Gooi het gewoon live

In mijn vakgebied hebben we de neiging om alles kapot te willen analyseren. Zelfs als er nog niets live staat.

πŸ‘‰πŸ» Uitgebreide business cases
πŸ‘‰πŸ» Met meerdere scenario’s
πŸ‘‰πŸ» Tien uur keywordonderzoek
πŸ‘‰πŸ» Concurrentieonderzoek
πŸ‘‰πŸ» Haalbaarheidsonderzoek
πŸ‘‰πŸ» Designtraject op maat (met 80 revisies, want HuIsStIjL)
πŸ‘‰πŸ» Met als gevolg 12 weken+ doorlooptijd voor siteontwikkeling

En dan voorzichtig live.

Hoe het ook kan?

πŸ‘‰πŸ» NU Live gaan
πŸ‘‰πŸ» ECHTE data analyseren
πŸ‘‰πŸ» Itereren

Wij zijn risico-avers. We willen ons indekken voor als het mis gaat. Dan hebben we het gevoel dat we in controle zijn.

En dat is zonde. Ik geloof dat het beter is om snel te falen, te leren en opnieuw te proberen dan continu met de rem op de zaak zitten.

Als je zΓ³veel tijd en geld steekt in het voortraject:

❌ Krijg je niet direct feedback van echte bezoekers en klanten
❌ Steek je geld en tijd in hypothetische oplossingen
❌ Stel je de start van inkomende cash-flow uit

In 2018 was ik een coach bij het Start-Up Weekend Groningen. Iemand dropte de quote:

“If you’re not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late”

Dit geldt niet alleen voor startups. Ook voor webshops, redesigns van je site, productpagina’s, marketingcampagnes, YouTube kanaal starten, et cetera.

Tijdens het Start-Up Weekend bouwen teams in 2,5 dag een eerste versie van een concept dat live staat.

Zit je met een nieuw concept? Idee? Product?

Gooi het gewoon live.