten en je eigen waardering van punten. Gebruik ook je eigen minimale cijfer. Dit is puur een opzet: https://lnkd.in/d47S6CJb. Credits naar Alex van Ginneken die mij introduceerde tot dit systeem.

🚽 Dump onvoldoendes

Deze sheet vul je in voor nieuwe klanten, maar ook voor bestaande klanten. Begint je portfolio vol te raken of merk je dat niet elke samenwerking meer zen is? Spiegel elke samenwerking met je scoresheet en dump onvoldoendes.